چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 79352

در این روزهای گرم چه باید خورد تا آب کافی به ارگان‌های بدن برسد و انرژی بدن تأمین شود؟

مواد غذایی مفید برای فصل گرما

سلامت نیوز : در این گرمای بی‌امان آبرسانی به بدن بسیار مهم می‌شود. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود یعنی تغذیه تابستانه فقط این نیست که بطری بطری آب بنوشید. البته که باید بطری آب همیشه همراهتان باشد اما در کنار آن باید با مصرف مواد غذایی مناسب نیز به فکر آبرسانی بدن باشید. سوال اینجاست که در این روزهای گرم چه باید خورد تا آب کافی به ارگان‌های بدن برسد و انرژی بدن تأمین شود؟ با ما همراه باشید تا با مناسب‌ترین مواد غذایی مخصوص تابستان آشنا شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در طول روز، بدن ما از طریق تعریق، ادرار یا حتی تنفس در حدود 2 تا 5/2 لیتر آب از دست می‌دهد. باید بدانید که تأمین آب بدن برای سلامت و حفظ عملکرد ارگان‌ها لازم است و برای همین متخصصان به افراد بزرگسال توصیه می‌کنند که هر روز حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشند. اما تابستان و گرمای بی‌امان خورشید باعث می‌شود که نیاز بدن به آب بالا برود. برای همین هم لازم است که به فکر جذب مایعات بیشتری باشید. با این حال با نوشیدن آب خالی نمی‌شود تمام نیازهای بدن را تأمین کرد. خداوند میوه‌ها و خوراکی‌های متنوعی خلق کرده که سرشار از آب و فیبر بوده و تأمین آب بدن را برعهده دارند.

میوه‌ها و سبزیجات

حتماً خودتان هم بهتر می‌دانید که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب هستند. این مواد غذایی مفید به طور متوسط از 80 تا 95 درصد آب تشکیل شده‌اند. در بین این میوه‌ها و سبزیجات خیار حاوی بیشترین میزان آب می‌باشد. در واقع میزان آب این میوه به 79 درصد می‌رسد. کاهو حاوی 95 و گوجه‌فرنگی و کدو نیز حاوی 94 درصد آب می‌باشند. برای همین هم یک سالاد کاهوی خوشمزه حاوی خیار و گوجه‌فرنگی یکی از بهترین خوردنی‌های مناسب برای فصل گرماست. چون هم خنک است و هم این که به راحتی آب بدن را تأمین می‌کند. البته حواستان باشد شیشه سس سفید را داخل آن چپ نکنید.

قهرمانان تأمین آب در بین میوه‌ها هم میوه‌های آبداری مانند هندوانه و طالبی با 91‌درصد و بعد از آن لیموترش، گریپ‌فروت و پرتقال با 85 درصد آب می‌باشند. البته میوه‌های شیرین دیگری مانند زردآلو یا سیب نیز بین 86 و 85 درصد آب دارند. میوه‌های دیگری مانند آووکادو، میوه شاه‌بلوط یا خرما نیز با وجود اینکه کالری زیاد و آب کمتری دارند اما با این حال حذف کامل آنها از سبد میوه ایده خوبی نیست. به خاطر اینکه این میوه‌ها حاوی قندهای دیر جذبی هستند که برای تأمین انرژی بدن لازم‌اند.فرقی نمی‌کند که در این فصل میوه و سبزیجات به‌صورت خام یا پخته مصرف شوند. اما با این حال باید بدانید که پختن این مواد غذایی کمی میزان آب آنها را از بین می‌برد. بهتر است تا جایی که می‌شود این مواد غذایی خام مصرف شوند.

بفرمایید لبنیات اما نه زیاد

به عقیده متخصصان، شیر یکی از مایعات مفید برای تأمین آب بدن محسوب می‌شود چون حاوی بین 80 تا 91 درصد آب می‌باشد. البته شیرهای کم‌چرب بیش از این آب دارند. ماست کم چرب با حدود 88 درصد آب و پنیر سفید بدون چربی با 86 درصد آب در مقام‌های بعدی قرار دارند. برای همین هم مصرف این مواد غذایی نیز روشی مناسب برای تأمین آب بدن در دل گرماست. اما با این وجود بهتر است در مصرف آن دقت شود. یعنی اینکه سعی کنید تا جایی که ممکن است از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

گوشت و ماهی

ماهی‌ها نیز حاوی میزان قابل‌توجهی آب هستند. در واقع این مواد غذایی مفید بین 65 تا 80 درصد آب دارند. گوشت‌های قرمز نیز به نوبه خود دارای بین 50 تا 70 درصد آب می‌باشند. البته میزان جذب آب از این مواد غذایی به نوع پخت آنها بستگی دارد. حواستان باشد که گوشت‌های قرمز حاوی مواد چرب نیز هستند. اگر می‌خواهید آب بدنتان را از طریق مواد غذایی حاوی پروتئین تأمین کنید باید بدانید که یک عدد تخم‌مرغ 75 درصد آب دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت‌های پرچرب باشد. البته واضح است که هیچ ماده غذایی حتی میوه و سبزیجات نیز نمی‌توانند جای آب را بگیرند. زیر گرمای سوزان تابستان همیشه بطری آب دم دستتان باشد. بدانید و آگاه باشید که نوشابه‌ها و حتی آب میوه‌ها فقط رفع عطش می‌کنند و قادر نیستند که آب بدنتان را تأمین کنند. برای همین هیچ‌وقت نوشابه و آب میوه را جایگزین آب نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha