پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 79437
سلامت نیوز : وزارت بهداشت پس از یک سال انفعال برای تسهیل در آزاد کردن داروهای خاک‌خورده در گمرک، بالاخره دست‌به‌کار شد. روز گذشته رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: با پیگیری‌های مستمر وزارت بهداشت و تعاملات لازم سازمان غذا و دارو با مسوولان بانک مرکزی و گمرک، آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک، آغاز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ عباس حاجی‌آخوندی با اشاره به آغاز فرآیند آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک، گفت: بر اساس این فرآیند شرکت‌هایی که در گمرک دارو دارند تعهدشان مبنی بر تسویه‌حساب طی مهلت معین با بانک را با سازمان غذا و دارو ارایه می‌دهند و سازمان نیز با تضمین انجام‌شده این تعهد گمرک، مشکل ترخیص داروها را به فوریت برطرف می‌سازد. این اقدام در شرایطی است که بهداشت و درمان کشور بیش از یک سال است که با مشکل کمبود و نایاب بودن دارو در کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خبرها حاکی از آن است که بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص در طول یک سال اخیر با بیشترین مشکلات و تهدیدات برای سلامتی خود مواجه بوده‌اند.

این در حالی است که رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از همکاری سازنده بانک مرکزی و گمرک در این فرآیند خبر می‌دهد و می‌گوید: شرکت‌هایی که به فوریت برای استفاده از این فرآیند ایجادشده بهره‌گیری نکنند مسوولیت عواقب ماندگاری غیرموجه داروهایشان در گمرک به‌عهده خودشان است. وی افزود: سازمان غذا و دارو در مورد برخی از داروها که بدون مجوز وارد شده و کمبود آن در کشور وجود ندارد و موجب ایجاد اخلال در نظام تولید داخل می‌شود، مسوولیت و ضمانتی به‌عهده نخواهد گرفت.

آزاد شدن مسیر ترخیص داروها از گمرک در شرایطی است که پیش از این احمد قویدل، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران، با اشاره به وجود 70‌میلیون‌دلار دارو در گمرکات کشور، از وزارت بهداشت و سازمان بازرسی کل کشور خواست بر نحوه نگهداری این داروها در انبارهای گمرک نظارت دقیق داشته باشند. زیرا، توقف چندین‌ماهه و بی‌سابقه دارو در گمرک ضرورت نظارت بر شرایط نگهداری داروها را قبل از ترخیص جدی کرده است.

ماجرای کمبود دارو و دردسر بیماران برای تهیه داروهای خاص از حدود یک سال قبل و در دوران وزارت مرضیه وحیددستجردی آغاز شد. خانم وزیر وقتی با مانعی به نام بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز داروهای وارداتی مواجه شد، در اولین واکنش در جمع خبرنگاران از عدم تامین ارز مورد نیاز واردات دارو گلایه کرد و همین مساله موجب شد تا زمزمه‌های برکناری او از وزارت بهداشت به گوش برسد. اما محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور که همواره از حامیان خانم وزیر و پای ثابت همایش‌های حوزه سلامت بود، موضوع برکناری او از وزارت بهداشت را شایعه‌ای بیش ندانست و عنوان کرد تا زمانی که او و احمدی‌نژاد هستند، خانم وزیر هم باقی خواهد ماند. اما به فاصله چند روز بعد از این اظهارنظر معاون اول رییس‌جمهور، در خبری که روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت، دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد از سوی رییس‌جمهور به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت معرفی شد.

پس از برکناری پر حرف و حدیث وحید دستجردی از وزارت بهداشت و روی کار آمدن طریقت‌منفرد، بانک مرکزی تصمیم گرفت بخشی از ارز دارو را برای واردات داروهای خاص تامین کند. به‌طوری‌که سرپرست وزارت بهداشت در اولین رویارویی با خبرنگاران، عنوان کرد که مشکلی برای تامین ارز دارو وجود ندارد.

به‌دنبال این اظهارنظر بود که تا حدودی مشکلات تخصیص ارز دارو برطرف شد و بانک مرکزی تلاش کرد که در روزهای پایانی سال 91، وارد‌کنندگان دارو دچار مشکل نشوند. اما این همه ماجرا نبود، بلکه در ابتدای سال 92 بود که زمزمه‌های حذف ارز مرجع دارو به گوش می‌رسید ولی با توجه به جو ملتهب بازار سلامت کشور و مشکلاتی که بیماران با آنها مواجه بوده‌اند، این موضوع ادامه پیدا کرد و سرانجام به‌طور رسمی، ارز مرجع دارو حذف شد. به‌طوری‌که قانون بودجه 92 پس از تصویب در اردیبهشت امسال مقرر کرد تا پرداخت ارز مرجع هزارو226تومانی به کالاهای اساسی شامل غذا و دارو حذف شده و این کالاها با نرخ ارز تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی وارد کشور شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha