به دلیل سوءاستفاده برخی پزشکان از واژه جراحی پلاستیک و ناآگاهی مردم عوارض زیادی اتفاق می‌افتد که این عوارض به فوق تخصصان جراحان پلاستیک نسبت داده می‌شود.

دخالت افراد غیرمتخصص در رشته جراحی پلاستیک با عوارض زیادی همراه است

سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: به دلیل سوءاستفاده برخی پزشکان از واژه جراحی پلاستیک و ناآگاهی مردم عوارض زیادی اتفاق می‌افتد که این عوارض به فوق تخصصان جراحان پلاستیک نسبت داده می‌شود.

دکتر آرش بیرقی طوسی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های رشته جراحی پلاستیک دخالت افرادی است که در این رشته تخصصی ندارند و عوارض بسیاری ایجاد می‌کنند که به اسم فوق تخصصان جراح پلاستیک تمام می‌شود.

وی افزود: برخی از پزشکان که تخصصی در این رشته ندارند در تبلیغات و تابلوی پزشکی خود را به جای جراح پلاستیک معرفی می‌کنند. طبق قانون نظام پزشکی افرادی که مدرک فوق تخصصی جراحی پلاستیک دارند در تبلیغات و تابلوی پزشکی خود می‌توانند از واژه فوق تخصص جراحی پلاستیک استفاده کنند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک عنوان کرد: یک جراح عمومی می‌تواند در تابلوی پزشکی خود از واژه جراح عمومی ویرگول و یا فاصله (،یا -) جراح پلاستیک استفاده کند ولی برخی از پزشکان راه گریزی پیدا می‌کنند و در تبلیغات این فاصله یا ویرگول را حذف کرده و از واژه متخصص جراحی پلاستیک استفاده می کنند.

بیرقی طوسی اظهار کرد: در رشته جراحی پلاستیک عنوانی به نام جراح پلاستیک وجود ندارد بلکه این رشته فوق تخصص جراحی پلاستیک است. مردم باید در این زمینه آگاه باشند به پزشکانی مراجعه کنند که در تابلوی پزشکی یا تبلیغات آنها از فوق تخصص جراحی پلاستیک استفاده شده باشد این افراد مدرک لازم را دارند. کمتر پزشکانی دیده می‌شوند که با وجود نداشتن تخصص تخلف کرده و از واژه فوق تخصص استفاده کنند، بنابراین یکی از راه‌های شناخت این متخصصان واژه فوق تخصص بر روی تابلوی پزشکان است.

وی افزود: به دلیل سوء استفاده برخی پزشکان از واژه جراحی پلاستیک و ناآگاهی مردم عوارض زیادی اتفاق می‌افتد که به جراحی پلاستیک نسبت داده می‌شود. از نظر قانونی نظارت روی این افراد سخت است و نظام پزشکی این نیرو را ندارد تا تمام این افراد را کنترل کند.

دکتر بیرقی طوسی تصریح کرد: مردم باید در این زمینه آگاهی داشته باشند که به عنوان تخصصی پزشک دقت کنند. همچنین برای کسب اطلاع از اینکه افراد مدعی جراحی پلاستیک مدارک لازم برای این کار را دارند می توانند به سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران مراجعه و یا با این انجمن تماس بگیرند.

وی اظهارکرد: یکی از عللی که باعث شده است تا افراد سودجو از این فرصت استفاده کنند، تعداد کم فوق تخصصان جراحی پلاستیک در این زمینه است. هم اکنون کمتر از 300 فوق تخصص جراح پلاستیک داریم که جوابگوی نیازها نیستند. سیاست وزارت بهداشت افزایش تعداد جراحان پلاستیک بوده و تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داده است ولی به دلیل اینکه این رشته بسیار سنگین بوده و نیاز به امکانات زیادی دارد نمی‌توان ظرفیت پذیرش را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha