شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 79566

سلامت نیوز : یک دکترای داروسازی با بیان اینکه در مواردی که به علت بیماری بدن قادر به جذب یا استفاده از مواد مغذی نباشد باید مکمل‌ها مصرف شوند، گفت: در مورد نحوه انتخاب مکمل و مقدار مصرف مناسب آن باید با پزشک مشورت شود و از عوارض جانبی و تاثیر متقابل مکمل‌ها با داروهایی که مصرف می‌شود پرس وجو کرد.

دکتر فروغ موسوی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه مصرف داروهایی که به عنوان مکمل عرضه می‌شوند در همه افراد ضرورت ندارند، گفت: سالمندان و گروه خاصی از بیماران می‌توانند از مکمل‌های خاصی سود ببرند.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای تغذیه‌ای انسان اصولا باید از طریق جیره غذایی تامین شود، گفت: برای تامین و رفع کمبود بعضی از مواد مغذی استفاده از مکمل‌ها سودمند است. ولی پیش از تهیه و مصرف مکمل باید نحوه استفاده و موارد منع مصرف آن به دقت بررسی شود.

این دکترای داروسازی با بیان اینکه مصرف مکمل نباید جایگزین مصرف مواد طبیعی و غذاها شود، گفت: در مکمل‌ها تمامی مواد غذایی گنجانده نشده‌اند، مکمل‌ها حاوی منافع غذاهای کامل مانند میوه و سبزی نیستند، بنابراین بر حسب موقعیت و عادات غذایی ممکن است برخی مکمل‌های تغذیه‌ای ارزش تهیه هم نداشته باشند.

دکتر موسوی گفت: غذاهای کامل نسبت به مکمل‌های تغذیه‌ای دارای سه مزیت؛ قدرت تغذیه‌ای برتر، الیاف ضروری و مواد محافظ هستند.

وی در ادامه افزود: غذای کامل حاوی انواع ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن بوده، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز دارای الیاف غذایی هستند، در بسیاری از غذاهای سرشار از الیاف یا فیبر، مواد مغذی ضروری دیگری هم وجود دارد، استفاده از الیاف به عنوان بخشی از جیره غذایی سالم به پیشگیری از بروز بعضی از بیماری‌ها کمک می کند.

دکتر موسوی یادآور شد: غذاهای کامل حاوی مواد با اهمیت برای سلامت انسان هستند، میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی موادی موسوم به مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال است. این مواد در حفاظت از انسان در برابر سرطان، بیماری قلب، دیابت و فشارخون بالا موثرند. بسیاری از میوه ها و سبزی ها حاوی منبع عالی آنتی اکسیدان به شمار می آیند، این مواد از سرعت اکسیداسیون مواد در بدن می‌کاهند و مانع از صدمه رسیدن به سلول ها و بافت های بدن می شوند.

این دکترای داروسازی تصریح کرد: اگر فرد سالم باشد و از انواع متنوع غذاها مانند میوه، سبزی، غلات سبوس دار، صیفی‌جات، فرآورده‌های کم چرب لبنی، گوشت بدون چربی و ماهی استفاده کند، نیازی به مصرف هیچ نوع مکمل ندارد.

چه کسانی به مکمل نیاز دارند؟

وی در خصوص گروه‌هایی که نیازمند مصرف مکمل‌ها هستند، گفت: زنان باردار باید روزانه از مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده به میزان 400 میکروگرم استفاده کنند و علاوه بر آن از غذاهایی استفاده کنند که به طور طبیعی حاوی فولات باشد. مصرف مکمل‌های آهن نیز در آنها ضرورت دارد.

دکتر موسوی در ادامه افزود: افراد بزرگسال 50 ساله یا بالاتر باید غذاهای تقویت شده یا ویتامین B12، مانند غلات تقویت شده و یا مولتی ویتامینی مصرف کنند که حاوی B12 است و یا از مکمل B12 به طور جداگانه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که نتوانند به خوبی غذا بخورند یا میزان کالری دریافتی روزانه آنها کمتر از 1600 کالری باشد باید از مکمل‌ها استفاده کنند، همچنین گیاه خواران، زنانی که خونریزی عادت ماهیانه شدیدی دارند نیازمند دریافت مکمل‌ها هستند.

دکتر موسوی گفت: در مواردی که به علت بیماری بدن قادر به جذب یا استفاده از مواد مغذی نباشد مثل ابتلا به اسهال مزمن، آلرژی‌های غذایی، عدم تحمل غذا یا بیماری کبد، کیسه صفرا، روده یا لوزالمعده و یا در مواردی که اعمال جراحی در دستگاه گوارش انجام شده و امکان هضم و جذب مناسب مود مغذی موجود نباشد، باید مکمل ها مصرف شوند.

این دکترای داروسازی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد نحوه انتخاب مکمل و مقدار مصرف مناسب آن باید با پزشک مشورت شود و از عوارض جانبی و تاثیر متقابل مکمل‌ها با داروهایی که مصرف می‌شود پرس و جو کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha