سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلاتی که نظام سلامت کشور را دچار چالش کرده است، گفت: برخی از این مشکلات ناشی از تحریمهای غیر انسانی است که بطور مستقیم و غیر مستقیم موانعی را بر سر راه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است. بخشی نیز مرتبط با کمبود منابع داخلی است و بخش قابل توجهی نیز ناشی از سوء مدیریت مسئولین حوزه سلامت است.

دکتر علی کائیدی در خصوص آثار تحریمها بر حوزه بهداشت و درمان، به مهر گفت: نظام سلامت کشور با چالشهای جدی مواجه است. برخی از این مشکلات ناشی از تحریمهای غیر انسانی است که بطور مستقیم و غیر مستقیم موانعی را بر سر راه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است. بخشی نیز مرتبط با کمبود منابع داخلی است و بخش قابل توجهی نیز ناشی از سوء مدیریت و پرداختن مدیران وزارت بهداشت و سازمانهای تابعه آنها به مسائل حاشیه ای نظیر بحث انتزاع و ادغام دانشگاه ایران، موضوع رادیولوژیستها و... است.

وی افزود: سئوال جدی از مدیران وزارت بهداشت این است که آیا از نظر مدیران وزارت بهداشت موضوع کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و کیسه های خونی وارداتی در اولویت است یا فارسی نویسی نسخه ها و جواب آزمایشگاهها. آیا برطرف شدن مباحثی نظیر پرداخت ما به التفاوت ارز دارو، ترخیص دارو از گمرک، تامین نقدینگی ریالی سازمانهایی نظیر انتقال خون که به صورت متمرکز تجهیزات و ملزومات پزشکی را تهیه می کنند اولویت است یا موضوع رادیولوژیستها و آموزش سونوگرافی به پزشکان عمومی.

کائیدی ادامه داد: متاسفانه باید اذعان کنیم که امروز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به تغییر نرخ ارز و مشکلات بانکها و گمرک با نگرانیها و مشکلات جدی مواجه هستیم و کمبود نقدینگی شرکتها نیز مزید بر علت شده است.

وی اضافه کرد: به هر حال چطور ما در زمینه نظامی و هسته ای به رغم همه تحریمها توانسته ایم مدیریت یکپارچه، منسجم و آینده نگرانه، پیشرفتهای خیره کننده ای داشته باشیم و جایگاه خود را در منطقه تقویت کنیم، طبیعتا اگر همان پتانسیل را در نظر بگیریم قطعا می توانستیم در موضوع دارو نیز بر مشکلات بین المللی فائق بیاییم. به طور کلی شاید بتوان تنها 30 درصد مشکلات حوزه سلامت را به تحریمها مرتبط دانست و 70 درصد ناشی از سوءمدیریت است.

کائیدی در پاسخ به این پرسش که انتقادهایی نیز به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وارد است که در خصوص سوء مدیریتهایی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و موضوع واردات کیسه های خونی فیلتردار اتفاق افتاده است، نتوانسته بر عملکرد وزارت بهداشت تاثیرگذار باشید، افزود: بله، بنده نیز این نقد را می‌پذیرم که کمیسیون بهداشت در این مورد مسامحه کرده است و بنده خودم در کمیسیون بهداشت این ایراد را وارد دانستم که چرا آقایان می‌آیند در کمیسیون یک قولهایی می‌دهند و می‌روند و در نهایت کمیسیون بهداشت و مجلس به وظیفه اصلی خود عمل نکرد

وی با اشاره به برنامه های توسعه کشور و سند چشم انداز اظهار داشت: مشکلات و کمبودها همیشه وجود داشته است اما متأسفانه اوج مشکلات در ماههای اخیر بوده است، تعداد بیمارانی که به خاطر هزینه های خانمانسوز درمانی به زیر خط فقر می روند، قرار بود طبق برنامه توسعه کشور، به زیر یک درصد جمعیت در سال برسد، اما نه تنها به این هدف دست نیافته ایم، بلکه در این خصوص آمارها نگران کننده است.

کائیدی در پایان اظهار امیدواری کرد که وزیر بهداشت آینده هرچه زودتر به نابسامانیهای حوزه سلامت کشور که مردم و مسئولان را به ستوه آورده است، پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha