سلامت نیوز: معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت ضمن شفاف‌سازی نسبت به سیاست‌های جدید جمعیتی و اعلام آن، گفت: وزارت بهداشت در فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و توسعه و تحکیم نهاد خانواده به تامین‌، حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامتی نگاه ویژه دارد و تمام تدابیر خود را برای حفظ جان مادر و کودک انجام می‌دهد.

دکتر خلیل علی محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم بازگشت به سطح زندگی سالم اسلامی، گفت: باید بسترها، شرایط و لوازم ازدواج به موقع، باروری بدون تاخیر و فرزندآوری مناسب فراهم شود. جامعه برای حفظ جوانی، پویایی و توانایی خود به ازدیاد جمعیت محتاج است.

محمدزاده با اشاره به اینکه آمار جمعیت ایران طی 55 سال اخیر چهار برابر شده است، افزود: با ادامه وضعیت فعلی، یعنی نرخ رشد سالیانه جمعیت 1.3 درصد در یکصد سال آینده حتی جمعیت کشور دو برابر هم نخواهد شد.

وی با بیان اینکه پنجره جمعیتی که به روی ما باز شده، حدود 40 سال بعد بسته خواهد شد، افزود: اگر از این فرصت استفاده لازم نشود، معضلات و پیچیدگی‌های ناشی از آن از جمله سالخوردگی جمعیت، مدیریت کشور را در زمینه‌های مختلف به چالش خواهد کشید و روز به روز ضعیف‌تر و فقیرتر خواهیم شد.

معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با اشاره به کشورهای پیشرفته‌ای که این دوره طلایی را رصد نکرده و یا در استفاده از همه مواهب آن موفق نبوده‌اند، افزود: این کشورها اکنون با مشکلات این مقوله دست و پنجه نرم می‌کنند. برخورداری از رهبری خردمند و آینده‌نگر ما را از خواب گران در این باره بیدار ساخت و باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و در سایه مدیریت و مهندسی اجتماعی این دوران به سرعت از منطقه خطر دور شویم. در غیراین صورت طی 20 سال آینده نیروی محرکه کشور به سستی گرایی دارد و تحرک و نشاط از کشور رخت برخواهد بست.

محمدزاده با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای استراتژی درست و جدید جمعیتی نظام اعتقاد راسخ دارد، افزود: برنامه‌ریزی‌های اخیر در این وزارتخانه معطوف به افزایش جمعیت و سلامت محوری است.

رییس اداره جمعیت و باروری سالم وزارت بهداشت ادامه داد: تک فرزندی و کم فرزندی برای جامعه، خانواده‌ها و حتی خود فرزندان آسیب‌زاست و بررسی‌های متعدد حاکی از آن است که اغلب این فرزندان در مسیر زندگی و مواجهه با حوادث و ناسازگاری‌ها در مقایسه با همسالان خود در خانواده‌هایی که از تعداد بیشتری از فرزندان برخوردارند، مهارت‌های کمتری از خود بروز می‌دهند.

وی افزود: وزارت بهداشت در فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و توسعه و تحکیم نهاد خانواده به تامین‌، حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامتی نگاه ویژه دارد و تمام تدابیر خود را برای حفظ جان مادر و کودک انجام می‌دهد.

محمدزاده با یادآوری این مسئله که دولت و مجلس در گذشته با مشارکت خانواده‌ها، موانع موجود بر سر آموزش و تحصیلات جوانان را رفع کرده‌اند، خواستار آن شد که در زمینه اشتغال و مسکن جوانان نیز گام‌های اساسی برداشته شود تا از بسیاری از تاخیر‌ها در ازدواج و نیز طلاق‌ها و سایر بحران‌های خانوادگی که بهترین سال‌های باروری را هدر می‌دهند، پیشگیری شود.

لزوم اقدام ویژه برای کاهش مخارج درمان 2.8 میلیون زوج نابارور در کشور


محمدزاده با ذکر آمار 2.8 میلیونی زوج نابارور در کشور، لزوم توجه دولت جدید و بیمه‌ها برای کاهش مخارج کمرشکن درمانی این دسته از خانواده‌ها را که با اشتیاق فراوان به دنبال فرزندآوری هستند را خاطرنشان کرد.

معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه با وجود همه این اقدامات، به هر حال تصمیم برای بارداری امری آزادانه، مسئولانه و آگاهانه است، گفت: از تمام نهادها، بخش‌ها، رسانه‌ها و عناصر فرهنگی و اجتماعی به منظور ضرورت تحول‌بخشی به اندیشه‌ها، ایده‌آل‌ها و دیدگاه‌های آحاد افراد جامعه دعوت به همکاری می‌شود.

خانواده‌ها باید از فردگرایانه به وضعیت هسته‌ای گذار کنند

وی افزود: سبک زندگی سالم که مبنای اصلاحی دارد و در فرهنگ تمدن کهن ایران پی افکنده، اقتضا می‌کند خانواده‌ها از حالت فردگرایانه‌ به وضعیت هسته‌ای گذار کنند.

محمدزاده یکی از اقدامات مهم در اصلاح سیاست‌های جمعیتی کشور را سالخوردگی 20 درصدی جمعیت در چهار دهه آینده و تشدید آن در فازهای پس از آن ذکر کرد و ادامه داد: مدیریت هوشمند باید علاج مشکلات عدیده و پیچیده ناشی از این روند را قبل از وقوع و از هم‌اکنون تدبیر کند.

تاکید به دانشگاه‌ها بر خودداری از تبلیغ روش‌های پیشگیری از بارداری

اقدام وزارت بهداشت برای بازنگری بسته‌های آموزشی، مشاوره‌ای و خدماتی جمعیتی


معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه طی دستورالعملی که حاصل جمع‌بندی جلسات هم‌اندیشی با معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها بود، از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که از هر گونه تبلیغات برای کنترل جمعیت و روش‌های پیشگیری از بارداری خودداری کنند. وزارت بهداشت به کمک متخصصان و کارشناسان سطوح مختلف مدیریتی در حال بازنگری روند قبلی و اعلام جزئیات برنامه‌های کلان، تاکتیکی و عملیاتی موقعیت تازه و نیز ارائه تعریف و تدوین بسته‌های آموزشی، مشاوره‌ای و خدماتی است.

وی افزود: تشکیل کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و توجیهی برای بهورزان، کاردان‌ها و کارشناسان و تمام سطوح نظام سلامت بر اساس برنامه‌های اخیر در دستور کار معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها قرار دارد.

هیچ یک از روش‌های پیشگیری از بارداری برای زوج‌های سالم و آماده توصیه نمی‌شود

اعلام موارد مجاز به استفاده از روش‌های دائمی پیشگیری از بارداری


محمدزاده با بیان اینکه به هیچ وجه برای زوج‌های جوان سالم و آماده، استفاده از هیچ یک از روش‌های جلوگیری از بارداری توصیه نمی‌شود، افزود: استفاده از روش‌های دائمی و جراحی پیشگیری از بارداری نیز فقط در حد مواردی که در کمیته‌های تخصصی مربوطه در دانشگاه‌ها مطرح شده و به دنبال آن تایید شود که خطر جانی برای مادر یا کودک وجود دارد، مجاز است.

معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در پایان گفت: شعار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "افزایش جمعیت، باروری سالم و تحکیم بنیاد خانواده" است و امید می‌رود زمینه‌های تحقق این شعار با هماهنگی، برنامه‌ریزی و مشارکت همه بخش‌ها و همراهی زوجین به خوبی ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha