پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 79434

افراد هم نمی دانند برای لاغرشدن چه ورزش هایی مناسب است و در چه شرایطی باید انجام شود.

ورزش به نیت لاغری
سلامت نیوز : خیلی‌ها ورزش می‌کنند، ولی هدف همه کسانی که مشغول انجام چنین فعالیت‌هایی می‌شوند، یکسان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ یکی می خواهد لاغر شود، یکی به دنبال افزایش وزن است، عده ای با ورزش می خواهند وزن ایده آلی را که به دست آورده اند، حفظ کنند و گروهی هم فقط برای حفظ سلامت، ورزش می کنند. بعضی هم ورزش می کنند تا آمادگی و قدرت جسمانی خود را افزایش دهند و برخی نیز به دنبال آموزش ورزشی خاص به طور حرفه ای هستند.

در این میان، اما کسانی که برای کاهش وزن و با هدف لاغرشدن به ورزش روی می آورند، به نسبت بیشتر از بقیه گروه ها هستند. با این حال، همه این افراد هم نمی دانند برای لاغرشدن چه ورزش هایی مناسب است و در چه شرایطی باید انجام شود.

نه ورزش، نه رژیم!

آنهایی که می خواهند لاغر شوند و چند کیلویی وزن شان را کاهش دهند معمولا نمی دانند بهترین راه حل برای رسیدن به این هدف چیست؛ باید ورزش کنند یا از رژیم های غذایی کمک بگیرند؟ هرچه رژیم سخت تر و برنامه ورزشی سنگین تر باشد، بهتر است یا نه؟ و...

متخصصان بارها در این باره صحبت کرده و گفته اند که برای کاهش وزن از سه شیوه می توان کمک گرفت. یکی پیروی از رژیم های غذایی مخصوص کاهش وزن و کم کردن میزان انرژی دریافتی است. شیوه دوم افزودن فعالیت ورزشی به برنامه روزانه زندگی و ورزش کردن به طور منظم و مداوم است تا از این طریق انرژی اضافی جذب نشود و روش سوم که بهترین و موفق ترین شیوه هم به حساب می آید، ترکیبی از این دو برنامه است؛ یعنی باید از رژیم غذایی مناسب استفاده و در کنار آن، برنامه ورزشی مناسبی را اجرا کنید.

آن طور که مطالعات و بررسی های مختلف نشان می دهد، نه رژیم غذایی به تنهایی می تواند در کاهش وزن چندان موثر باشد و نه فعالیت ورزشی؛ بلکه ترکیبی از این دو باید در کنار هم در برنامه روزانه گنجانده شود.

از طرف دیگر، زمانی که برنامه کاهش وزن فقط با استفاده از رژیم غذایی در نظر گرفته می شود، تمام بافت های بدن و حتی بافت های غیرچربی هم سوخته می شود. در حالی که هدف کاهش وزن، سوزاندن چربی هاست. در صورتی که اگر برنامه کاهش وزن ترکیبی از رژیم و ورزش باشد، بیشترین کاهش را در ناحیه چربی ها داریم و مطمئن هستیم عضلات و قسمت های پروتئینی تحلیل نمی رود.

ورزش کنید، همیشه لاغر بمانید

عده ای تصور می کنند کاهش وزنی که در اثر ورزش و فعالیت جسمی ایجاد می شود، دائمی است و هیچ وقت برنمی گردد. دکتر شهرزاد خسروی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با «جام جم» در این زمینه توضیح می دهد: کاهش وزنی که در اثر ورزش یا رژیم غذایی ایجاد می شود، دائمی نیست. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم زمانی که برای کاهش وزن از یک برنامه غذایی مخصوص استفاده می شود، مسلما نمی توان این رژیم را تا پایان عمر ادامه داد. در نتیجه پس از کنار گذاشتن رژیم، وزن کاهش یافته هم براحتی می تواند به حالت قبل برگردد.

وی می افزاید: با این حال، زمانی که یک برنامه ورزشی مناسب را با رژیم غذایی کاهش وزن و همراه با هم اجرا کنید، حفظ وزن کاهش یافته راحت تر خواهد بود. بنابراین همیشه توصیه می شود برای شروع یک برنامه کاهش وزن، ابتدا از یک رژیم غذایی مناسب همراه با برنامه ورزشی استفاده کنید و زمانی که وزن تان به میزان دلخواه کم شد، همچنان به فعالیت ورزشی ادامه دهید تا وزن ایده آل حفظ شود.

به گفته این پزشک متخصص، در این مرحله دیگر نیازی به پیروی از یک رژیم غذایی سخت و خاص نیست و به کمک رژیمی متعادل هم می توان در کنار ورزش، وزن به دست آمده را حفظ کرد. از طرف دیگر، پس از این که وزن تان به حد متعادل رسید، می توانید شدت و مدت ورزش را هم کمتر کنید.

ورزش هرچه شدیدتر، بهتر!

ظهر که می شود از خانه بیرون می آید. به پارک می رود و شروع می کند به قدم زدن و کم کم هم دویدن. هوا حسابی گرم است و ورزش بیشتر از هنگام صبح یا غروب خسته اش می کند. برای همین هم فکر می کند ورزش کردن در این ساعت ها بهتر است و بیشتر تاثیر می گذارد.

دکتر خسروی چنین شیوه ای را تایید نمی کند و در این باره توضیح می دهد: فعالیتی که برای کاهش وزن توصیه می شود باید با شدت متوسط انجام شود. به عبارت دیگر، انجام دادن فعالیت هایی با شدت کم یا زیاد، تاثیری در این زمینه ندارد.

به گفته وی، با انجام فعالیت بدنی مناسب، قند در دسترس بدن باید تمام شده و پس از آن هم بدن باید وارد مرحله چربی سوزی شود. در نتیجه فعالیت بدنی با شدت متوسط بهترین انتخاب برای کاهش وزن به حساب می آید.

اکنون چطور فعالیتی با شدت متوسط را تشخیص دهیم؟ دکتر خسروی در پاسخ به این پرسش، می گوید: با توجه به نوع فعالیت، ضربان قلب فرد، شدت ورزش و... می توانیم به طور دقیق این مورد را محاسبه کنیم، ولی اگر خود فرد حین ورزش می خواهد این موضوع را تشخیص دهد، باید بداند زمانی که در حال راه رفتن یا انجام فعالیت ورزشی دچار حالت نفس نفس زدن می شود و خیلی راحت نمی تواند صحبت کند، ورزش با شدت متوسط است، طوری که فعالیت بدنی نه باید خیلی موجب خستگی شدید او شود و نه این که اصلا ضربان قلب و میزان تنفس را افزایش ندهد.

وی تاکید می کند: مدت انجام فعالیت برای کاهش وزن حتما باید بین 45 تا 60 دقیقه باشد؛ یعنی فعالیت های هوازی به هیچ وجه نباید کمتر از 45 دقیقه انجام شود، چون در این مدت بدن وارد مرحله چربی سوزی نمی شود.

بهترین فعالیت ها برای کاهش وزن

فعالیت های هوازی و قدرتی هر دو می تواند برای کاهش وزن موثر باشد، ولی آن طور که دکتر خسروی می گوید فعالیت های هوازی مانند شناکردن، پیاده روی های تند و استفاده از تردمیل و دوچرخه برای افراد در دسترس تر و آشناتر است، اما آنچه اهمیت دارد، مدت و شدت فعالیت است؛ یعنی وقتی می گوییم پیاده روی منظور قدم زدن در خیابان یا مراکز خرید نیست.

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به فعالیت های قدرتی یادآور می شود: انجام فعالیت های قدرتی با استفاده از وزنه ها هم می تواند برای رسیدن به این هدف موثر باشد. البته معمولا برای کسانی که اضافه وزن دارند، ورزش کردن به مدت 45 دقیقه ممکن است، بسیار دشوار باشد. در نتیجه توصیه می شود این مدت را به بخش های کوتاه تری تقسیم کنید؛ یعنی اگر قرار است فردی 60 دقیقه ورزش کند، می تواند آن را به دو قسمت، 30 دقیقه ای تقسیم کند.

وی تاکید می کند: کاهش وزنی را که بلافاصله پس از ورزش و در نتیجه کمبود آب حاصل می شود، به هیچ عنوان نباید به حساب لاغرشدن بگذارید. بنابراین حتما توصیه می شود قبل و بعد از ورزش و همچنین حین فعالیت، به مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha