مسمومیت استنشاقی قرص برنج تنفس سلولی را مختل كرده و درواقع باعث مرگ سلول می شود.

دكتر شاهین شادینا متخصص سم شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: قرص برنج به 2 صورت تركیب گیاهی و شیمیایی موجود است كه نوع  گیاهی آن كه به عنوان سم آفت كش در سیلوها استفاده می شود، مسمومیت خفیف ایجاد می كند ،اما نوع شیمیایی آن كه حاوی فسفید آلومینیم است در معرض اسید معده، آب و بخار آب گازی به نام فسفین آزاد می كند كه می تواند سمی و كشنده باشد.
وی گفت:این قرص وقتی از نوع تركیب شیمیایی مصرف شود در رطوبت دهان و اسید معده ایجاد گاز فسفین كرده كه حلالیت بالایی در چربی دارد و از مخاط دستگاه گوارش جذب می شود.
شادینا ادامه داد:پس از مصرف، تهوع، استفراغ، دردهای شكنی، عطش،افت شدید فشارخون، آریتمی(بی نظمی ضربان قلب) در بیمار بروز کرده و دچار ادم ریوی (تجمع آب در ریه) شده و سرانجام منجر به مرگ بیمار می شود.
*پیشگیری بهترین راه درمان است
هنوز هیچ پادزهر اختصاصی برای قرص برنج وجود ندارد و پیشگیری از مصرف عمدی و یا اتفاقی آن بهترین راه درمان است .
دكتر شادینا در ادامه افزود: چنان چه شخصی این قرص را مصرف کرد بهترین كاری كه می توان انجام داد این است كه بیمار را وادار به تخلیه محتویات معده كنیم تا قسمت اعظم آن خارج شده و میزان مسمومیت و سمیت این قرص كاهش پیدا كند.
وی اظهار داشت:طبق مستندات علمی یك سوم تا نصف این قرص كشنده است اما نحوه مصرف، تاریخ ساخت دارو، زمان مراجعه بیمار به مركز درمانی از عوامل تاثیر گذار در مرگ ومیز با این سم هستند.
*240 مراجعه كننده به بیمارستان لقمان حكیم بر اثر مسمومیت با قرص برنج است
در سه چهار ماهه اول امسال 230 تا 240 مراجعه كننده به بیمارستان لقمان حكیم داشتیم كه براثر مصرف قرص برنج مسموم شده و 30 درصد منجر به مرگ شده است.
شادینا همچنین در خصوص تعداد مسمومین و آمار مرگ ومیر با این سم گفت: طی 5 سال اخیر حدود 240 مورد مسمومیت با این قرص و میزان مرگ و میر 2/18 درصد داشتیم اما در سه چهار ماهه اول امسال 230 تا 240 نفر مراجعه كننده داشتیم كه درصد مرگ ومیر آن ها 30 درصد است كه درصد بالایی است.
وی تصریح كرد: ضریب كشندگی و میزان مرگ ومیر این قرص بالاست و 40 تا 50 درصد حتی بالاترین میزان مرگ و میر را این سم در بین مسمومیت ها به خود اختصاص داده است.
این متخصص سم شناسی گفت: طیف سنی مسمومین با این قرص و در واقع گروه هدف رده سنی بین 20 تا 40 سال هستند با ترجیح گروه سنی 20 تا 30 سال و میزان مسمومیت در اطفال و سنین بالا كمتر است و بیشتر مراجعان خانم ها هستند اما تفاوت واضحی بین زنان و مردان وجود ندارد.
*ارگان های مورد هدف این سم قلب و عروق و ریه هستند
وی در ادامه گفتگوی خود تصریح كرد:مسمومین بااین سم صدمات زیادی را در ارگان هایی مثل قلب و عروق و ریه متحمل می شوند كه تیم درمانگر هم تاثیر چندانی در درمان و از بین بردن مسمومیت این قرص ندارند، بنابراین تا جای ممكن خانواده ها نباید برای مقدار برنج مصرفی در منازل از این قرص استفاده كنند.
شادینا ادامه داد: چنانچه مجبور به استفاده از این نوع قرص هاهستند بهتر است از نوع تركیب گیاهی آن استفاده كنند و حتی المقدور در خانه نگهداری نشود تا مسمومیت اتفاقی توسط اطفال و سایر افراد را در خانواده ها نداشته باشیم.
وی در پایان یادآور شد: لازم است وزارت بهداشت و درمان نیز نظارت بیشتری برتوزیع و عرضه این سم در عطاری ها و داروخانه ها داشته باشد چرا كه نیاز صنعتی به این قرص وجود دارد اما باید به دست مصرف كنندگان واقعی آن برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha