پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 79444
سلامت نیوز : زندگی روزمره ساکنان بسیاری از مناطق تهران در هفته‌های اخیر با قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت آب گذشته و نقل حرف‌های روزمره مردم جیره‌بندی آب است. می‌پرسند «چرا آب را بی‌خبر جیره‌بندی کرده‌اند؟» اما مسئولان وزارت نیرو می‌گویند آب در هیچ شهری جیره‌بندی نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ قطع آب در تهران در هفته‌های اخیر بی‌خبر آغاز شد، این قطعی زمان و مدت خاصی ندارد. بعضی مناطق قطعی آب نداشتند اما در مناطق دیگری که عمدتا تراکم جمعیتی بالاتری دارند مانند مناطق جنوبی پایتخت قطعی آب مکرر و طولانی‌تر هم بوده است. از دوساعت گرفته تا 12ساعت.

چنانکه یکی از شهروندان ساکن در جنوب شرقی تهران در تماس تلفنی به «بهار» گفت: «پنجشنبه ما فقط سه‌ساعت آب داشتیم.» قطعی آب زندگی مردم را مختل کرده، هوا گرم است، آب نیست آن هم درست زمانی که وقت افطار است. اما مسئولان در وزارت نیرو در برابر شرایط این روزها که تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور یکی از گرم‌ترین تابستان‌های 60 سال اخیر را می‌گذرانند، چه پاسخی دارند؟ آن‌ها می‌گویند: «در ماه رمضان آب را روی مردم نبستیم، قطعی آب داشتیم اما آب نه در تهران و نه در هیچ شهر دیگری جیره‌بندی نشده است.»

علیرضا دایمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این جملات به «بهار» گفت: «تاکنون هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداشتیم و اعلام نکردیم. مشکل اینجاست که رسانه‌ها و مردم اگر با افت فشار و قطعی آب مواجه می‌شوند، می‌گویند آب جیره‌بندی شده است. سال‌هایی بوده که آب جیره‌بندی شده است و ما هم اعلام کردیم، اما امسال آن هم در ماه رمضان هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی اجرا نشده اما تایید می‌کنم که تعدادی از مناطق تهران با قطعی آب مواجه بودند.»

او با بیان این‌که «قطعی آب» با «جیره‌بندی» متفاوت است، افزود: «جیره‌بندی یعنی این‌که برنامه بدهیم که در کدام مناطق تهران یا دیگر شهرها و در چه ساعاتی آب قطع خواهد بود. اتفاقی که افتاده این است که به دلیل موج شدید گرمای دوهفته‌ای ذخایر آبی مخازن تهران آب به حداقل رسیده و فشار آب کم شده است. زمانی که مصرف آب در مناطقی به‌ویژه در ساعات اوج مصرف که الان نزدیک افطار و اول صبح است، به اوج می‌رسد، فشار آب افت شدید پیدا می‌کند و آب آن مناطق قطع یا کم‌فشار می‌شود.»

به گفته او مشخصا 10 روز است که فشار آب در تهران کم شده است، اما دایمی در عین‌حال تاکید کرد: «با وجود کاهش منابع آبی تهران اما ذخایر موجود کفایت دارد و ما آب شرب را تضمین شده تا پایان سال به صورت ذخیره داریم و هیچ محدودیتی نداریم و مردم نگران نباشند.»

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو افزون بر این حرف‌ها با بیان این‌که «اولویت ما تامین آب شرب است»، ادامه داد: «ممکن است در پاییز اگر مشکل کمبود آب وجود داشته باشد آب کشاورزی را جیره‌بندی کنیم اما در تهران مخصوصا درباره آب شرب برنامه جیره‌بندی نداریم. مطابق محاسبات ما اگر میزان مصرف آب در تهران 10‌درصد کاهش یابد که هیچ مشکلی نخواهیم داشت. در پی افزایش گرمای هوا بالاترین میزان آب در 50سال اخیر را وارد شبکه کردیم و الان روزانه سه‌‌میلیون و حدود 400‌هزار مترمکعب آب وارد شبکه مصرفی تهران می‌شود در حالی که ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها حدود سه‌‌میلیون مترمکعب است. در سال‌های گذشته مصارف مردم تهران به مراتب کمتر از این بوده است اما یکباره تحت‌تاثیر گرمای شدید بالا رفته و هنوز با وجود هشدارها میزان مصرف آب بسیار بالاست.»

او با بیان این‌که «هر کولر آبی در تهران بین 200 تا 300 لیتر آب مصرف می‌کند»، ادامه داد: «این رقم را ضرب کنید در تعداد کولرهای شهر ببینید چه رقمی به دست می‌آید البته فصل گرماست و مردم حق دارند، اما منابع آبی شهرها هم محدود است.»

به گفته دایمی، دو هفته اخیر مشترکان پرمصرف آب «هشدار» گرفته‌اند اما آب این مشترکان پرمصرف قطع نشده است، او ادامه داد: «اگر این مشترکان به هشدارها توجه نکنند مجبور هستیم آب آن‌ها را قطع کنیم. چون در ماه رمضان هستیم نخواستیم از این روش استفاده کنیم و با حکم قضایی با مردم رفتار کنیم.»

دیروز مهدی فروغی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران، با اعلام کاهش 360‌میلیون مترمکعبی ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران از کاهش 40‌درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری خبر داد و گفت: «میزان آب ورودی به سدهای تهران به‌شدت افت کرده است.»

آن‌طور که آمارهای سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، سال 90 تهران از نظر میزان بارش رتبه نخست را در میان همه شهرهای کشور به خود اختصاص داد، اما امسال سال دیگری است و بحران کم‌آبی جدی. تهران در سال آبی جاری از نظر میزان بارش وضعیت مناسبی نداشته و در میان 31استان کشور در جایگاه 27 قرار گرفته است.

در حالی که سال گذشته میزان ورودی آب به مخزن سدهای امیرکبیر 9/14، لتیان 5/9، لار 6/13، طالقان 6/11 و ماملو 4/3 مترمکعب بر ثانیه بوده است، ‌امسال این میزان در سدهای امیرکبیر 7/7، لتیان 7/5، لار 3/6، طالقان 8/2 و ماملو 9/1 ثبت شده است که نشان از کاهش شدید ورودی آب به مخازن سدهای استان دارد. فروغی موجودی مخازن سدهای پنج‌گانه تهران را در پایان تیرماه امسال 718‌میلیون مترمکعب اعلام کرده و گفته است: «این میزان در مقایسه با یک‌میلیارد و 79‌میلیون مترمکعب آب موجود در مخازن در زمان مشابه سال گذشته، حدود 360‌میلیون مترمکعب کاهش یافته است.»

وضعیت بحرانی در اصفهان
کم‌آبی تنها مشکل تهران نیست بسیاری دیگر از شهرها به‌ویژه کلانشهرها شرایط مشابهی دارند. به گفته سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو به دلیل افت فشار آب در دیگر کلانشهرها مثلا شیراز هم مردم با قطعی آب مواجه بودند. او در پاسخ به این پرسش که به جز تهران ذخایر آبی سایر شهرهای کشور در چه شرایطی است؟ گفت: «در بیشتر کلانشهرها با مشکل مشابه تهران مواجه هستیم.

در بین کلانشهرها در اصفهان کمبود آب داریم و مخزن زاینده‌رود بسیار پایین است و مردم باید به‌طور جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. مخزن زاینده‌رود رو به خالی‌شدن است و این مسئله هم به این دلیل است که در بهار ناگزیر شدیم برای کشاورزی رها‌سازی آبی کنیم و الان اصفهان با مشکل شدید آب مواجه شده است.

به گفته او در مشهد هم که آب آن از سد دوستی تامین می‌شود ورودی آب کم شده است، اما ذخایر مخزن تا پایان سال آب مورد نیاز این شهر را تامین می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha