چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 79375
سلامت نیوز : ارجاع طرح جامع جمعیت از سوی هیات رییسه مجلس به كمیسیون فرهنگی و معطل ماندن این طرح در این كمیسیون، انتقاد اعضای كمیسون اجتماعی و بهداشت مجلس را در پی داشت. تخصیص نیافتن منابع وام ازدواج از سوی بانك مركزی انتقاد دیگری بود كه در نشست بررسی موضوع تحدید نسل كمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد. رییس كمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید منابع وام ازدواج از سوی بانك مركزی اختصاص نیافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ به گفته عبدالرضا عزیزی «اگرچه رییس بانك مركزی ادعا داشت 101 درصد از منابع قرض‌الحسنه را به وام ازدواج جوانان اختصاص داده و حتی درصدی بیشتر نیز به این بخش پرداخته است، اما با رایزنی‌هایی كه با مقامات اقتصادی كشور انجام شد، مشخص شد كه ادعای بانك‌ها در این زمینه كذب است.» تاخیر و شرایط سخت پرداخت وام ازدواج و همچنین ناچیز بودن این مبلغ نسبت به هزینه‌های ازدواج در حالی است كه رشد پایین جمعیت و هشدار جمعیت‌شناسان نسبت به رشد منفی جمعیت در سال 1420 در صورت ادامه این روند، تدوین سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت و ازدواج طی چند وقت گذشته را از سوی مسوولان در پی داشته است. در همین زمینه طرح جامع افزایش جمعیت نیز از چندی پیش در دستور كار مجلس قرار گرفت.

به گفته عزیزی عبدالرضا عزیزی این طرح هم‌اكنون به هیات رییسه مجلس ارائه شده اما هیات رییسه این طرح را به كمیسیون فرهنگی ارجاع داده است. اعضای كمیسیون اجتماعی و بهداشت مجلس ارجاع این طرح به كمیسون فرهنگی را ارجاع مناسبی نمی‌دانند. عزیزی همچنین در تشریح اقدامات خود درباره طرح اختصاص سایر منابع برای اعطای وام ازدواج، تاكید كرد: من در این باره با رییس بانك مركزی و مدیران عامل بانك‌ها مشورت كردم كه در این جلسه رییس بانك مركزی ادعا داشت كه 101 درصد از منابع قرض‌الحسنه را به وام ازدواج جوانان اختصاص داده است و درصدی بیشتر نیز به این مقوله پرداخته است، اما با رایزنی‌هایی كه با مقامات اقتصادی كشور انجام شد، مشخص شد كه بانك‌ها در این زمینه دروغ می‌گویند.

به گفته او بانك‌ها به جای اینكه منابع اعطای وام به جوانان را به این قشر اختصاص دهند، بخشی از آنها را به كارمندان خود اختصاص و به آنها وام می‌دهند و این در حالی است كه پیرو رایزنی‌هایی كه با مدیران صندوق مهر امام رضا(ع) انجام داده‌ام، تنها اگر یك‌هزار میلیارد تومان در اختیار این صندوق قرار داده شود، این صندوق توانایی آن را دارد كه در سال 1392 اعطای وام ازدواج به جوانان را به‌روز كند و تنها 2 درصد نیز سود دریافت كند.

در همین زمینه سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از معطل ماندن طرح جامع جمعیت در كمیسیون فرهنگی مجلس انتقاد كرد و گفت: این طرح باید در كمیسیون بهداشت و درمان بررسی می‌شد. قربانی با انتقاد از اقدام هیات رییسه مجلس در ارجاع طرح جامع جمعیت به كمیسیون فرهنگی به عنوان كمیسیون اصلی، افزود: این طرح باید در كمیسیون بهداشت و درمان به عنوان كمیسیون اصلی بررسی می‌شد، چرا كه این كمیسیون پتانسیل تخصصی لازم برای سنجش این طرح با معیار‌‌های حوزه سلامت و پزشكی را داراست و می‌تواند راهكار‌های كارگشایی برای ضمانت اجرایی این طرح داشته باشد.

به گفته محمدحسین قربانی نتیجه تشكیل جلسه در كمیته مشترك مجلس تدوین طرحی كامل و جامع درباره سیاست‌های جمعیتی به نام طرح جامع جمعیت در كشور بود كه تهیه و تقدیم هیات رییسه مجلس شد و جای امیدواری دارد با سیر منطقی این طرح در كمیسیون‌های فرعی و اصلی، طرح تنظیم جمعیت در كشور به تصویب نهایی نمایندگان برسد. قربانی همچنین از لایحه دولت در زمینه ترمیم ساختار جمعیت، خبر داد. براساس گفته او این لایحه شامل موارد جزیی نظیر برخی سیاست‌های تشویقی درباره فرزند چهارم و نظایر آن است. در ادامه این نشست فریبا حاج‌علی نماینده مركز امور زنان نهاد ریاست‌جمهوری، گفت: در قانون 50 ماده‌یی كه هم‌اكنون در مجلس در دست تهیه است، در بسیاری از موارد كلی‌گویی‌هایی انجام شده است كه در عمل مثمرثمر نخواهد بود.

همچنین در فصل اول این طرح در بخش تعاریف محدودیت‌هایی برای افزایش نسل عنوان شده است كه خاصیت اصلی این قانون را از بین برده است. وی همچنین مساله تامین اعتبار را از دیگر دغدغه‌های مهم در طرح مجلس برای افزایش جمعیت خواند و افزود: درباره این طرح این سوال مطرح است كه چرا كمیسیون اصلی رسیدگی، كمیسیون بهداشت و درمان ذكر شده است، چرا كه این كمیسیون از پزشكان تشكیل شده است و این قشر با ذهنیت نهادینه‌شده‌یی در زمینه رشد جمعیت روبه‌رو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha