پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 79449
سلامت نیوز : بای پس سرخرگ کرونری، مسیرهای جدیدی را برای عبور خون ایجاد می کند، بای پس سرخرگ کرونری، یک عمل جراحی مهم برای تامین خون کافی در عضلات قلب محسوب می شود. برای انجام عمل جراحی بای پس، جراح بخشی از سیاهرگ ساق یا ران بیمار یا یکی از سرخرگ های دیواره قفسه سینه یا بازوی وی را برمی دارد و به سرخرگ کرونری مسدود شده پیوند می زند تا یک مسیر فرعی در اطراف گرفتگی ایجاد شود.به این عمل جراحی، پیوند بای پس سرخرگ کرونری (CABG) یا بای پس سرخرگ کرونری(CAB) گفته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دکتر رضا دهستانی متخصص قلب و عروق با بیان این توضیحات در تشریح این عمل می افزاید: ممکن است پزشک عمل بای پس را به عنوان یک روش تهاجمی درمان بیماری سرخرگ کرونری بنا به دلایل مختلفی توصیه کند. وی می افزاید: ممکن است مصرف داروها یا ایجاد تغییرات در شیوه زندگی به اندازه کافی برای پیشگیری از بروز آنژین شدید یا حمله قلبی کارساز نباشد و یا انسداد زیاد و وسیع تر باشد، یا یک بیماری مانند دیابت یا نارسایی قلبی، مانع از تاثیرگذاری کامل درمان ها مانند آنژیوپلاستی شود. سالانه افراد زیادی عمل بای پس را انجام می دهند.

برای انجام این عمل جراحی باید استخوان جناغ شکافته شود تا قلب در دسترس قرار گیرد. در این عمل جراحی معمولا لازم است که فرد در طول مدت عمل از دستگاه قلب - ریه استفاده کند. یعنی در حالی که جراح روی قلب بیمار کار می کند، قلب وی متوقف می شود و هیچ حرکتی ندارد. این متخصص قلب و عروق با اشاره به این که ممکن است بیمار به بیش از یک عمل بای پس در سرخرگ ها نیاز داشته باشد تا خون کافی به عضلات قلبش برسد، می افزاید: تعداد سرخرگ های بای پس شده نشان دهنده شدت وخامت اوضاع نیست و موقعیت و وسعت انسدادها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مراحل آماده سازی برای انجام عمل جراحی بای پس

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باید بیمار را آماده عمل بای پس کرد، می افزاید: بیشتر اعمال جراحی بای پس سرخرگ کرونری، جزو اعمال جراحی با تعیین وقت قبلی است(یعنی اورژانسی نیست). اگر متخصص قلب، بای پس سرخرگ کرونری را توصیه کند می توانید این سوالات را با وی مطرح کنید: چرا این عمل جراحی برای شما خوب است؟ این عمل جراحی چه خطرهایی دارد ؟ راه حل های جایگزین پیش روی شما کدام است؟ خانواده تان چه چیزهایی را باید درباره دوره عمل و دوره نقاهت شما بدانند؟ اگر تصمیم به عمل جراحی گرفتید، حتما داروهای مصرفی خود را با پزشک درمیان بگذارید.

این مورد شامل داروهای بدون نسخه و مکمل ها نیز می شود. احتمالا صبح روز جراحی یا شب قبل از جراحی، در بیمارستان پذیرش می شوید. از شما درخواست می شود که قبل از مراجعه به بیمارستان حمام کنید و از نیمه شب روز قبل از عمل جراحی چیزی نخورید. اگر چیزی خورده اید به پزشک خود اطلاع دهید. از پزشک خود بپرسید آیا می توانید با مقدار کمی آب در منزل داروی خود را مصرف کنید. شما باید منتظر انجام نوار قلب، آزمایش های خونی، آزمایش های ادرار و عکس برداری با اشعه ایکس از سینه باشید. پس یک پرستار به شما یک داروی آرامش بخش تجویز خواهد کرد تا قبل از رفتن به اتاق عمل آرام شوید. نواحی مورد عمل جراحی(قفسه سینه، ساق، ران و یا بازو) شسته و استریل می شود و در صورت لزوم اصلاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha