سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: پس از تشخیص وجود اسکولیوز در ستون فقرات بیماران بر اساس رادیوگرافی و میزان دقیق انحراف راهکارهایی برای بیمار تجویز می شود.

دکتر شریف نجفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: در صورت سلامت ستون فقرات، وقتی از پهلو به ستون فقرات نگاه می کنیم، یک قوس مقعر در ناحیه کمر و یک قوس محدب در ناحیه پشت می بینیم ولی وقتی از پشت به ستون فقرات نگاه می کنیم باید به شکل خط راست باشد که اگر به سمت چپ و راست انحنا داشته باشد، فرد دچار اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات است.

وی ادامه داد: با استفاده از رادیوگرافی میزان دقیق انحراف را مشخص می‌کنیم اگر کم‌تر از 20 درجه باشد به درمان خاصی نیاز ندارد و پیگیری و مقایسه متمادی برای جلوگیری از پیشرفت در کنار آموزش ورزش‌های مناسب و وضعیتهای صحیح بدن کفایت می‌کند.

نجفی افزود: اگر بین 20 تا 40 درجه انحراف در ستون فقرات فرد مشاهده شود، بر اساس مهره‌ای که دچار انحراف شده بریس مناسب تجویز می‌شود و جلوی تشدید انحراف گرفته می‌شود.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عمل جراحی را پس از استفاده از بریس راهی برای جلوگیری از انحراف بیشتر ستون فقرات عنوان کرد و گفت: افرادی که با وجود استفاده از بریس هنوز انحراف ستون فقرات آنها پیشرفت می‌کند و یا زاویه انحراف ستون فقرات بیش از 40 درجه است باید به عمل جراحی روی آورند تا بهبود یابند.

وی در ادامه تصریح کرد: درمان قطعی برای اسکولیوز وجود ندارد و این روش‌ها تنها برای کاهش شدت انحراف است.

نجفی در رابطه با نقش جنسیت و وراثت در بروز این حادثه توضیح داد: در بعضی از خانواده‌ها موارد اسکولیوز بیشتر دیده می‌شود اما میزان وراثت خیلی زیاد نیست.

وی افزود: بروز اسکولیوزدر زن‌ها و مردها تفاوتی ندارد اما شدت پیشرفت در زن‌ها و دختران بیشتر است که این موضوع به علت تفاوتهای هورمونی در زنان و مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha