شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
سلامت نیوز : بررسی آسیب‌های اجتماعی به لحاظ رشد كمی و كیفی تحت تأثیر عوامل فراوانی است كه یكی از عناصر مداخله‌گر در رشد و عدم آن می‌تواند سیاست‌های دولت ها باشد. امروزه به لحاظ توسعه ارتباطات و انتشار سریع اخبار جرایم نیز از سرزمینی به سرزمین دیگر منتقل می شود. شگردها و چگونگی ارتكاب و روش‌های مدرن انجام جرایم نوظهور یكی از این پدیده‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ رشد و پیشرفت تكنولوژی و پیشرفت فضای مجازی نیز از دیگر عوامل رشد جرایم نوین بود.در خصوص كاهش نرخ بیكاری شعارهای فراوانی ارائه شد ولی در عمل كارنامه درخشانی در این خصوص ارائه نشد. بیكاری می‌تواند ریشه اصلی بسیاری از جرایمی باشد كه منجر به انواع و اقسام آسیب ها و كج‌روی‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. افزایش آمار طلاق اگر چه خود معلول علت‌های دیگر اجتماعی است اما این پدیده تلخ اجتماعی می‌تواند علت آسیب‌های فراوان اجتماعی دیگر باشد. افزایش كودكان خیابانی، افزایش آمار كودكان كار، فزونی زنان خیابانی و... از جمله این آسیب‌های جدی به حساب می‌آید.

طی فعالیت‌های صورت گرفته به جای تشویق به ازدواج توانا، اگر اهتمام اشتغال جوانان به‌طور جد در دستور كار قرار می‌گرفت، می‌شد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را خشكاند. بی‌تدبیری و سوءمدیریت، اندكی هم تحریم‌ها باعث افزایش تورم و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در جامعه گردید كه توازن دخل و خرج خانواده‌ها را به‌هم زده و باعث پیدایش و افزایش جرایم جدید اجتماعی از جمله رشد سرقت شد.

با شعار توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی، قشر محروم و طبقه پایین اجتماعی را مورد توجه قرار داد. نتیجه كمك مستقیم به محرومان با هدف اجرای عدالت منجر به افزایش فرهنگ مصرف‌زدگی در جامعه شده و وجوه نقد توزیع شده بین این قشر محروم به سرمایه مولد بدل نشد. سرمایه‌داران بزرگ نیز تمایل به سرمایه گذاری های زیربنایی را از دست دادند. این امر نه تنها مشكل طبقه محروم را حل نكرد بلكه باعث افزایش شكاف طبقاتی در جامعه شد و افزایش فاصله طبقاتی خود می‌تواند منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی باشد.

همچنین به دلیل شتاب‌زدگی در تصمیماتش نتوانست اقدامات مطالعاتی و كارشناسانه را برای اجرای طرح های خودش انجام دهد و این امر باعث شد نگاه كلان در اجرای طرح و برنامه‌ها مورد توجه قرار نگیرد. برای مثال مسكن مهر را در نظر بگیرید. مكان گزینی برای محل احداث به درستی و دقت انجام نشد و امروزه نگرانی بروز انواع آسیب‌های اجتماعی در این محل‌ها وجود دارد. درست است مشكل مسكن برای عده‌ای حل شد اما عدم مطالعه درست باعث بروز مشكلات اجتماعی جدی خواهد شد.

افزایش استفاده‌كنندگان از شبكه های ماهواره‌ای با توسعه هدفمند جرایم اجتماعی در داخل كشور نیز شرایط اجتماعی را نامطلوب كرد. ریشه بخش اعظمی از جرایم اجتماعی را در شبكه‌های اجتماعی ماهواره‌ای باید دید. سیاست انتخاب شده از سوی دولتمردان در خصوص مقابله با پدیده ماهواره‌ای خیلی نامناسب و ناكارآمد بود. به جای اینكه غیرمستقیم با ارتقای سواد رسانه‌ای هموطنان زمینه كاهش ربایش توده مردم به ماهواره باشیم با مبارزه قهرآمیز باعث افزایش استفاده كنندگان شدیم.

امروزه باتوجه به اوضاع كانال‌های دریافتی و تنوع محتوای ارائه شده از سوی این شبكه‌ها كه متناسب با انواع ذائقه شهروندان تنظیم می‌شود صرفا نمی‌توان با افزایش كانال‌ها به مقابله با این پدیده بپردازیم. باید به صورت غیرمستقیم با افزایش دانش و سواد رسانه‌ای و تقویت فرهنگ عمومی شرایطی را فراهم كنیم كه توده مردم هنگام استفاده از این شبكه‌ها و برخورد با این محتوا توان تجزیه، تحلیل و قدرت شناخت پیام درست را داشته و اهداف پنهان سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این كانال ها را دریابند و تحت‌تأثیر اغوا و تبلیغات این قبیل شبكه ها قرار نگیرند. مسئولان باید آموزش و سواد رسانه ای جامعه را افزایش می‌دادند. ضمنا می‌شد به جای آنكه هزینه سنگینی برای پارازیت بدهیم، اقدامات فنی انجام داده و ماهواره محلی تنظیم كنیم تا شبكه‌های خاصی كه ضرر چندانی ندارند و مشكلی با فرهنگ مردم ایجاد نمی‌كنند قابل دریافت می شد.

در بخش فرهنگ نیز برای مقابله با تهاجم فرهنگی اقدامات چشمگیری نداشت. در آموزش و پرورش كه یكی از نهادهای زیرساختی فرهنگی جامعه است همه گرفتار تغییر وزیر، تغییر ساختار، تغییر نظام‌های آموزشی بودند و كار قابل ملاحظه‌ای كه بتواند زیرساخت نظام فرهنگ جامعه را متحول نماید اتفاق نیفتاد. در بخش وزارت ارشاد هم سیاست‌های سلبی و بازدارندگی حاكم بود و سیاست‌های تشویقی، موثر و مولد كه منجر به تقویت فرهنگ عمومی می شود خیلی اندك بود. در حوزه كتاب هم سیاست‌های ممیزی بسیار تقویت شده بود. در این مدت می شد از استعداد های هنری و توانایی‌های فرهنگی جامعه در مسیر تقویت فرهنگ عمومی استفاده كنیم.

در وزارت علوم و دانشگاه كمیت فدای كیفیت شد. ما در این حوزه بیشتر قهرمان پروری كردیم. باید تولید دانش توسط كل دانشجویان افزایش پیدا می‌كرد در صورتی كه به نخبه پروری و قهرمان گرایی روی آوردیم و فقط طیف خاصی از دانشجویان را مدنظر قرار دادیم.

یكی از بزرگترین مشكلاتی كه به افزایش بزهكاری در جامعه دامن می زند، افزایش اختلافات سلیقه ای است. كشمكش بین سران قوا باعث كاهش توان لازم برای ارتقا و تقویت مبارزه با بزهكاری‌های اجتماعی شد. افزایش تنش بین مدیران، افزایش بزهكاری و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. مشاركت و همدلی در سطح مدیران ارشد در جامعه همدلی و هماهنگی را افزایش داده و توان مقابله با تهاجم فرهنگی را افزایش می دهد و در فضای آرام اندیشه و فكرها در مسیر سالم به كار می‌افتد و ما شاهد اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مطلوب و اجرایی خواهیم شد.

انتظار می‌رود دولت یازدهم با توجه به این كه ما كشور ثروتمندی داریم، ثروت عمومی را در خدمت تولید زیرساخت‌ها، تقویت زیربناها و حل مشكلات اساسی و بنیادی به كار گیرد. امروزه زمان اجرا و تحقق شعارهای دوران تبلیغات انتخاباتی است. یكی از شعارهای رئیس‌جمهور منتخب كاهش و حذف خام فروشی بود. اگر در همین بخش از ظرفیت متخصص جوان كشور استفاده كنیم هم اشتغالزایی ارتقا پیدا می‌كند و ارزش افزوده كالا فراهم می شود و هم ثروت تولید خواهد شد. این امر رفاه عمومی را ارتقا خواهد داد.

در صورتی كه مشكل اشتغال جدی گرفته و حل شود، مشكلات فراوانی قابل حل خواهد بود. اگر به جوان كار بدهیم و او را به یك فرد مولد در جامعه تبدیل كنیم كه شاهد درآمد شود و در تولید ثروت عمومی نقش داشته باشد هم به لحاظ اقتصادی مشكلی نخواهد داشت و هم شخصیت اجتماعی‌اش تامین خواهد شد. در نتیجه این جوان می داند با چه كسی، چه موقع و چگونه ازدواج كند و مشكلات زندگی خود مانند مسكن را چطور حل كند.

همچنین دولت یازدهم باید برای اجرای طرح و برنامه‌های خودش مطالعات عمیق و دقیق كارشناسانه انجام دهد تا تك بعدی نشده و در ابعاد دیگر مشكل پیدا نكنیم. شعار تدبیر، هوشمندی و خرد ورزی را در امر كارشناسانه به كارگیریم تا با حل یك مشكل شاهد بروز مشكلات جدید نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha