سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، زنان شیرده و کودکان در حال رشد را از گروه‌هایی دانست که در معرض کمبود کلسیم قرار دارند و تصریح کرد: نیاز کودکان در حال رشد و زنان شیرده به کلسیم در این دوران دو برابر افزایش می‌یابد.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا ، مقادیر کمی از کلسیم را در انتقال تحریکات عصبی، عضلانی و فعالیت برخی از آنزیم‌ها موثر دانست و اظهار داشت: حفظ تعادل کلسیم در بدن با رژیم‌های غذایی متفاوت امکان پذیر است اما کمبود این ویتامین در بدن عوارضی را به دنبال دارد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه اسید فیتیک موجود در سبوس غلات یا اسید اگزالیک موجود در اسفناج سبب کاهش جذب کلسیم می‌شوند، افزود: ترکیب اسیدفیتیک به همراه کلسیم موجود در روده موجب تولید فیتات نامحلول شده، ترکیب کلسیم با اسیداگزالیک، تولید اگزالات نامحلول در آب را نموده این ترکیب قابل جذب در روده‌ها نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف مقادیر زیاد چربی در غذاها باعث می‌شود اسیدهای چرب با کلسیم، تولید ترکیب نامحلول کرده و به دنبال آن از طریق مدفوع دفع شود.

این متخصص با اشاره به اینکه کمبود کلسیم در بدن کودکان موجب ابتلای آنان به بیماری راشیتیسم می‌شود، گفت: وجود کم کلسیم در بدن بزرگسالان، بیماری پوکی استخوان را در آنان به همراه دارد.

دکتر سهیلی آزاد زنان شیرده و کودکان در حال رشد را از جمله گروه‌هایی دانست که در معرض کمبود کلسیم قرار دارند و تصریح کرد: نیاز کودکان در حال رشد و زنان شیرده به کلسیم در این دوران دو برابر افزایش می یابد. در صورت کمبود میزان کلسیم بدن مادران شیرده پوکی استخوان و در کودکان راشیتیسم بروز می کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه درد عضلات، بی حسی، شکستگی‌های مکرر دست و پا می‌تواند از جمله علایم هشداردهنده کمبود کلسیم در بدن باشد، اظهار داشت: در صورتی که افراد در مکان‌هایی مشغول به کار هستند که در طول روز از نورآفتاب به اندازه کافی برخوردار نیستند، همچون کارگران سنگ معدن و افراد مشغول در مترو به دلیل کمبود کلسیم بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha