سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از این که عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه منجر شده تا دارو در گمرک بماند تاکید کرد: اگر دارو با ارز مرجع هم در اختیار مردم باشد نباید تفاوت نرخ دو ارز محلی برای رانت خواری شود.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی این که چرا داروهایی که در گمرک است، ترخیص نمی‌شود، گفت: اگر دارو در گمرک باشد و به دست بیماران نرسد با این که دارویی وجود نداشته باشد هیچ فرقی ندارد. لذا باید وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بهداشت و درمان و بانک مرکزی مسئولیت این موضوع را بر عهده گرفته و در جهت رفع مشکل حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم کمبود دارو به مردم فشار آورد اظهار کرد: اگر بخواهیم دارو را در گمرک گروکشی کنیم و جلوی دسترسی بیمارانی را که به دارو نیاز دارند به هر بهانه‌ای بگیریم این کار در چارچوب اهداف کشور نمی‌باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که در سطح کلان وزرای مربوطه باید به حل مشکل اقدام کنند، گفت: در واقع دستگاههای مربوطه باید به این موضوع ورود کرده و توجه داشته باشند که وجود دارو در گمرک، کشتی یا انبار کمپانی سازنده هیچ فرقی با این که دارو به دست بیمار نرسد ندارد.

مره صدق با اشاره به اینکه در جریان رسیدگی به حل مشکل دارو متاسفانه هر یک از طرفین روایت خاص خود را دارد گفت: بانک مرکزی معتقد است چون ثبت سفارش اخیرا صورت گرفته است باید با نرخ جدید ارز اقدام شود، اما اگر به نرخ مرجع هم محاسبه شود بعید می‌دانم که با این نرخ دارو در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: کمیسیون بهداشت بارها در این زمینه ورود پیدا کرده است اما در نظر داشته باشید که درشرایط فعلی که روزهای پایانی کار دولت است عملا نمی‌دانیم چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ لذا انتظار می‌رود دولت جدید استقرار یابد تا نسبت به حل مشکل اقدام کند.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کمیسیون بهداشت این است که این موضوع توسط رئیس کمیسیون به اطلاع رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور برسد تا نسبت به تصمیم مناسب اقدام کند.

مره صدق خاطر نشان کرد: بنده معتقدم اگر قرار است دارو با ارز مرجع وارد شود باید نظارت دقیق‌تری صورت گیرد که با قیمت ارز مرجع هم در اختیار مردم قرار گیرد و تفاوت نرخ دو ارز محلی برای رانت‌خواری عده‌ای که دارو را وارد کرده‌اند نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha