پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 79445
سلامت نیوز : انسان از ابتدای خلقت نیاز به مواد غذایی داشته و آن‌قدر تغذیه مناسب از نظر پروردگار اهمیت دارد و تاثیر به‌سزایی بر روح و جسم انسان می‌گذارد که در قرآن بارها از میوه‌ها و غذاهای ارزشمند نام برده شده و گاهی برای اثبات اهمیت این موضوع قسم یاد شده است بنابراین ما انسان‌ها باید به آنچه می‌خوریم توجه کنیم که از هر نظر حلال، طیب و ارزشمند باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ همان گونه که در قرآن و آموزه های دینی آمده است ما چند نوع غذا داریم. غذای حرام، حلال و طیب. اما آیا می دانید غذای طیب چه نوع غذایی است و چه تفاوتی با غذای حلال دارد؟غذای حلال غذایی پاک و متعادل است کـه با دستگاه هاضمه ما هماهنگی داشته و چون مصرف آن به مصلحت انسان بوده، خداوند آن را بر ما حلال کرده است.

به نقل از امام صادق(ع) آنچه که از زمین بیرون می آید و خوردن آن بر انسان روا و حلال است سه گونه خوراکی است.

گونه اول دانه های گیاهی از قبیل گندم، جو، برنج، نخود، کنجد یا هر دانه ای که بتواند خوراک انسان شود و به او نیرو بخشد.

گونه دوم میوه ها و گونه سوم انواع سبزی ها و رستنی های غیرسمی که خاصیتی برای انسان داشته باشد؛ اما از میان گوشت ها آنهایی حلال است که حیوان آن وحشی نبوده و دارای دندان تیز نباشد یا پرنده آن بدون سنگدان و چینه دان نبوده و چنگال درنده نداشته باشد.

آنچه از تخم پرندگان حلال است، تخم هایی است که شکل دو سر آن با یکدیگر تفاوت داشته، یعنی بیضی شکل باشد.از صید دریا هم خوردن گوشت ماهی هایی که سطح بدن آنها با فلس پوشیده شده باشد. در میان نوشیدنی ها نیز آنهایی حلال است که زیاد آن، عقل را دگرگون نسازد و آنچه زیاد آن چنین باشد، نوشیدن اندک آن هم حرام است.

غذای طیب از غذای حلال برتر است

طیب در لغت به معنای سازگار، نیکو و لذتبخش بوده وغالبا واژه حلال و طیب مانند ایمان و عمل صالح با هم ذکر می شود و در قرآن به دفعات از آن نام برده شده است.

اگر به نمایشگاه قرآن رفته باشید حتما با خواص ارزشمند انواع میوه ها و غذاهای قرآنی آشنا شده اید؟ زیتون، انجیر، انگور، خرما، انار، پیاز، عدس، ترنجبین، زنجبیل، شیر، عسل و... ازجمله خوردنی های برگزیده شفابخش و طیبی هستند که ارزش تغذیه ای و درمانی فوق العاده داشته و نقش آنها در شادابی و نشاط انسان چه در طب نوین و چه سنتی به اثبات رسیده است.

قرآن، افراد سالم و تندرستی را که برخی از این غذاها را به واسطه رژیم های گیاهخواری، گوشتخواری و... بر خود حرام می کنند، سرزنش می کند و می گوید از همه مواد غذایی بخورید و بیاشامید، اما به تعادل و در آن طغیان نکنید و از حد و اندازه تجاوز نکنید که این گونه حلال را به حرام مبدل خواهید کرد و در عین حال گوشزد می کند مصرف میوه ها، غلات، سبزی ها و لبنیات را بر گوشت اولویت دهید.

در مقابل غذاهای طیب و حلال، غذاهای حرام قرار دارد که چون مصرف آن به مصلحت انسان نیست خداوند آن را حرام کرده است.این خوردنی ها علاوه بر آن که سلامت را به خطر می اندازد در خلق و خوی و ایمان افراد اثر منفی گذاشته و آثار روحی و بیماری های ناشی از آن در چند نسل بعد هم پدیدار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha