عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه سازمان انتقال خون، فرآورده‌های خونی وارد می‌کند که از کیفیت آن‌ها مطمئن نیست، گفت: متاسفانه در یکی، دو سال اخیر نیز پرونده‌هایی در خصوص آلوده بودن خون‌ها داشتیم ولی چون تعداد آن زیاد نبوده رسانه‌ای نشده است.

خون‌های آلوده در کشور/ ابهام در کیفیت فرآورده‌های خونی وارداتی
سلامت نیوز: عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه سازمان انتقال خون، فرآورده‌های خونی وارد می‌کند که از کیفیت آن‌ها مطمئن نیست، گفت: متاسفانه در یکی، دو سال اخیر نیز پرونده‌هایی در خصوص آلوده بودن خون‌ها داشتیم ولی چون تعداد آن زیاد نبوده رسانه‌ای نشده است.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درمورد وضعیت فرآورده های خونی در کشور، افزود: فرآورده‌های خونی شامل اقلامی مانند خون، پلاکت، سرم‌ یا واکسن‌هایی است که ساخته می‌شود؛ امروزه با وجود آنکه انستیتو پاستور قابلیت این را دارد تا از ظرفیت خود برای تولید فرآورده های خونی استفاده کند اما به طور قطع می توان گفت که تنها از 20 درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود و 80 درصد آن بلا استفاده باقی مانده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سلامت از شاخص‌های مهم اقتصاد است، ادامه داد: اقتصاد بدون سلامت معنا ندارد چراکه از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی در جامعه بحث حوزه سلامت است بر این اساس می توان با توجه به نیروی علمی در کشور، بیشترین واکسن را خودمان تولید کرده و به تمام فرآورده‌های خونی دسترسی پیدا کنیم.
 

تولید واکسن های۳ ظرفیتی در کشور


این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه انستیتو پاستور و سازمان انتقال خون ظرفیت بالایی برای تولید فرآوده‌های خونی دارند، تصریح کرد: متاسفانه این دو سازمان از توانایی خود استفاده نمی‌کنند چراکه اگر ظرفیت خود را به کار می‌گرفتند می‌توانستیم بهترین عملکرد را حتی در بخش صادرات فراوده‌های خونی داشته باشیم.

وی، یادآور شد: در کشوری مانند سومالی واکسن‌های ۹ ظرفیتی یا ۱۲ ظرفیتی ساخته می‌شود اما کشور ما واکسن‌های ۳ ظرفیتی را که منسوخ شده را مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که واکسن‌های ۹ یا ۱۲ ظرفیتی را تولید کند اما از آن استفاده نمی‌کند.

خضری، با انتقاد از اینکه فرآورده‌های خونی در کشور به دلیل وجود دستگاه‌های قدیمی با مشکل روبرو است، افزود: متاسفانه وابستگی‌هایمان در بخش سلامت باعث شده در این حوزه نیز ضعیف باشیم در حالی که لازم است با استفاده از دستگاه‌های  به روز، بسیاری از فرآورده‌های خونی را جداسازی کرده و از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم، ادامه داد: سازمان انتقال خون و انسیتوپاستور به دلیل استفاده نکردن ازظرفیت‌های خود، از فرآورده‌های خونی بهره نمی‌گیرند به طوری که بعد از دریافت مقداری خون کامل، بقیه فراوده‌های خونی را که می توانند از آن به نفع بیماران استفاده کنند را دور می اندازند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اینکه از یک واحد خون می توان ده ها و صدها فرآورده خونی به دست آورد، تصریح کرد: با وجود آنکه از یک واحد خون می توان فرآوده های خونی بسیاری به دست آورد اما استفاده از این فرآورده ها در کشور تنها محدود به تولید پلاکت و خون کامل شده و این نشان دهنده آن است که ما هنوز در ۳۰، ۴۰ سال گذشته باقی مانده‌ایم.


واردات فرآورده‌های خونی ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند


وی، با بیان اینکه می‌توان با صادرات فرآورده‌های خونی ارز بسیاری را وارد کشور کنیم، افزود: امروزه فرهنگ اهدای خون در کشور بالا است و این ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌توان به بالفعل تبدیل کرد و در سطح جهانی صادرات فرآورده‌های خونی داشت.

خضری، یادآور شد: متاسفانه امروزه به جای استفاده از ظرفیت‌ها و  تولید فرآوده‌های خونی در کشور، شاهد واردات این فرآورده‌ها به کشور هستیم که همین امر باعث خارج شدن ارز از کشور می شود.

نماینده مردم پیرانشهر وسردشت در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه حوزه سلامت در تب بی‌مدیریتی می‌سوزد، ادامه داد: انستیتو پاستور و سازمان انتقال خون مدیریت درستی ندارند و باید پیگیری شود که چرا این دو سازمان از ظرفیت های خود جهت تولید فراوده های خونی استفاده نمی کنند؟


ابتلای بیماران تالاسمی و هموفیلی به ایدز و هپاتیت به دلیل اشتباهات سازمان انتقال خون


این نماینده مردم درمجلس نهم، در مورد اشکالاتی که به عملکرد سازمان انتقال خون وارد است، تصریح کرد: عمده‌ترین اشکال این سازمان درمورد  افراد هموفیلی‌ و تالاسمی‌ بود که هنوز هم پرونده‌های آنها موجود است  که در پی اشتباه این سازمان افراد زیادی مبتلا به ایدز و هپاتیت c شدند.

وی، با تاکید بر اینکه ابتلای برخی افراد به ایدز و هپاتیت ناشی از سهل‌انگاری و ضعف مدیریت سازمان انتقال خون بود، یادآور شد: این سازمان باید فاصله زمانی "پنجره" را که ویروس خود را در آزمایش‌ها نشان نمی‌دهد که ما باید این زمان را رعایت کنیم، در مواردی شاهد سهل انگاری در این زمینه هستیم که نشان از وضعیت نابسامان مدیریتی دارد.

خضری، ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد بودیم که این فرآورده‌های خونی به شدت آلوده بودند و به گونه‌ای که جنجال‌های زیادی نیز به پا شد، چرا باید هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها علاوه بر بیماری خود به هپاتیت و ایدز دچارمی‌شدند؟ این افراد چه گناهی داشتند؟

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم، افزود: در آن زمان هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها خون را گرفتند اما متاسفانه خون، آلوده بوده و این افراد را به بیماری هپاتیتc و ایدز مبتلا کرد و بعد از بررسی مشخص شد هم خون‌های وارداتی و هم داخلی دارای مشکل بود که دامان این بیماران را گرفت.
 

طی یکی، دو سال اخیر پرونده‌هایی در خصوص آلوده بودن خون‌ها وجود داشته است


این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: متاسفانه در یکی، دو سال اخیر نیز پرونده‌هایی در خصوص آلوده بودن خون‌ها داشتیم ولی چون تعداد آن زیاد نبوده رسانه‌ای نشده است.

وی، با بیان اینکه از  سال ۷۸ به بعد مشخص شد که برخی افراد تالاسمی وهموفیلی، مبتلا به بیماری ایدز یا هپاتیت c شدند، افزود: این گونه اقدامات در کشوری که از لحاظ پزشکی در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارد تاسف آور است و باعث سرافکندگی کشور می شود.
 

آمار و ارقام نادرست بانک خون


خضری، در ادامه به آمار و ارقامی که بانک خون ارایه می دهد اشاره کرد و یادآور شد: واقعیت آن است که دوست ندارم بگویم منفی‌گرا هستم اما آمار و ارقامی که در دولت نهم و دهم دریافت کردیم مغایرت با واقعیت دارد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه سازمان انتقال خون به طورکامل و واضح آمار ایدزی‌ها را اعلام نمی‌کند، تصریح کرد: واقعا باید پرسید که چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟ در حال حاضر ۹۰ درصد ایدز در جهان سوم است؛ اروپاییان توانستند ایدز را تا حدودی مهار کنند چون آمار و ارقامشان درست بود متاسفانه درکشور آمار و ارقامی که از سوی مراکز متولی این کار صادر می‌شود درست نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه  نظارت مجلس باید در بحث آمار و ارقام مبتلایان به بیماری ایدز قوی باشد، ادامه داد: مجلس جدای از قانونگذاری وظیفه نظارت هم دارد به طور حتم کمیسیون بهداشت و درمان با ورود خود به این بحث، باید کارگروهی را متولی کند تا آمار را بیرون آورد.

وی، با تاکید بر اینکه در کیفیت فرآورده‌های خونی نیز ابهام وجود دارد، افزود: باید آمارها به طور دقیق نشان دهد که وضعیت فرآوده های خونی چگونه است و آیا میزان مبتلایان به بیماری ایدز یا هپاتیت c بیشتر یا کمتر شده است.

 خضری، تاکید کرد: بسیاری از مردم در مناطق کشور تمایل به اهدای خون دارند اما سازمان انتقال خون در خواب به سر می‌برد زیرا در شهرهای کم‌جمعیت هنوز پایگاه نزده است.

عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه سازمان انتقال خون، با استفاده نکردن از ظرفیت‌های خود، ارز زیادی را از کشور خارج کرده و خون‌هایی وارد می‌کند که از کیفیت آن نیز مطمئن نیست، گفت: هر ساله میلیاردها تومان برای فعالیت این سازمان پول نیاز است درحالی که اگر سازمان انتقال خون با اتخاذ سیاست‌های درست درآمد اقتصادی داشت می توانست میلیاردها تومان پول به حوزه سلامت واریز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha