جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 79501
سلامت نیوز:‌ آب مایه حیات است اما آیا نوشیدن زیاد آن برای بدن مضر است؟ مطمئنا مضر است وقتی باعث مرگ‌ می‌شود. نوشیدن بیش از حد آب، بدن را در سطح بالایی هیدراتاسیون می‌كند و در نتیجه مایعات بدن رقیق می‌شوند...

با رقیق شدن مایعات بدن سطح سدیم پایین می‌آید و به حد بحرانی مرگ و زندگی می‌رسد! در این حالت سلول‌ها به دلیل كمبود سدیم متورم می‌شوند. این تورم سلول‌های مغزی را هم درگیر می‌كند و باعث از دست رفتن هوشیاری، تشنج حتی كما و مرگ خواهد شد.

بعد از تشنگی‌‌های طولانی‌مدت باید مراقب مسمومیت با آب باشید. نوشیدن بیش از حد آب برای سیراب شدن بعد از یك تشنگی طولانی‌مدت حجم خون را بالا می‌برد و به كلیه‌ها فشار وارد می‌كند. كلیه برای فیلتر كردن آب و حذف آب اضافی از سیستم گردش خون مجبور به اضافه‌كاری شدید می‌شود. نوشیدن بیش از حد آب بین افرادی كه در معرض تشنگی‌های طولانی‌مدت هستند مثل ورزشكاران رشته‌های دوی ماراتن و تنیس بسیار شایع است. این مساله بین ورزشكاران جهان بیش از 1600 قربانی گرفته است؛ پس حفظ تعادل بین آب از دست رفته در اثر فعالیت و عرق كردن با مقدار آب یا نوشیدنی‌های مخصوص ورزشی برای ورزشكاران یك امر حیاتی محسوب می‌شود. به همین دلیل ورزشكاران رشته دوی ماراتن علاوه بر تمرین‌های ورزشی باید تمرین‌هایی برای بالا بردن مقاومت در برابر وسوسه سیراب شدن داشته باشند. راه صحیح آب نوشیدن را می‌توان از صفحه تلویزیون دید. هنگامی كه افسانه‌های تنیس جهان مثل راجر فدرر و رافائل ناوال 5 ست طاقت‌فرسا زیر آفتاب‌سوزان عرق‌ریزان بازی می‌كنند چگونه و به چه اندازه آب می‌خورند؟

مزه‌مزه كردن؛ پاسخ این سوال است. شاید دیده باشید بعد از هر ست آنها از بطری آب می‌خورند ولی این‌طور نیست. آنها تنها آب را مزه‌مزه می‌كنند و به‌هیچ‌وجه قورت نمی‌دهند. انجمن بین‌اللملی پزشكان حامی دوی ماراتن شعاری در همین زمینه دارد؛ نوشیدن به اندازه تشنگی، نه بیشتر.
منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha