چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 79348

سلامت نیوز : یک متخصص غدد گفت: کمبود رشد قدی به عوامل مختلفی مانند کم‌ کاری غده تیرویید، مشکلات قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن، نارسایی‌های کلیوی، سوءتغذیه، کمبود ویتامین D سو‍ء جذب دستگاه گوارش و موارد دیگر بستگی دارد.

دکتر بهمن قادریان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: از دیگر عوامل کمبود رشد قدی، کمبود ترشح هورمون رشد توسط غده هیپوفیز است که تنها در این حالت هورمون رشد تزریق می‌شود و دیگر موارد تزریق هورمون رشد مانند هورمون‌هایی که برای بدن‌سازی و به عنوان دوپینگ مصرف می‌شود، غیرمجاز است.

وی با اشاره به شایع نبودن مشکلات تولید هورمون رشد توسط غده هیپوفیز عنوان کرد: تزریق هورمون رشد نباید به جز موارد کم‌ کاری غده هیپوفیز انجام شود چرا که وجود بیش از اندازه هورمون رشد در بدن، عوارضی مانند افزایش قند خون و نارسایی‌های استخوانی (بدشکلی اسکلت) را در پی دارد.

قادریان ادامه داد: قد نرمال و مناسب فرمول خاصی دارد که این فرمول برای پسرها، میانگین قد مادر و پدر به اضافه 6.5 و برای فرزند دختر خانواده نیز میانگین قد پدر و مادر به اضافه 2، منهای 6.5 است که در صورت قرارگیری فرزندان خانواده در این فرمول، فرد کوتاهی قد ژنتیکی نداشته و رشد وی طبیعی است.

این پزشک متخصص غدد تاکید کرد: از آنجا که صفحات رشد بعد از سن بلوغ یعنی 13 یا 14 سالگی در دختران (یک سال پس از آغاز عادت ماهانه) و 16 یا 17 سالگی در پسران بسته می‌شود، درمان علل عدم رشد قدی بعد از این سنین امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌ که در هر سن، رشد قدی خاصی برای فرد انتظار می‌رود، به خانواده ها توصیه می‌شود با چک کردن سالیانه و به موقع فرزندان خود با منحنی رشد، در صورت وجود مشکلات رشد قدی هرچه سریع‌تر اقدام به درمان این مشکلات کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha