سلامت نیوز : نماینده سازمان پزشکی قانونی در شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به نتایج درخشان پروانه کار پرستاری در حوزه پرستاری و نظام سلامت، گفت: سازمان نظام پرستاری در مقوله سلامت و جان مردم هرگز مسامحه و کوتاهی نمی‌کند و نخواهد کرد. موضوع سلامت و جان مردم در بحث صدور پروانه کار پرستاری مشمول تساهل و تسامح نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عبدالله ثقفی، صدور پروانه کار پرستاری را یکی از پنج مصوبه تاریخی و گران‌سنگ دولت برای جامعه پرستاری دانست و افزود: این مصوبه دستاوردهای زیادی برای پرستاران و سازمان نظام پرستاری دارد که در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: نخست آن که تجلی نقش تخصصی پرستاری و سازمان نظام پرستاری را تأیید می‌کند که از نظر حرفه‌ای بسیار مهم است، دوم آن که بر استقلال حرفه‌ای پرستاری به عنوان یک حرفه مستقل صحه گذاشته و آن را تثبیت می‌کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری با صدور پروانه کار برای پرستاران و ایجاد نظارت تخصصی بر روی کار آنها، نقش تخصصی خود را ایفا می‌کند که این بسیار قابل توجه است، زیرا پیش از این پرستاران فاقد پروانه کار بودند و موضوعات مربوط به قصورات و خطاهای پرستاری در سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شد که به تعبیری یک وابستگی برای جامعه پرستاری محسوب می‌شد.

وی افزود: با صدور پروانه کار توسط سازمان نظام پرستاری خود به خود رسیدگی به این قصورات و خطاها نیز به سازمان نظام پرستاری منتقل می‌شود و این یک ابزار مدیریتی برای سازمان است که می‌تواند با لحاظ کردن نظارت‌های تخصصی و حصول شرایط تخصصی پرستاران به آنها پروانه کار بدهد و از این بابت کسب استقلال حرفه‌ای برای جامعه پرستاری بسیار حائز اهمیت است.

تضمین کیفیت خدمات پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری

ثقفی در پاسخ به این پرسش که در قبال صدور پروانه کار چه مسئولیتی متوجه سازمان نظام پرستاری می‌شود، گفت: قاعدتاً چون سازمان با صدور پروانه کار مشروعیت و وجاهت قانونی به پرستاران می دهد باید پاسخگوی این مسئولیت باشد و برای پاسخگویی بایستی شرایط تخصصی و کیفیت خدمات پرستاری را در نظام سلامت حفظ کند.

وی افزود: برای ضمانت این کیفیت خدمات نیز سازمان نظام پرستاری باید به خدماتی اجازه ارائه در مراکز درمانی را بدهد که مطابق با استانداردهای تخصصی حرفه پرستاری باشد از همین رو برای هر پروانه کاری که صادر می‌کند ملزم است ابتدا تمام شرایط تخصصی، مهارتی و تحصیلی یک داوطلب حرفه پرستاری را احراز کند و فقط پرستارانی قادر به دریافت مجوز کار از سوی سازمان خواهند بود که دانش و مهارت حرفه‌ای کامل را داشته باشند و با آخرین دانش روز پرستاری در جهان آشنا بوده، آموزش‌های تخصصی مهارتی را طی کرده باشند.

صدور پروانه کار پرستاری منوط به حسن شهرت حرفه‌ای است

نماینده پزشکی قانونی در شورای عالی نظام پرستاری حسن شهرت حرفه‌ای را از دیگر شرایط احراز پروانه کار برای پرستاران خواند و گفت: بروز این حسن شهرت در کار است و تحت عنوان رضایتمندی مددجویان از پرستاران نام برده می‌شود، بنابراین این مسئله می‌تواند در ارتباطات پرستاران با بیماران بسیار کمک کننده باشد و نوعی خود کنترلی را در پرستاران ایجاد کند.

وی افزود: در دنیا تمام شرایطی که برشمردیم مدت‌هاست که برای پرستاران تحت عنوان « پرستار RN » عملیاتی می‌شود و در واقع گویای پرستاری است که به لحاظ مسئولیتی و قانونی ثبت شده است.

پروانه کار مقدمه ای برای پرستار RN در ایران

ثقفی ادامه داد: الان در کشورهای پیشرفته پرستاران زمانی پرستارند که RN داشته باشند و صدور پروانه کار پرستاری در ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای دارا بودن RN توسط پرستاران باشد.

وی اضافه کرد: با تمام این تفاسیر می‌توان به جرات گفت هر چند سازمان نظام پرستاری یک سازمان صنفی برای پرستاران است، ولی در مقوله پروانه کار به دلیل اینکه جایگاه تخصصی و کیفیت خدمات پرستاری باید حفظ شود، بحث مدافع حقوق مردم بودن و مدافع سلامت جامعه بودن بسیار پررنگ‌تر از منافع پرستاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha