سلامت نیوز : ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﻨﻲ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﮔﻤﺮﻛﻲ ﮔﻤﺮﻙ ایران از انباشت 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: گمرک حاضر است اجازه ترخیص این داروها را با تعهد وزارت بهداشت صادر کند.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت داروهای انباشت شده در گمرک‌های داخلی توضیح داد: هم‌اکنون حجم زیادی دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد که بخشی از آن نیز در حال ترخیص است. رئیس کل گمرک به وزارت بهداشت نامه‌ای ارسال و اعلام کرده است که گمرک حاضر است داروهای انباشت شده را با تعهد وزارت بهداشت ترخیص کند.

وی افزود: ظاهرا تاکنون تنها یک درخواست از سوی رئیس سازمان غذا و دارو به منظور ترخیص داروهای یک شرکت به گمرک ارسال شده و درخواست دیگری هنوز به دست گمرک نرسیده است.

او با تائید انباشت حجم قابل توجهی دارو در گمرک عنوان کرد: بانک مرکزی خواستار این است که واردکنندگان این داروها مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند و بعد از آن اسناد ترخیص تحویل واردکنندگان شود.

نادری خاطرنشان کرد: گمرک پیشنهاد داده است که 50 درصد از کالاهای انباشت شده در گمرک ترخیص و روانه بازار شوند تا واردکنندگان این کالاها بعد از فروش محصولاتشان نقدینگی لازم را به دست آورند و بعدا بتوانند مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند.

پیشتر نیز رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده دارو با کمبود نقدینگی شدید به منظور تامین ارز موردنیاز برای واردات دارو مواجه شده‌اند، گفته بود که بین 60 تا 70 میلیون دلار انواع دارو و محصولات دارویی در گمرک‌های داخلی انباشت شده و به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شود.

ناصر ریاحی در عین حال هشدار داده بود که در صورت ادامه روند موجود ممکن است داروهای انبار شده در گمرک به مرور فاسد شده و از بین بروند.

به گزارش ایسنا، دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.

بانک مرکزی در سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

با وجود اختصاص این میزان ارز به واردات اما مشکل واردات دارو برطرف نشده و طبق اظهارات مسئولان حوزه بهداشت کمبود اقلام دارویی در کشور امسال سه رقمی هم شده است.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می‌توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

محمود بهمنی اظهار کرده که عده‌ای می‌خواهند کالایشان را با ارز 1226 تومان وارد کشور کنند و بدون پرداخت مابه‌التفاوت، آن‌را با قیمت ارز آزاد بفروشند اما بانک مرکزی طبق قانون این اجازه را نخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha