پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 79432

امروز در حالی كه كمتر از 50 ساعت به پایان رسمی كار وزارت بهداشت دولت دهم باقی مانده، هنوز 165 میلیون یورو اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص در گمرك، معطل تفاهم بانك مركزی و وزارت بهداشت است تا پس از تعهد كتبی شركت‌های وارد‌كننده نسبت به تسویه حساب با گمركات كشور، دستور ترخیص بگیرد.

واردكنندگان دارو مقصر معرفی شدند
سلامت نیوز : 25 تیرماه سازمان غذا و دارو بابت مشكلات پیش آمده در تامین دارو از مردم عذرخواهی كرد. با گذشت دو هفته از انتشار این عذرخواهی در حالی كه اقصی نقاط كشور می‌داند كه دشواری تامین دارو طی ماه‌های گذشته، از قهر بانك مركزی و وزارت بهداشت نشات می‌گرفته دیگر این عذرخواهی هم حرمت خود را از دست داده است.

امروز در حالی كه كمتر از 50 ساعت به پایان رسمی كار وزارت بهداشت دولت دهم باقی مانده، هنوز 165 میلیون یورو اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص در گمرك، معطل تفاهم بانك مركزی و وزارت بهداشت است تا پس از تعهد كتبی شركت‌های وارد‌كننده نسبت به تسویه حساب با گمركات كشور، دستور ترخیص بگیرد، آن هم در حالی كه علت عمده این گروگانگیری متوجه اتمام نقدینگی واردكنندگان دارو در اثر سیاست‌های غیر كارشناسانه دولت دهم در توزیع نقدینگی برای وارد‌كنندگان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ در چنین شرایطی نهاد ریاست‌جمهوری هنوز تلاش بر سلب مسوولیت و تبرئه خود از مشكلات ایجاد شده در مسیر تامین دارو داشته چنانكه روز گذشته رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهوری به فارس گفت: «از ابتدای سال تاكنون، طبق قانون بودجه 500 میلیارد تومان یارانه دارو پرداخت شده و اسنادش موجود است. اینكه می‌گویند ترخیص دارو و كالاهای اساسی در گمركات معطل پرداخت تفاوت ارز 1226 و 2470 تومانی است و معاونت برنامه‌ریزی آن را پرداخت نكرده، براساس قانون بودجه 92 در سال جاری مبلغ 7 هزار میلیارد تومان یارانه دارو و كالاهای اساسی پیش‌بینی شده و یارانه 500 میلیارد تومانی پرداخت شده به وزارت بهداشت هم علاوه بر یارانه دارویی است كه به صورت عادی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت می‌شود كه آن هم طبق روال انجام شده است. قرار است تا آخر سال هم 420 میلیارد تومان یارانه داروهای خاص و صعب‌العلاج پرداخت شود.»

این توضیحات در ساعات پایانی كار دولت بی‌فایده است زیرا هم‌اكنون فهرست هشدارها نسبت به ورشكستگی قریب‌الوقوع داروخانه‌ها و داروسازها، انباشت مشكلات بیماران خاص بر اثر تاخیر در دریافت دارو، گرانی قیمت دارو و كمبودهای دارویی ناشی از مناقشات دولتمردان چنان كارنامه سیاهی برای دولت دهم درست كرده كه وزیر بهداشت دولت یازدهم باید نخستین اقدامات خود را بر پاكسازی نمرات صفر و منفی این كارنامه قرار دهد.

در عین حال، رسوب دارو در گمركات و ناتوانی برای ترخیص این محموله، مشكل تازه‌یی نیست، وقتی مناقشات چند ماه گذشته در مسیر تامین دارو مرور شود كه شاید معروف‌ترین آن، تخصیص ارز مرجع برای واردات اقلامی همچون زین اسب و خودروهای لوكس باشد؛ اتفاقی كه از سوی معاون اول رییس‌جمهوری تكذیب شد اما وقتی گمرك و سازمان بازرسی كل كشور، در گزارش خود ورود خودروهای لوكس با ارز مرجع را تایید كرد و معاون داروی سازمان غذا و دارو هم پذیرفت كه زین اسب با ارز مرجع وارد شده، دیگر هیچ انكاری در كار نبود.

حالا با سیاست‌های جدید دولت، دارو؛ این كالای استراتژیك باید با ارز گران‌تر از 2440 تومان خریداری شود آن هم در حالی كه گزارش مركز آمار ایران از تورم سال 92 به هیچ روی امید بخش نبوده است.

در چنین شرایطی، انتشار خبر آغاز آزاد‌سازی

330 تن محموله داروهای وارداتی از گمرك چندان چنگی به دل بیماران و انجمن‌های حامی بیماران خاص و حتی توزیع‌كنندگان دارو نمی‌زند زیرا این گروگانگیری دارو، در واقع، بلوكه كردن میلیارد‌ها تومان سرمایه واردكنندگانی بوده كه طی یك سال گذشته برای تامین نقدینگی واردات دارو به هر دستاویزی متوسل شدند تا بتوانند مسیر پر پیچ و ناهموار تامین دارو را كه ماحصل رفتار سیاسی رییس قوه مجریه بوده، طی كنند و امروز كه به نقطه صفر اعتباری رسیده‌اند، باید تعهد بسپارند كه «ظرف مدت معین» حساب خود را تسویه كنند. معاون گمرك ایران خبر می‌دهد كه طی ماه‌های گذشته، هیچ اقدامی از سوی سازمان غذا و دارو برای ترخیص داروهای رسوب كرده در گمرك صورت نگرفته و محمدرضا نادری، روز 7 مرداد ماه با مسوولیت شخصی، اجازه ترخیص ?? درصد داروها را از گمرك فرودگاه امام خمینی صادر كرده زیرا «كسی به داد مردم در زمینه دارو نرسید، بنابراین، این تصمیم گرفته شد.»

بی توجهی به حل معضل دارو در حالی است كه مسوولان سامانه 1490 كه قرار است نماینده وزارت بهداشت برای حل مشكلات دارویی مردم باشند هم اذعان دارند كه طی 3 ماه نخست سال جاری، 90 درصد تماس‌های مردمی با این سامانه مربوط به حوزه دارو بوده است. با این حال وزیر بهداشت دعوت كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای بررسی وضعیت كمبود دارو را بی‌پاسخ می‌گذارد تا كمیسیون ناچار به ارائه سوالات خود به هیات رییسه و طرح آن در صحن علنی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha