سلامت نیوز : معاون گمرک ایران از صدور مجوز ترخیص 50 درصد از داروها و مواداولیه دارویی انباشت شده در گمرک فروگاه امام خمینی (ره) خبر داد.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه اجازه این ترخیص با تعهد شخصی وی و براساس توافق با وارد‌کنندگان در هفتم مرداد امسال صادر شده است، گفت: وارد‌کنندگان یک ماه فرصت دارند تا بعد از ترخیص کالای خود اسناد ترخیص و گواهی بانک گشایش‌کننده‌ اعتبار خود را تحویل گمرک دهند.

او با اشاره به اینکه با ترخیص این میزان دارو مشکل کمبود دارو در بازار تا حدودی برطرف می‌شود، گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دارو در کشور وجود دارد اما به دلیل بروکراسی اداری حجم عظیمی دارو در گمرک‌ها انباشت شده و به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نمی‌شوند.

وی گفت: با این حساب از مجموع 330 تن داروی انباشت شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) مجوز ترخیص 165 تن صادر شده است.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز ترخیص این داروها حاصل توافق گمرک و وارد‌کنندگان بوده است؟ گفت: بنده با مسوولیت خودم این مجوز ترخیص را صادر کردم. البته این داروها مجوز وزارت بهداشت را هم دارند. قبلا دارو با تعهد وزارت بهداشت هم وارد کشور می‌شد اما متاسفانه وزارت بهداشت از چندی پیش تعهدی در این زمینه نمی‌دهد.

معاون گمرک در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی از صدور مجوز ترخیص دارو توسط گمرک رضایت دارد؟ گفت: خب بانک مرکزی راضی نباشد. چه مشکلی دارد؟! اینجا بحث بیمار است. بیماران صعب‌العلاجی که شدیدا نیازمند دارو هستند. متاسفانه در شرایطی که در تحریم بسر می‌بریم خودمان هم واردات دارو را تحریم کرده‌ایم که باید این مشکل هرچه زودتر حل شود.

در همین حال رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز گفته که قرار است فهرستی از واردکنندگان عمده دارو به وزارت بهداشت ارائه شود تا وزارت بهداشت با دادن تعهد به گمرک زمینه ترخیص این داروها را فراهم کند.

ناصر ریاحی با اشاره به اینکه تاکنون دست‌کم 20 واردکننده نامه‌های مربوط به خود را از وزارت بهداشت گرفته و سایر واردکنندگان نیز در حال دریافت این نامه هستند، عنوان کرده که براساس تعهداتی که قرار است واردکنندگان بدهند آنها باید ظرف سه ماه بدهی خود را که شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای می‌شود، تسویه کنند.

پیشتر نیز ﻣﻌﺎﻭﻥ گمرک ایران از انباشت 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داده و گفته بود که گمرک حاضر است اجازه ترخیص این داروها را با تعهد وزارت بهداشت صادر کند.

به گزارش ایسنا، دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.

بانک مرکزی در سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

با وجود اختصاص این میزان ارز به واردات اما واردات دارو در چهار ماهه نخست سال جاری به مشکل جدی خورد به طوری که طبق اظهارات مسئولان حوزه بهداشت کمبود اقلام دارویی در کشور سه رقمی هم شد. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می‌توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha