سلامت نیوز : کار‌شناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و سالک استان اصفهان گفت: افزایش موارد سالک در شهرستان اردستان مربوط به ساخت و ساز سه شهرک مسکونی در حاشیه این شهرستان بود.

ٌجواد رمضان‌پور در گفتگو با ایلنا درمورد پشه‌گزیدگی سالک در شهرستان اردستان، گفت: متاسفانه در شهرستان اردستان به جرات می‌توانم بگویم که مخزن سالک و نوع کانون‌های سالک در این شهرستان با سایر نقاط اصفهان فرق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل ما در شهرستان اردستان وجود باغات و کشتزارهای فراوان است که کشاورزان و باغداران اجازه نمی‌دهند نیروهای بهداشتی باغ‌هایشان را موش‌کشی کنند.

وی با بیان اینکه زمان مداخله نیروهای بهداشتی برای از بین بردن موش اواخر فروردین تا پایان شهریور ماه است، افزود: ‌ این باغ و کشتزار‌ها اکثرا نزدیک به منازل مسکونی مردم است و از همین رو اجازه ندادن باغداران برای موش کشی باغ‌هایشان مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

رمضان‌پور، وجود اماکن متروکه و مخروبه قدیمی خالی از سکنه را از دیگر مشکلات شهرستان اردستان عنوان کرد و افزود: ‌ این اماکن قدیمی یا به صورت بافت‌های مذهبی یا میراث فرهنگی هستند یا خانه‌های خالی از سکنه‌ای که مدت‌ها است رها شده است و متاسفانه تعداد زیادی از این نوع خانه‌ها در شهرستان وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه شهرداری و فرمانداری اردستان تاکنون نتوانستند این‌ خانه‌ها را تعیین تکلیف یا خراب کنند، افزود: این اماکن مخروبه جای خیلی مناسبی برای پشه و موش است از همین رو زود‌تر باید تعیین تکلیف شوند.

وی تصریح کرد: استانداری و فرمانداری شهرستان اردستان باید مجوز قانونی صادر کند تا شهرداری بتواند این اماکن قدیمی و مخروبه را خراب یا تعیین تکلیف و بهسازی کند.

رمضان‌پور به مشکل دیگری در شهرستان اردستان برای مقابله با پشه سالک اشاره کرد و افزود: در باغ‌ها و کشتزارهای اردستان به جای دیوارهای گلی بیشتر از چوب‌ها و علف‌های خشک به عنوان دیوار و حفاظ باغشان استفاده می‌کنند که لابه لای آن‌ها لانه‌های موش وجود دارد. متاسفانه همکاران ما در زمان مداخله نمی‌توانند این چوب‌ها را جابجا کنند یا اینکه بسوزانند و از همین رو موش‌ها باقی می‌مانند و باعث بیماری می‌شوند.

رمضان‌پور، افزایش موارد گزیدگی سالک در شهرستان را مربوط به سال گذشته دانست و افزود: از سال ۸۸ تا ۹۰ توانستیم کنترل خوبی در این شهرستان داشته باشیم اما متاسفانه در سال ۹۱ به دلیل ساخت ۶ شهرک مسکونی در حاشیه جاده ترانزیت اردستان به سمت کاشان که از ابتدای سال ۹۱ فعالیت ساخت و سازشان تصویب شد، برای کنترل سالک به مشکل خوردیم.

وی ادامه داد: گروه سازنده برای ساخت شهرک‌ها نخاله دپو و خاکبرداری کردند و خاک را از جاهای آلوده‌ای آوردند. این خاک‌ها با خود موش و پشه آورد از همین رو متاسفانه افزایش موارد سالک اردستان سال گذشته بیشتر مربوط به این فعالیت شهرک سازی‌ها بود.

کار‌شناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و سالک استان اصفهان به ارائه آماری از موارد ابتلا به پشه‌گزیدگی سالک در اردستان اشاره کرد و افزود: از سال ۸۷ تا ۷۰ پشه‌گزیدگی سالک در اردستان تقریبا زیر ۴۰۰ مورد بود اما متاسفانه سال گذشته از ۶۰۰ مورد تجاوز کرد اما سریعا با اقداماتی که انجام شد و بازدید نماینده استانداری و همچنین مکاتبات ما و استانداری و ابلاغی که به فرماندارهای شهرستان اردستان شد، به علاوه سمپاشی توانستیم بیماری را مهار کنیم و اجازه ندهیم به بالای ۷۰۰ مورد برسد.

رمضان‌پور در مورد آمار پشه‌گزیدگی و سالک در اردستان در سال ۹۲ گفت: اگرچه دقیق نمی‌دانم اما آمار بسیار پایین است و هنوز به ۲۰ تا ۳۰ مورد هم نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه آمار ثبت شده پشه‌گزیدگی سالک در سال ۹۲ را نداریم، افزود: ‌ به ما شفا‌ها گفته شده است که مواردی از سال قبل همچنان وجود دارد که در حال درمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha