سلامت نیوز : رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ابراز امیدواری کرد که مشکل انباشت حجم عظیم دارو در گمرک‌های داخلی در آینده نزدیک حل شود.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پذیرفت تا داروهای انباشت شده در گمرک با تعهد این وزارتخانه ترخیص شوند، افزود: وزارت بهداشت از ما فهرستی از داروهای انباشت شده در گمرک و همچنین واردکنندگان این داروها را خواسته است که این فهرست شامل حدود 70 واردکننده عمده دارو می‌شود.

او با اشاره به اینکه تاکنون دست کم 20 واردکننده نامه‌های مربوط به خود را از وزارت بهداشت گرفته و سایر واردکنندگان نیز در حال دریافت این نامه هستند، افزود: براساس تعهداتی که قرار است واردکنندگان بدهند آنها باید ظرف سه ماه بدهی خود را که شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای می‌شود، تسویه کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد تا پایان امروز یا روزهای آینده خبرهای خوبی در مورد حل مشکل انباشت دارو در گمرک‌های کشور بشنویم و مشکل کمبود دارو در بازار نیز تا حدود زیادی برطرف شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه براساس اطلاعات قبلی حدود 70 میلیون دارو در گمرک‌های داخلی انباشت شده اما ظاهرا حجم داروهای انباشت شده بیش از این مقدار است، عنوان کرد: برخی از واردکنندگان حتی مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را هم پرداخت کرده‌اند اما به دلیل نقایصی که در پورتال ارزی وجود دارد کارهای اداری آنها به منظور ترخیص دارو به مشکل خورده است. بعضی موارد در پورتال ارزی پیش‌بینی نشده که همین باعث اختلال در کار ترخیص داروهای وارداتی از گمرک شده است.

ریاحی با بیان اینکه واردات دارو سالانه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد، گفت: این واردات بیشتر از اروپا و آمریکا انجام می‌شود و عمدتا شامل داروهای مربوط به بیماری‌های خاص است که مشابه ساخت داخل ندارند. ضمن اینکه به درصد بسیار کمی از داروهای مشابه ساخت داخل هم مجوز واردات داده می‌شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پاسخ به این سوال که بحث واردات دارو از هند به کجا رسید؟ گفت: ما زیاد تمایلی به واردات دارو از هند نداریم و حجم واردات داروی ما از هند نیز بسیار کم است.

پیشتر نیز ﻣﻌﺎﻭﻥ گمرک ایران از انباشت 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داده و گفته بود که گمرک حاضر است اجازه ترخیص این داروها را با تعهد وزارت بهداشت صادر کند.

محمدرضا نادری در عین حال عنوان کرده بود که تاکنون تنها یک درخواست از سوی رئیس سازمان غذا و دارو به منظور ترخیص داروهای یک شرکت به گمرک ارسال شده و درخواست دیگری هنوز به دست گمرک نرسیده است.

به گزارش ایسنا، دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.

بانک مرکزی در سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

با وجود اختصاص این میزان ارز به واردات اما واردات دارو در چهار ماهه نخست سال جاری به مشکل جدی خورد به طوری که طبق اظهارات مسئولان حوزه بهداشت کمبود اقلام دارویی در کشور سه رقمی هم شد.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می‌توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha