یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، با بیان این مطلب که مطرح کردن اجرای طرح گسترده پزشک خانواده در تهران و در روزهای پایانی دولت دهم با توجه به نواقص متعدد آن، کار چندان مناسبی نیست و جای تامل دارد، توصیه کرد: بهتر است اجرای این طرح تا پیش از تنظیم برنامه‌های جدیدتر و پیش بینی‌های دقیق‌تر متوقف و با بازنگری بیشتری نسبت به برقراری آن در پایتخت اقدام شود.

سلامت نیوز: یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، با بیان این مطلب که مطرح کردن اجرای طرح گسترده پزشک خانواده در تهران و در روزهای پایانی دولت دهم با توجه به نواقص متعدد آن، کار چندان مناسبی نیست و جای تامل دارد، توصیه کرد: بهتر است اجرای این طرح تا پیش از تنظیم برنامه‌های جدیدتر و پیش بینی‌های دقیق‌تر متوقف و با بازنگری بیشتری نسبت به برقراری آن در پایتخت اقدام شود.

دکتر سید تقی نوربخش در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: طرح پزشک خانواده یا نظام ارجاع در طی سه برنامه سوم، چهارم و پنجم مطرح شد که از جمله تکالیف دولت به شمار می رود . این طرح که در برنامه سوم اصلا اجرا نشد، تنها در مورد روستاییان در برنامه چهارم برقرار شد. همچنین این طرح در برنامه پنجم بصورت نظری به مرحله اجرا در آمد.

وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده طی سه پروتکل موسوم به بخشنامه‌های 01، 02 و 03 در سه استان کشور به صورت پایلوت انجام پذیرفت و اخیرا قصد اجرای آن در تهران نیز می رود، گفت: در خصوص موفقیت آمیز بودن این برنامه در پایتخت توجه به چند نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه اجزای مختلف این گونه برنامه‌های جامع و عملیاتی در بخش بهداشت و درمان می‌بایست بطور همزمان اجرا شود. بطوری که قانونگذار در این برنامه تعرفه واقعی، بسته پایه خدمات و موقعیت شغلی پزشکان را مشخص کرده و طرح ارجاع جز نهایی آن محسوب می شود. اما ما شاهد هستیم که تنها بر اجرای طرح پزشک خانواده بدون تکمیل دیگر اجزای یاد شده همت گماشته شده و از نقطه انتهایی برنامه شروع به انجام این کار شده است.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: باید با پایش نمونه‌های پایلوت یا استان‌هایی که بصورت آزمایشی طرح پزشک خانواده در آنها صورت پذیرفته است، اقدام به اجرای آن در سطح تهران شود. در واقع می بایست نقاط قوت و ضعف این طرح بطور کامل ارزیابی شده و بعد در این کلانشهر به مرحله اجرا درآید بطوری که نسخه 02 همین طرح با دارا بودن مشکلات فراوان وارد مرحله اجرا در پروتکل 03 شد.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده پاشنه آشیل نظام ارجاع است، اظهار داشت: در بودجه سال 92 مبلغ 20هزار میلیارد تومان برای طرح نظام ارجاع پیش بینی شده است که این میزان به هیچ وجه سنخیتی با هزینه های مربوط به اجرای آن ندارد. همچنین لازم به ذکر است پرداخت بخش بسیار زیادی از آن برعهده سازمان های بیمه گر قرار دارد. اما باید توجه داشت که ما با مبلغ دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه رو هستیم و با احتساب مابه التفاوت قیمت‌ها ناشی از تغییر ارز دارو در حالی که قرار بر واقعی کردن تعرفه‌ها است، مشخص نیست که چگونه خواهیم توانست از پس هزینه اجرای این طرح برآییم.

دکتر نوربخش اظهار کرد: تصور می‌شود که با اجرای طرح پزشک خانواده هزینه‌های بخش بهداشت و درمان کاهش پیدا خواهد کرد بطوری که حتی برخی این امر را انگیزه‌ای برای اجرای این طرح در کشور مطرح می‌کنند اما آنچه توجه به آن ضرورت دارد این است که گسترش و ارتقای سطح بهداشت و درمان جامعه موجب می شود هزینه‌های مربوط به اجرا نیز افزایش یابد که اتلاف منابع نیز جزئی از آن خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگسازی در اجرای موفق طرح نظام ارجاع اضافه کرد: آلمان در دهه 1970 که این طرح را در کشور خود به مرحله اجرا در آورد، از 10 سال پیش از آن در سطح مدارس و از طریق کتاب های درسی، رسانه ها و روزنامه اقدام به فرهنگسازی در این خصوص کرده بود. گفتنی است طرح پزشک خانواده اگر به جای کلانشهرها بصورت پایلوت و در محیط های کوچکتر برقرار شود، احتمال اجرای بهتر و عملیاتی شدن دقیق تر آن بیشتر است بطوری که ارزیابی بازخوردها و نتایج آن امکان پذیرتر خواهد شد.

رییس انجمن جراحی ارتوپد ایران با بیان این مطلب که مطرح کردن اجرای طرح گسترده پزشک خانواده در روزهای پایانی دولت دهم با توجه به نواقص متعدد آن، کار چندان مناسبی نیست و جای بسی تامل دارد، در پایان توصیه کرد: بهتر است اجرای این طرح تا پیش از تنظیم برنامه‌های جدیدتر و پیش بینی‌های دقیق‌تر متوقف شود و با بازنگری بیشتری نسبت به برقراری آن در تهران اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha