جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 79511
سلامت نیوز: بانک جهانی از کاهش 12 درصدی قیمت غذا نسبت به زمان مشابه در سال 2012 خبر داده است، این درحالی است که قیمت مواد غذایی در ایران مدت زیادی است روند صعودی گرفته‌ است.

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است مدیریت بهینه کشورهای اروپایی و آمریکایی و پرداخت یارانه چند صد میلیون دلاری به کشاورزان باعث شده قیمت نهایی تولید در این کشورها کاهش پیدا کند در حالی که ما در کشورمان روندی معکوس را طی می‌کنیم و باعث می‌شویم امنیت ذهنی مصرف کننده برای تامین مواد غذایی در ایران از بین برود.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: قیمت نهاده‌ها در ایران به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت بالاتر است و قیمت تمام شده محصول هم بالاست؛ نکته دوم مدیریت بهینه‌ای است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی وجود دارد، این‌ها کشورهای توسعه یافته‌ای هستند که روی قیمت تمام شده محصولات‌شان کار کرده‌اند یعنی از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده‌اند.

پاپی‌زاده افزود: هرچند این کشورها عضو سازمان تجارت جهانی هستند برای حمایت از بخش کشاورزی‌شان برخلاف مقررات عمل می‌کنند یعنی آمریکا و اروپا چند صد میلیارد دلار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در سال به بخش کشارزی‌شان یارانه می‌دهند.

او ادامه داد: آنها یارانه زیادی به بخش کشاورزیشان تزریق می‌کنند این در حالی است که ما معکوس عمل کرده‌ایم یعنی علاوه بر اینکه از هیچ تکنولوژی خاصی استفاده نمی‌کنیم، هیچ بسته حمایتی‌ هم برایش در نظر نگرفته‌ایم و قیمت نهاده‌هایی مثل کود، سم و بذر را آزاد کرده‌ایم؛ در بحث هدفمندی یارانه‌ها هم بخش کشاورزی را مثل سایر بخش‌ها دیدیم و به صورت آزاد با آن برخورد کردیم و الان کشاورز دارد سوخت را به صورت آزاد می‌خرد.

وی افز.د: یک هکتار زمین که قبلا با 50 لیتر گازوئیل با قیمت 50 تومان شخم زده می‌شد الان با همان تراکتور فرسوده‌ای که از قبل بوده با قیمت لیتری 350 تومان شخم زده می‌شود، یعنی چیزی حدود 22 الی 23 برابر افزایش قیمت در هزینه سوخت اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس گفت: علاوه بر این‌ها هیچ حمایت یارانه‌ای یا سوبسیدی به کشاورز تعلق نگرفته است، در کشورهای توسعه یافته که به نظر می‌رسد که به بخش کشاورزی‌شان کمتر وابسته هستند یارانه جدی و خوبی را به این بخش اختصاص می‌دهند، کشاورزی که در آمریکا و اروپا کار می‌کند قیمت نهایی محصولش به شدت کمتر از چیزی است که در ایران است اما در ایران قیمت تمام شده یک واحد تولیدی محصول به شدت بیشتر است و متاسفانه در این میان هم کشاورز که تولید کننده است متضرر می‌شود و هم مصرف کننده که باید تولید را با قیمت گرانی بخرد.

پاپی‌زاده به نقش واسطه‌ها در سیستم بازاررسانی بیماری که گریبان بخش کشاورزی را گرفته و قیمت محصولات کشاورزی را چند برابر افزایش می‌دهد هم اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه قیمت نهایی تولید بالا می‌رود واسطه‌ها روی زمین قیمتی را به کشاورز پیشنهاد می‌کنند که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و کشاورز مجبور است محصولش را به قیمت بسیار نازلی بفروشد و ضرر کند.

او افزود: واسطه‌ها به این سیستم بیمار ورود می‌کنند و محصولی را که به قیمت مفت خریداری کرده‌اند با قیمت چندین برابر به نفر بعدی منتقل می‌کنند تا به دست مصرف کننده برسد و مصرف‌ کننده ناچار است علاوه بر قیمت تمام شده بالای محصول سود کاذبی که دلالان دریافت می‌کنند را هم پرداخت کنند، یعنی اگر محصولی مثل کلم در مزرعه 100 تومان بوده با قیمت 1200 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و عملا هزینه هنگفتی را بر دوش مصرف کننده تحمیل می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این که در چنین روندی امنیت غذایی در ایران از بین می رود، گفت: همه این‌ها در مجموع باعث می‌شود تا هم امنیت تولید از بین برود و به تولید بخش کشاورزی آسیب جدی وارد شود و در واقع به تولید غذا و و امنیت غذایی آسیب جدی برسد و از طرف دیگر مصرف کننده هم امنیت ذهنی که برای تهیه مواد غذایی‌اش دارد دچار آسیب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha