سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه بروز ضایعات پوستی و عفونت از عوارض تزریقات نابجاست، گفت: بیماران پوستی زیادی از بروز ضایعاتی که متعاقب تزریق نابجای کورتن انجام شده، شکایت دارند. گاه تزریق کورتن در ضایعات پوستی و عفونی نه تنها تاثیری در بهبود بیماری ندارد بلکه موجب بدتر شدن علایم و گاه ایجاد عوارضی برگشت ناپذیر می‌شود.

دکتر ریحانه مهرگان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه هر نوع تزریق پوستی باید توسط پزشکی مطمئن انجام شود، گفت: انجام هر نوع تزریق اعم از زیبایی و درمانی باید توسط پزشک متخصص انجام شود، در صورتی که افراد تمایل داشته باشند، برای انجام این کار به پزشکان عمومی مراجعه کنند باید از مهارت و تبحر کافی پزشک اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه بروز ضایعات پوستی و عفونت از عوارض تزریقات نابجاست، گفت: بیماران پوستی زیادی از بروز ضایعاتی که متعاقب تزریق نابجای کورتن انجام شده، شکایت دارند. گاه تزریق کورتن در ضایعات پوستی و عفونی نه تنها تاثیری در بهبود بیماری ندارد، بلکه موجب بدتر شدن علایم و گاه ایجاد عوارضی برگشت ناپذیر می شود.

دکتر مهرگان گفت: ریزش مو منطقه‌ای یا سکه‌ای (آلوپسیا آره آتا) یکی از شایع‌ترین مواردی است که گاه در تشخیص با اگزمای مزمن اشتباه گرفته می‌شود، تزریق کورتن با مقدار بالا در مبتلایان به ریزش موی سکه‌ای موجب ایجاد فرورفتگی می شود که هیچ راهکار درمانی جهت بهبودی آن وجود ندارد.

این متخصص پوست و مو در ادامه افزود: استرس علت اصلی بروز، بیماری ریزش موی سکه‌ای است هر چند تنها درمان این بیماری، تزریق به جا و مناسب است ولی اغلب با رفع استرس و بدون هیچگونه اقدام درمانی ضایعه بهبود یافته، رویش مو به حالت طبیعی باز می‌گردد.

دکتر مهرگان با اشاره به اینکه آلوپسی آره آتا در سر، صورت و ناحیه رویش موها در ریش و سبیل مردان بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: در مراجعه کنندگان به مطب موارد زیادی مشاهده شده است که به علت تزریق با دوز بالا یا عدم مهارت کافی پزشک در رقیق کردن به اندازه دارو یا تزریق داروی رقیق نشده در پوست چاله و فرورفتگی ایجاد شده یا منجر به تخریب ریشه مو می‌شود، در این حالت نمی توان هیچ اقدامی در جهت رفع این عارضه انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه تزریق کورتن نباید در ضایعات پوستی ناشناخته انجام شود، تصریح کرد: گاه در ضایعات پوستی ناشناخته به ویژه در کودکان تزریق کورتن انجام می شود که موجب بروز آتروفی (از بین رفتن سلول در ناحیه تزریق)، هایپوپیگمانتاسیون ( کاهش رنگدانه‌های پوستی) و نهایتا سفیدی پوست می شود.

دکتر مهرگان یادآور شد: تزریق کورتن در ضایعات پوستی ممنوع است تنها درمان عفونت، آنتی بیوتیک موضعی یا تزریقی بر اساس صلاحدید پزشک معالج است، تزریق کورتن در ضایعات عفونی موجب آتروفی پوست می شود.

وی همچنین گفت: مزوتراپی و PRP یکی از شایع‌ترین مواردی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته، عفونت از عوارضی است که به عدم رعایت استرایزاسیون در این نوع تزریق ها ایجاد می شود.

این متخصص پوست و مو همچنین خاطرنشان کرد: در تزریق ژل و بوتاکس نیز گاه عوارضی مانند عفونت بروز می‌کند، این عارضه ناشی از عدم مهارت کافی پزشک تزیق کننده و یا تزریق ژل نامناسبی است که تاییدیه وزارت بهداشت را ندارد.

دکتر مهرگان در پایان با تاکید بر اینکه هر نوع تزریق پوستی باید پس از مشورت با چند پزشک انجام شود، گفت: تصمیم گیری در مورد هر نوع تزریق پوستی نباید به راحتی انجام شود، هر نوع تزریق اعم از درمانی یا زیبایی باید با احتیاط انجام شده، بیماران باید در خصوص لزوم انجام تزریق تجویز شده با چند پزشک مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha