فیبروم های رحمی توده های غیر سرطانی رحم هستند که اغلب در سال های باروری ظاهر می شوند. فیبروم رحم که لیومیوم (lie-o-my-O-muhs) یا میوم نیز نامیده می شود، با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست و تقریباً هرگز به سرطان تبدیل نمی شود.

آیا درمان های طبیعی می توانند به رفع فیبروم کمک کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی ،پزشکان می‌توانند برخی از درمان‌های پزشکی را برای فیبروم توصیه کنند، اما برخی از افراد ممکن است از روش‌های غذایی و داروهای گیاهی نیز برای تسکین علائم استفاده کنند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد آنها موثر هستند.

فیبروم های رحمی، توده های غیرسرطانی و شایعی هستند که در رحم ایجاد می شوند. برخی افراد از درمان های طبیعی و تغییرات رژیم غذایی برای تسکین علائم مرتبط با فیبروم استفاده می کنند. اما آیا این درمان ها موثر هستند؟

همه فیبروم های رحمی علائمی ایجاد نمی کنند و همیشه نیازی به درمان ندارند. فیبروم ها می توانند کوچک شده و ناپدید شوند، به خصوص پس از یائسگی . ممکن است فردی بدون اینکه بداند فیبروم داشته باشد.

پزشکان می‌توانند برخی از درمان‌های پزشکی را برای فیبروم توصیه کنند، اما برخی از افراد ممکن است از روش‌های غذایی و داروهای گیاهی نیز برای تسکین علائم استفاده کنند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد آنها موثر هستند.

در این مقاله، شواهد پشت درمان‌های طبیعی فیبروم‌ها، از جمله داروهای گیاهی، و تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی را بررسی می‌کنیم.

فیبروم چیست؟

فرد مبتلا به فیبروم ممکن است دوره های قاعدگی سنگینی را تجربه کند.

فیبروم ها که لیومیوم نیز نامیده می شوند، تومورهای غیرسرطانی هستند که گاهی در رحم ایجاد می شوند. حدود 1 از هر 3 زن مبتلا به فیبروم ممکن است علائمی را تجربه کنند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دوره های قاعدگی سنگین یا دردناک
  • درد شکم یا کمر
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • دیسپارونی یا درد حین رابطه جنسی

آیا درمان های طبیعی می توانند به رفع فیبروم کمک کنند؟

در بسیاری از موارد، فیبروم ها بدون درمان کوچک شده و ناپدید می شوند. با این حال، اگر فردی علائم آزاردهنده یا شدید را تجربه کند، پزشک ممکن است درمان را توصیه کند که شامل قرص های ضد بارداری تا جراحی می شود.

برخی از داروها می توانند فیبروم را کوچک کنند، اما اغلب منجر به عوارض جانبی می شوند. به همین دلیل، پزشکان معمولاً داروها را فقط برای استفاده کوتاه مدت یا برای آماده شدن برای جراحی تجویز می کنند.

با این حال، مطالعات کمی تا به امروز انجام شده است که تأیید می کند آیا تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از داروهای گیاهی می تواند به درمان فیبروم کمک کند یا از ابتلا به آن جلوگیری کند.

یک مقاله در سال 2016 نقش احتمالی رژیم غذایی و طب مکمل یا جایگزین را در درمان فیبروم بررسی کرد. نتیجه گیری شد که اگرچه برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به فیبروم را کاهش دهند، برخی دیگر ممکن است این خطر را افزایش دهند. همچنین نتوانست تایید کند که آیا داروهای گیاهی می توانند کمک کنند یا خیر.

از میان مطالعاتی که وجود دارد، بیشتر آنها به تحقیقات کشت‌های سلولی یا حیوانات اشاره می‌کنند. این بدان معنی است که محققان نمی دانند که آیا این داروها همان اثرات را در انسان خواهند داشت یا خیر.

قبل از اینکه متخصصان پزشکی بتوانند هر گونه داروی مکمل یا سایر درمان های طبیعی را برای مدیریت یا درمان فیبروم ها توصیه کنند، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری روی انسان ها انجام دهند.

با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد و به بهبود برخی از علائم مرتبط با فیبروم، مانند دوره های دردناک و افسردگی کمک کند. این تغییرات شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب است.

بخش های زیر با جزئیات بیشتری به برخی از درمان های طبیعی می پردازد که ممکن است به فرد مبتلا به فیبروم کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی در زنانی که فیبروم را تجربه کرده اند

بخش های زیر به تغییرات رژیم غذایی می پردازد که ممکن است به فیبروم کمک کند:

گوشت

رژیم غذایی گیاهی ممکن است به کاهش علائم فیبروم کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و غذاهای پرانرژی مصرف می کنند، غذاهایی که حاوی کالری ، چربی و قند زیادی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم هستند. جایگزینی گوشت قرمز (گوشت گاو، ژامبون یا بره) با گوشت سفید (مرغ یا بوقلمون ) ممکن است کمک کننده باشد.

به طور کلی، جایگزینی گوشت قرمز با گوشت سفید یا منابع گیاهی پروتئین مانند لوبیا می تواند حرکت خوبی برای سلامتی باشد. گوشت حاوی سطوح بالایی از چربی های اشباع و ترانس است که می تواند کلسترول را افزایش داده و بیماری قلبی را بدتر کند .

ویتامین ها

نتایج یک مطالعه از سال 2011 که بیش از 22583 زن قبل از یائسگی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که بیشتر میوه و ویتامین A مصرف می‌کنند، کمتر به فیبروم رحم مبتلا می‌شوند. آنها ارتباطی با ویتامین C یا E، فولات یا کاروتنوئیدها پیدا نکردند .

منابع حیوانی ویتامین Aعبارتند از محصولات لبنی، ماهی و گوشت.

غذاهایی که حاوی ویتامین های خاصی هستند ممکن است زنان را در برابر فیبروم ها محافظت کنند و همچنین سلامت رژیم غذایی آنها را افزایش دهند. اینها عبارتند از :

  • ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و تن
  • غذاهای غنی از فلاونوئیدها، از جمله انواع توت ها
  • سبزیجات سبز مانند بروکلی، اسفناج و کاهو
  • مرکبات، مانند لیمو و لیمو ترش
  • محصولات سویا
  • لوبیا پهن

اگر فردی نتواند ویتامین خاصی را از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت کند، می تواند مصرف مکمل های ویتامین را در نظر بگیرد.

الکل و کافئین

مطالعه از سال 2004 به ارتباط بین فیبروم ها و الکل و کافئین در زنان سیاه پوست در ایالات متحده پرداخت. نتایج نشان داد که فیبروم ها با الکل، به ویژه آبجو، ارتباط دارند، اما ارتباطی با کافئین پیدا نکردند.

هنگام بررسی این مطالعات، توجه به این نکته ضروری است که صرفاً به دلیل وجود پیوند بین عوامل (همبستگی) به این معنا نیست که یکی باعث دیگری (علیت) می شود. به عنوان مثال، اگر یک رژیم غذایی خاص با احتمال بالای فیبروم ارتباط داشته باشد، به این معنی نیست که افرادی که از آن رژیم پیروی می کنند به فیبروم مبتلا می شوند.

داروهای گیاهی

مطالعات تحقیقاتی در مقیاس کوچک به اثرات داروهای مختلف گیاهی برای فیبروم ها مانند چای سبز و طب چینی پرداخته اند. قبل از اینکه پزشکان این درمان ها را توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است. بخش های زیر به بررسی تحقیقات جاری می پردازد.

چای سبز

چای سبز حاوی مواد شیمیایی به نام فلاوانول است که آنتی اکسیدان هستند . آنتی اکسیدان ها با کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می کنند . استرس اکسیداتیو یکی از دلایل مهم بیماری است.

مطالعه 2013 اثرات مصرف عصاره چای سبز را بر روی 33 زن مبتلا به یک یا چند فیبروم بررسی کرد. شرکت کنندگان 800 میلی گرم چای سبز یا دارونما به مدت 4 ماه مصرف کردند. نویسندگان گزارش می‌دهند که کسانی که عصاره چای سبز مصرف کرده‌اند، علائم فیبروم شدید کمتری دارند و فیبروم‌هایشان کوچک‌تر شده است.

بنابراین، نوشیدن چای سبز ممکن است به فیبروم کمک کند. با این حال، قبل از اینکه متخصصان مراقبت های بهداشتی چای سبز را برای فیبروم توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

رسوراترول

رسوراترول یک ماده شیمیایی است که گیاهان در شرایط استرس محیطی و عفونت تولید می کنند. غذاهای طبیعی حاوی رسوراترول عبارتند از: زغال اخته ، توت، تمشک و انگور.

پژوهش ها حاکی از این است که رزوراترول ممکن است رشد سلولی و تولید مثل سلول های فیبروم رحم را متوقف کند. با این حال، این مطالعات به بررسی اثرات رسوراترول بر روی کشت سلولی پرداختند. محققان نمی دانند که آیا خوردن غذاهای حاوی رسوراترول بر فیبروم ها تأثیر می گذارد یا خیر.

کورکومین

کورکومین یکی از مواد موثره زردچوبه است. دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

برخی تحقیقات میگویند که کورکومین می تواند سلول های فیبروتیک را از بین ببرد یا از تولید مثل آنها جلوگیری کند. باز هم، کشت سلولی پایه های این مطالعات را تشکیل می دهد و محققان باید اثرات آن را بر انسان بررسی کنند تا بدانند آیا مفید خواهد بود یا خیر.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم ممکن است علائم را بهبود بخشد.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که عوامل سبک زندگی می تواند به بهبود علائم مرتبط با فیبروم ها، مانند قاعدگی های دردناک یا سنگین و افسردگی کمک کند. این شامل:

  • تمرین منظم
  • تمرینات تنفسی
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • تایچی
  • یوگا

فیبروم ها در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند شایع تر است، بنابراین حفظ وزن سالم می تواند در برابر فیبروم ها نیز محافظت کند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم راه های بسیار موثری برای کاهش وزن هستند.

درمان های پزشکی فیبروم های رحم

همه فیبروم ها نیاز به درمان ندارند. اگر علائم ایجاد شود، پزشک ممکن است بسته به شدت علائم، طیف وسیعی از درمان‌ها را توصیه کند.

قرص های ضد بارداری و درمان های مشابه پروژسترون - مانند تزریق برخی داروها یا دستگاه های داخل رحمی (IUD) - می توانند به کنترل خونریزی شدید قاعدگی کمک کنند. با این حال، فیبروم ها را کوچک نمی کنند.

پزشکان می توانند داروهای کوچک کننده فیبروم ها، به نام آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRHa) مانند لوپرون را تجویز کنند. با این حال، آنها می توانند عوارض جانبی شدیدی مانند تحلیل استخوان داشته باشند، بنابراین افراد معمولاً آنها را فقط به مدت 6 ماه مصرف می کنند. وقتی مصرف آنها را قطع می کنند، فیبروم ها اغلب دوباره رشد می کنند.

طیف وسیعی از گزینه های جراحی هم می تواند به درمان فیبروم کمک کند. افراد می توانند با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های درمانی برای خود صحبت کنند.

فیبروم، غده های کوچک و غیرسرطانی است که در رحم زنان به وجود می آید. فیبروم می تواند همراه با درد باشد و باعث خون ریزی و حتی نازایی شود.

فیبروم در صورت خفیف بودن با دارو رفع می شود و در صورت زیاد بودن با لاپاراسکوپی برداشته می شود. اگرچه، علت فیبروم مشخص نیست اما رشد آن با هورمون استروژن ارتباط دارد.

با کمک دارو می توان میزان استروژن را کم کرد. هورمونی به نام «گونادوتروپین» که در بدن رها می شود، فیبروم را ۳۰تا ۹۰ درصد کوچک می کند.

افراد مبتلا به فیبروم باید برخی مواد را به برنامه غذایی خود اضافه کنند تا اندازه آن کوچک شود. این مواد غذایی عبارت است از:

ماهی: ماهی مانند تن و سالمون ورم بافت را کاهش می دهد. ماهی حاوی اسید چرب است که در کاهش التهاب فیبروم رحم و ناراحتی های ایجاد شده موثر است. روغن موجود در ماهی برای رفع فیبروم موثر است.

برنج سبوس دار:با مصرف فیبر، سموم از بدن دفع و میزان هورمون ها متعادل می شود.

کلم بروکلی: سبزیجات ارگانیک مانند کلم بروکلی و اسفناج برای درمان فیبروم مفید است.

سرکه سیب: مصرف یک قاشق سرکه سیب برای رفع فیبروم های دردناک مفید است. سرکه را با سالاد مخلوط کنید تا سیستم بدن پاکسازی شود. تصفیه کلیه وکبد مهم ترین اقدام برای داشتن یک رحم سالم است.

زردچوبه: این ادویه،آنزیم های حمایت کننده کبد را که برای سم زدایی کبد لازم است، افزایش می دهد. این ادویه، تولید صفرا را که باعث کوچکی فیبروم می شود، افزایش می دهد.

ریشه قاصدک: برای کوچک کردن فیبروم باید مواد غذایی مناسب مصرف کنید. افزودن ریشه قاصدک به یک فنجان چای داغ می تواند تولید صفرا را افزایش دهد که در نتیجه کبد پاکسازی می شود.

گوشت بدون چربی:گوشت بدون چربی یا گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید. مصرف گوشت قرمز، میزان استروژن را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha