سلامت نیوز:‌ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات فعلی وضعیت دارو در کشور توضیح داد.

سلیمان عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دغدغه‌ها و مطالبات مردم در حوزه دارو، گفت: یکی از موارد مهم در حوزه سلامت بحث دارو است، دارو نقش بسیار مهمی در درمان بیماران و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: دارو به چندین حالت در کشور ما وجود دارد؛ اول اینکه مواد اولیه‌ آن در کشور وجود داشته و در داخل تولید می‌شود. دوم اینکه مواد اولیه آن از خارج وارد شده و در داخل تولید می‌شود و حالت سوم اینکه دارو به کل از خارج وارد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: پیش از اعمال تحریم‌ها مشکلی در حوزه دارو وجود نداشت اما بعد از تحریم‌ها و برخلاف حقوق بشر و به صورت ناجوانمردانه مشکلاتی در تهیه دارو برای کشورمان ایجاد شد، البته هزینه دارو آنقدر بالا نیست که نمی‌توان آن را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داد.

عباسی با بیان اینکه امروزه دغدغه‌های مردم بخصوص بیماران خاص تهیه دارو است، افزود: برخی داروها با شرایطی بسیار سختی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که مجلس نیز در جریان این دغدغه‌ها قرار دارد.

وی از تشکیل جلسه مشترک کمیسیون بهداشت با معاونت دارو و غذای وزارت بهداشت، معاونت برنامه‌ریزی و ریاست راهبردی و بیمه‌ها در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این جلسه در خصوص وضعیت دارو، اتفاق نظرهایی صورت گرفت و پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات مطرح شده این بود که دارو با قیمت مناسب در اختیار بیماران قرار گیرد، چرا که وقتی دارو در کشور تولید می‌شود نیازی به افزایش قیمت نیست؛ موضوع دیگر درباره قیمت داروهایی بود که از خارج وارد می‌شوند که مقدار این داروهای وارداتی کم است.

نماینده مردم گنبدکاوس در مجلس همچنین بیان کرد: در این جلسه مشترک بر سیستم نظارتی بر داروها نیز تاکید شد که وزارت بهداشت باید بر این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

عباسی ادامه داد: دارو باید به محض تولید، مستقیما به دست بیماران برسد همچنین داروها باید از سیستم خارج نشده و در دست عناصر سودجو قرار نگیرد و یا به صورت بازار آزاد فروخته نشود.

وی یادآور شد: موضوع مورد تاکید بعدی این بود که داروهایی که در اختیار بیماران قرار می‌گیرد باید پوشش بیمه‌ای داشته باشند و با توجه به قیمت زیاد دارو ممکن است مشکلاتی در این زمینه ایجاد کند که برای حل و رفع این موضوع بنا شد معاونت راهبردی مبالغی را در اختیار بیمه قرار دهد که این مبالغ مستقیما در اختیار بیمار قرار نگرفته و آنها تحت پوشش بیمه‌ها باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: بیماران خاص نیز باید دفترچه‌ داشته باشند که در آن دفترچه درمانی تحویل داروها مشخص شود تا از تبعات بعدی و سوءاستفاده‌ها پیشگیری به عمل بیاید.

عباسی در پایان از پیگیری مجدد این موضوع در چند روز آینده توسط مجلس خبر داد و گفت: اگر نارضایتی‌ها همچنان ادامه داشته باشد مسئولین مربوطه مجددا برای پاسخگویی در کمیسیون حاضر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha