پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 79443

متاسفانه به علت نقص های فراوان و اشتباه در اجرای پزشک خانواده ۹۰ درصد هزینه های آن هدر رفته و ثمری جز ضرر و زیان نداشته است.

پزشک خانواده در 6 سال اول هزینه بر است
سلامت نیوز : عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اجرای درست و دقیق برنامه پزشک خانواده در ۵ الی ۶ سال اول هزینه‌ بر است که البته نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ رسول خضری با انتقاد از مدیریت ضعیف در اجرای طرح کلان پزشک خانواده در کشور، گفت: متاسفانه به علت نقص های فراوان و اشتباه در اجرای پزشک خانواده ۹۰ درصد هزینه های آن هدر رفته و ثمری جز ضرر و زیان نداشته است.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده مدلی انگلیسی است که بیشتر از 60 سال است در این کشور به اجرا درآمده است، افزود: زمانی که قرار بود این طرح در انگلستان اجرا شود ابتدا زیرساخت های آن از جمله تربیت پزشک خانواده فراهم شد.

خضری، تامین منابع مالی واقعی را از دیگر زیرساخت های لازم برای اجرای موفق طرح پزشک خانواده خواند وادامه داد: به طور حتم بدون تامین منابع مالیٕ، کارایی اجرای این طرح به سرعت پایین آمده و با شکست روبرو می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر تعامل دستگاه های مختلف در اجرای طرح پزشک خانواده تاکید و تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع مالی حوزه سلامت در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سیاست گذاری ها نیز بر عهده وزارت بهداشت است این موضوع اجرای پزشک خانواده را با مشکلاتی روبرو کرده است، واقعیت آن است که متاسفانه وزارت تعاون در حوزه اختصاص منابع مالی از جمله در بیمه ها سابقه خوبی از خود نشان نداده است.

وی یادآور شد: بر اساس قانون باید ۶۰ درصد بدهی بیمه ها به مراکز درمانی در دو هفته انجام گیرد اما متاسفانه شاهدیم حدود ۷ ماه است که این پرداختها به تعویق افتاده است که این مهم، بی اعتمادی و کاهش انگیزه پزشکان را در بحث اجرای پزشک خانواده به همراه دارد.

خضری با بیان اینکه تعرفه های درمانی شفاف و واقعی نیست، تاکید کرد: امروزه عملکرد دولت در بحث بودجه این گونه شده که بودجه همه وزارتخانه ها را تقسیم می کنند و اگر از ته مانده بودجه مبلغی باقی مانده باشد آن را به وزارتخانه بهداشت می دهند و در این شرایط انتظار دارند وضعیت بهداشتی و درمانی کشور بهبود یابد یا اینکه امکان اجرای طرح های کلان مثل پزشک خانواده وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی کشورهای پیشرفته آموزش و بهداشت و درمان است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما این اولویت در رتبه ۱۱ قرار دارد و به دلیل نبود مدیریت مجرب، به جای قانون مداری و تمکین از قانون، شاهد قانون گریزی هستیم.

هر پزشک  ۲۵۰۰ نفر را ویزیت کند؟!

خضری با تاکید بر اینکه در طرح پزشک خانواده اعداد به درستی دیده نشده است، ادامه داد: واگذاری ۲۵۰۰ نفر به یک پزشک، خلاف سیاست کلی نظام سلامت است در حالی که هر پزشک خانواده در سطح اروپا ۴۰۰ نفر از افراد را تحت پوشش دارد که این نشان از سیاست گذاری های نادرست در حوزه سلامت کشور است.

وی با تاکید بر این که اجرای طرح پزشک خانواده همواره با شعار همراه بوده است، افزود: در اجرای این طرح عملا ۶ برابر کار یک پزشک معمولی بر دوش پزشک خانواده است.

خضری یادآور شد: اجرای طرح پزشک خانواده در برخی کشورهای پیشرفته اینگونه است که پزشک ۱۰ ماه از سال را کار می کند، یک ماه از سال را دوره آموزش جدید می گذراند و یک ماه را نیز با هزینه دولت بهترین رفاه و تفریح را دارد؛ پزشکان در اجرای این طرح مسکن و رفاه شان تضمین شده و دیگر دغدغه مالی ندارند در حالی که در کشور ما اصلا چنین مواردی دیده نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اجرای درست پزشک خانواده در کشور، یادآور شد: اجرای درست و دقیق این طرح در ۵ الی ۶ سال اول هزینه بر است که در واقع می توان آن را نوعی سرمایه گذاری محسوب کرد زیرا از این طریق طول عمر بالا رفته و با کاهش بیماریهای قلبی و عروقی روبرو می شویم؛ یعنی نسل فعال و مولد کشور دارای طول عمر بیشتری می شوند.

پزشک تا کنون فقط ضرر داشته است

وی با تاکید بر اینکه اجرا نکردن یک طرح بهتر از بد اجرا کردن آن است، تصریح کرد: پزشک خانواده جز اصلی ترین برنامه ها بوده اما تاکنون به جز ضرر و زیان و بی اعتمادی چیز دیگری به همراه نداشته است.

خضری گفت: نمونه اجرای پزشک خانواده در غرب و شرق یعنی انگستان و شوروی سابق قابل مقایسه است؛ حدود ۵۰ سال است شوروی سابق پزشک خانواده را با زیرساختهایی مثل کشور ایران اجرا می کند که نتیجه اش آن شده که شوروی از لحاظ علم پزشکی ضعیف ترین کشور دنیاست.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت نباید آزمون و خطا انجام شود، تصریح کرد: نباید با جان مردم بازی شود؛ با وجود آنکه سرمایه انسانی به عنوان بالاترین ثروت هر کشوری تلقی می شود اما متاسفانه این مهم در کشور ما نادیده گرفته می شود.

خضری تجمیع صندوق های بیمه ای را در اجرای طرح پزشک خانواده بسیار کمرنگ خواند و افزود: نبود این تجمیع باعث منتفی شدن طرح پزشک خانواده می شود زیرا عملا ۹۰ درصد منابع را باید بیمه ها به این طرح دهند؛ بر اساس قانون در طرح پزشک خانواده باید تجمیع بیمه ها را داشته باشیم اما دولت با قانون گریزی آن را اجرا نکرد و اکنون که اجرای طرح پزشک خانواده در دستور کار قرار گرفته لایحه شورای عالی بیمه سلامت کشور به مجلس آمده که طبق برنامه باید ۲ سال قبل شکل می گرفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به طور حتم هر میزان بودجه ای که برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفتند ۹۰ درصد آن به هدر رفته که علاوه بر هدررفتن منابع مالی بحث آسیب های اجتماعی نیز مطرح بوده زیرا به صورت ناقص و غلط به اجرا در آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha