چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 79388

اگر در کودکان نیاز کم‌ شنوایی به دلایل مختلف با سمعک برطرف نشود نیاز به کاشت حلزون است.

سمعک به کار چه کسانی می آ‌ید؟
سلامت نیوز : نایب‌رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: کودکان کم‌شنوای مادرزاد، سالمندان، کم‌شنوایان عصبی، کم‌شنوایان حسی - عصبی، کم‌شنوایان انتقالی، سخت‌شنوایان و کم‌شنوایان شدید و عمیق کاندیدای استفاده از سمعک هستند.

سعید ملایری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: افرادی که کاندیدای استفاده از سمعک هستند به 2 گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کودکانی هستند که از بدو تولد دچار کم شنوایی هستند و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که باید از وسایل کمک شنوایی استفاده کنند که سمعک اولین انتخاب است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران افزود: اگر در کودکان نیاز کم‌شنوایی به دلایل مختلف با سمعک برطرف نشود نیاز به کاشت حلزون است.

مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: سالمندان دسته دوم هستند که به واسطه افزایش سن و ابتلا به پیرگوشی دچار کم‌شنوایی شده که اصطلاحاً به این نوع کم شنوایی، کم شنوایی اکتسابی می‌گویند.

متخصص شنوایی‌شناسی افزود: این تقسیم‌بندی از نظر سن وقوع کم‌شنوایی است که در کودکان اصطلاحاً مادرزادی است و در سالمندان به واسطه زمان رخ می‌دهد.

ملایری گفت: از نظر محل آسیب شنوایی، کم‌شنوایی به چند دسته تقسیم می‌شود، دسته اول کم شنوایی‌هایی هستند که در بخش گوش خارجی یا گوش میانی اتفاق افتاده و به کم‌شنوایی انتقالی مشهور است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران ادامه داد: دسته دوم کم شنوایی ها از نظر محل آسیب شنوایی، آسیب و ضایعه در بخش گوش داخلی است که به کم‌شنوایی حسی - عصبی معروف است.

مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: نوع سوم کم‌شنوایی از نظر محل وقوع آسیب، در محل عصب سیستم شنوایی است که کم‌شنوایی عصبی یا مرکزی گفته می‌شود.

متخصص شنوایی‌شناسی تصریح کرد: در 3 گروه گفته شده بالا، گروه اول - کم شنوایی انتقالی - مناسب‌ترین گزینه استفاده از سمعک هستند و گروه دوم و سوم نیز به ترتیب، سمعک برایشان مؤثر و مفید خواهد بود.

ملایری ادامه داد: البته شایع‌ترین و رایج‌ترین گروه استفاده کننده از سمعک مبتلایان کم شنوایی حسی - عصبی هستند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران افزود: اگر کم‌شنوایی را از نظر میزان صدا و کم‌شنوایی تقسیم کنیم به طور کلی با دو گروه مواجهیم گروه اول که ‌کم‌شنوایی‌شان اصطلاحاً پایین‌تر از 70 دسی‌بل است و به این افراد، افراد سخت‌شنوا اطلاق می‌شود.

ملایری ادامه داد: دسته دوم کم‌شنواهایی هستند که کم‌شنوایی‌شان بیشتر از 70 دسی‌بل است و کم‌شنوایی شدید و عمیق نام دارد.

متخصص شنوایی‌شناسی گفت: برای هر دو گروه ذکر شده بالا سمعک قابل استفاده است و بهترین استفاده‌کنندگان سمعک کسانی هستند که کم‌شنوایی در حد متوسط داشته باشند یعنی نه خیلی مختصر و نه خیلی شدید.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران افزود: سمعک در واقع رایج‌ترین درمان غیر دارویی و غیر جراحی برای این افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تیلا موسوی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    2 2
    ممنون از مقاله خیلی مفیدتان. خسته نباشید. من تیلا موسوی هستم و کارشناس شنوایی شناسی و مدیر کلینیک شنوایی نسیم قیطریه. اگر دوستان در زمینه کاهش شنوایی، انواع سمعک و ... سوالی داشتند، با کمال میل در خدمتم و خوشحال میشم که بتونم کمکی به شما عزیزان کرده باشم. با تشکر تیلا موسوی کلینیک شنوایی نسیم قیطریه http://www.nasimclinic.com