سرطان های شایع در میان زنان سرطان های پستان و دستگاه گوارش و در مردان نیز به ترتیب به سرطان دستگاه گوارش و پروستات است. لازم به ذکر است سرطان معده کشنده ترین سرطان در میان ایرانیان است که از تغذیه ناصحیح و مصرف مواد غذایی آلوده ناشی می شود.

دخانیات، تغذیه ناسالم و چاقی سه عامل مهم ایجادکننده سرطان

سلامت نیوز : دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران با بیان این که در حال حاضر جمعیت بیمارانی که در کشور با سرطان زندگی می‌کنند نزدیک به نیم میلیون نفر است، اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به وضع موجود، این آمار روز به روز نیز افزایش یابد.

دکتر پیام آزاده در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه برطبق آخرین آمار رسمی، حدود 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور گزارش شده است، تصریح کرد: سرطان های شایع در میان زنان سرطان های پستان و دستگاه گوارش و در مردان نیز به ترتیب به سرطان دستگاه گوارش و پروستات است. لازم به ذکر است سرطان معده کشنده ترین سرطان در میان ایرانیان است که از تغذیه ناصحیح و مصرف مواد غذایی آلوده ناشی می شود.

وی کاربرد واژه سونامی برای یاد کردن از بیماری سرطان را نادرست دانست و گفت: سونامی یک امر غیرقابل پیش بینی، پیشگیری و در اکثر مواقع غیر قابل کنترل است اما سرطان اینگونه نیست و می توان با پیشگیری و رفع عوامل خطرزا با دقت میزان وقوع آن را در سال حتی در دهه های آینده پیش بینی و کنترل کرد. در حال حاضر جمعیت بیمارانی که در کشور با سرطان زندگی می کنند نزدیک به نیم میلیون نفر است که این آمار با توجه به وضع موجود روز به روز نیز افزایش است. در حالی که ما با وجود تدوین برنامه جامع سرطان که دارای مصوب قانونی مجلس برای اجرا نیز می باشد هنوز شاهد به تحقق یافتن آن نیستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان بیماری قرن اخیر است، یادآور شد: علت اصلی شیوع سرطان در دنیا به تغییر سبک زندگی افراد و مدرنیزه شدن مربوط می شود به طوری که مصرف گسترده دخانیات، تغذیه ناسالم و غیرصحیح بویژه استفاده از فست فودها همچنین چاقی ناشی از عدم تحرک، سه عامل مهم ایجادکننده آن به شمار می رود. باید توجه داشت نمی توان تمام این موارد را از زندگی حذف کرد اما می توان با تعدیل آنها در پیشگیری از ابتلا افراد به سرطان موثر واقع شد.

وی اظهار داشت: باید به خاطر داشت به رغم اینکه سرطان یک بیماری ژنتیکی محسوب می شود اما بیماری ارثی نیست؛ در واقع حدود 90 درصد عوامل ایجاد سرطان به خود فرد بر می گردد. ارتقای سن بقا از 30 تا 40 سالگی در پنجاه سال گذشته و رسیدن به 74سالگی در حال حاضر خود یکی از عواملی است که موجب افزایش موارد ابتلا به این بیماری طی قرن اخیر شده است چرا که تغییرات ژنتیکی در بدن در طول زمان رخ می دهد و هرچه سن بالاتر می رود زمینه برای بروز سرطان در شخص بیشتر می شود.

دکتر آزاده ادامه داد: سرطان بیماری حاد نبوده و یک بیمار مزمن است که بالطبع کنترل آن به یک مدیریت کلان و برنامه جامع 20 تا 30 ساله نیاز دارد. در سال 2012 آمریکا پس از گذشت 30 سال از برنامه ریزی در این حوزه، برای اولین بار اعلام کرد که آمار ابتلا به سرطان در این کشور روبه کاهش است. بنابراین ما نیز باید بدانیم برنامه هایی که به منظور کاهش آمار ابتلا به سرطان در کشور اجرا می شود، طی سی سال آینده نتیجه می دهد.

وی مهمترین راه کنترل دخانیات که یکی از سه علل اصلی سرطان و مرگ بشر به شمار می رود را افزایش مالیات مربوط به آن عنوان و اظهار داشت: متوسط سن شروع مصرف سیگار در ایران 10 تا 11سالگی است که متاسفانه آمار نگران کننده ای است. به نظر می رسد اجرای برنامه جامع کنترل سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان مهمترین راه حل جلوگیری و رفع مشکلات بخش سلامت جامعه می باشد که این امر نیز تنها با کمک حاکمیت و همکاری سایر وزارتخانه ها محقق می شود.

دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران در پایان خاطرنشان کرد: اولین قدم برای مبارزه با بیماری سرطان اطلاع رسانی، به تبع آن پیشگیری و کنترل عوامل خطرساز این بیماری است که این اقدامات باید از پایین‌ترین سطوح خانواده، مهد کودک و مدارس تا بالاترین سطح حاکمیتی بویژه توسط رسانه های جمعی همچون صداوسیما و مطبوعات انجام شود تا تاثیر مطلوب را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha