شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 79517

کشور ما یکی از رکورد داران مصرف کننده های آدامس در جهان محسوب می شود. اما آدامس از چه مواد اولیه ای تشکیل شده است؟

جویدنی های مفید و مضر!
سلامت نیوز : آدامس به شکل ها و رنگ های مختلف به عنوان پرعرضه ترین محصول تجاری در میان مردم جهان خرید و فروش می شود. در کشورهای جهان کشور ترکیه بالاترین تعداد شرکت های تولیدکننده آدامس را داراست که شامل 60 شرکت تجارتی هستند. بعد از این کشور آمریکا با چند شرکت بزرگ، تولید آدامس در جهان را در دست دارد. کارخانه های تولید آدامس سالانه چیزی بالغ بر 560 میلیون تن آدامس را به مردم می فروشند و کشور ما هم یکی از رکوردداران مصرف کننده های آدامس در جهان محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفت صبح ؛ اما آدامس از چه مواد اولیه ای تشکیل شده است. پایه و اساس آن 30 درصد صمغ های طبیعی، لاتکس ها، پارامین جامد یا موم زنبور عسل است که هنگام جویدن حل نمی شوند. پایه دوم آن 59 درصد شکر و رکستروز است که هم باعث شرینی و هم حجم دهنده آدامس محسوب می شود. دو درصد هم گلیسیرین، لسیتین، سوریتول مایع و شیره مالیتول که باعث نرمی و بافت آدامس می شود. 10 درصد بعدی شیره ذرت است به عنوان نگهدارند و جذب رطوبت و حفظ تازگی آن می شود. چهار درصد طعم دهنده ها که نعناع، دارچین، اکالیپتوس، شیرین بیان و انواع میوه ها هستند و پنج درصد سفید کننده و تمیز کننده دندان ها ، خوشبو کننده دهان و بهبود سلامتی دندان ها در ساخت آدامس های استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. البته رنگ های غذایی و خوراکی هم در این میان سهمی دارند.

آدامس های ویژه

1- آدامس های نیکوتینی

حاوی نیکوتین هستند و باعث می شوند هوس کشیدن سیگار در کسانی که تمایل به ترک سیگار دارند تا حدی کاهش پیدا کند.

2- آدامس الکل شکر

ذهن خود را مشوش نکنید، این نوع آدامس حاوی الکل شکر است که یک نام صنعتی برای محصولات شکر است و علاوه بر شیرین بودن دارای کالری پایینی است که به دندان ها آسیب نمی رساند.

3- آدامس بدون قند

توصیه می شود بعد از مصرف غذا از این آدامس استفاده شود زیرا به دندان ها آسیب نمی رساند. در آدامس های بدون قند به جای استفاده از گلوکز از قندهای مصنوعی و بی ضرر استفاده می شود. آدامس های بدون قند می توانند با تحریک ترشح بزاق باعث خنثی شدن اثر این اسیدها شوند و عوامل دفاعی موجود در آنها نیز خاصیت میکروب کشی دارند. به علاوه قدرت پاک کنندگی مکانیکی آدامس باعث کند شدن روند پوسیدگی دندان می شود. در واقع جویدن آدامس می تواند نوعی عادت مثبت برای دستیابی به بهداشت مناسب دهان و دندان باشد اما باید توجه داشت که جویدن آدامس هرگز نمی تواند جایگزین روش های مرسوم بهداشت دهان یعنی استفاده از مسواک و نخ دندان شود.

4- آدامس بادکنکی

به طور معمول نسبت به آدامس های دیگر کش آمدنی است و برای ساختن حباب از دهان استفاده می کنند.

5- آدامس های حاوی مواد مخدر

حاوی مواد مخدری به نام ناس است که پزشکان اعتقاد دارند در طول زمان باعث سرطان دهان، لثه و زبان می شود.


چرا آدامس بجویم؟

جویدن آدامس به مدت 30 دقیقه بعد از صرف غذا باعث بهبود سوزش و ترش کردگی می شود. خوردن آدامس در طول روز اشتها را کاهش می دهد و در کنار رژیم گرفتن به شما کمک می کند. بوی بد دهان را از بین می برد و موجب تمیزی لثه و دندان ها می شود. بعد از صرف وعده های غذایی به مدت 10 دقیقه به هضم بهتر آن کمک می کند.

چرا آدامس نجویم؟

در هنگام خوردن آدامس دهان مکرر باز و بسته می شود و هوای زیادی وارد معده و باعث نفخ معده می شود. جویدن زیاد آدامس باعث درد و ناراحتی در دهان و دندان ها می شود.

باعث تحریک بیشتر بزاق دهان می شود و این برای چند ساعت متوالی طبیعی نیست و باعث می شود عملکردهای متابولیسم بدن اثری نامطلوب داشته باشد. جویدن آدامس در بیماران قلبی موجب افت فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha