سلامت نیوز : رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در مورد گرانی هزینه‌های درمانی مربوط به دندانپزشکی، گفت: مواد و تجهیزات و لوازم دندانپزشکی 300 تا 400 درصد در یکسال و نیم اخیر افزایش یافته است و یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های خدمات برای بیماران، تخصیص یارانه مربوط به تجهیزات، مواد ،‌ وسایل و لوازم دندانپزشکی است.

دکتر بیژن اخوان آذری در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: بخش عمده کالاهای دندان پزشکی از کشورهای خارج وارد می‌شوند به همین دلیل به شدت تحت تاثیر نوسات ارزی قرار دارند. با افزایش بیش از 300 درصدی قیمت ارز در سال گذشته در بازار کالاها نیز با عرضه کمتری مواجه شدیم و در نتیجه قیمت مواد و لوازم نیز بین 300 تا 400 درصد افزوده شد.

وی ادامه داد: افزایش بهای تمام شده کالاها و هزینه خدمات، میزان پرداختی توسط بیماران را بالا می برد که این مسئله باعث استقبال بیماران از درمانگاه‌هایی شده است که با کیفیت پایین‌تر به کار خود ادامه می‌دهند.

این متخصص افزود: تعدادی از این درمانگاه‌ها که بوسیله افراد سودجو اداره می‌شود همکاران جوان را از بکار بردن مواد، لوازم با کیفیت بالا به علت گرانی آنها محروم می‌کنند.

این جراح و متخصص دندانپزشکی مسائل مختلف اجتماعی را در نحوه ارائه خدمات دندانپزشکی و هزینه‌های مربوط به آن تاثیرگذار دانست و افزود: فشارهای مالی،‌ تورم، بالا رفتن قیمت ارز و عدم پذیرش بیمه‌ها برای پرداخت واقعی هزینه‌های دندانپزشکی از عواملی هستند که باعث نابسامانی در این حوزه شده و فشار مالی به بیماران وارد می‌کند.

وی افزود: این روند باعث عدم مراجعه به موقع بیماران برای درمان می‌شود که خود باعث افزایش پیچیدگی‌های درمان در ناحیه دندان ، دهان و فک می شود و به این ترتیب هزینه های درمان نیز افزایش خواهد داشت.

دکتر اخوان آذری اظهار کرد: دندانپزشکان کالاهای خریداری شده را به مراتب گران تر از اروپا و آمریکا خریداری می‌کنند و هزینه‌هایی که از بیماران دریافت می‌نمایند در حدود یک سوم اروپا و آمریکاست و در عین حال دندانپزشک مایحتاج روزانه مانند اتومبیل را 5.2 برابر اروپا و آمریکا خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه که مردم تصور دارند که " دندانپزشکان هزینه سنگینی از بیماران دریافت می‌کنند " صحیح نیست. هزینه‌های دندانپزشکی در ایران نسبت به بسیاری جاهای دنیا ارزان‌تر است که موجب مراجعه افرادی از خارج از کشور برای درمان می شود.

دکتر اخوان آذری در ادامه گفت: بسیاری از دندانپزشکان با وجود افزایش 300 تا 400 درصدی مواد و کالاها فقط 50 تا 100 درصد دریافتی خود از بیماران را افزایش داده‌اند که در واقع ارائه نوعی سوبسید به بیماران از طرف دندانپزشکان است که نمی تواند دوام یابد.

این جراح و متخصص دندانپزشکی در این رابطه تشریح کرد: دندانپزشکان تا مدتی می توانند ارائه سوبسید به این طریق را ادامه دهند اما پایین آوردن هزینه‌های دندانپزشکی نیاز به ارائه یارانه از طرف دولت برای تهیه مواد و لوازم است تا دندان پزشکان قادر باشند خدمات را با هزینه کمتری به مردم ارائه دهند.

خدمات دندانپزشکی لوکس نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران اظهار کرد: این تصور که خدمات دندان پزشکی جزو درمان‌های لوکس هستند اشتباه محض است چرا که فقط یک درصد از این خدمات که بوسیله دندانپزشکان در سطح کشور ارائه می‌شوند جنبه زیبائی دارند و 99 درصد دیگر صرفاً برای برگرداندن صحیح عمل فک، دندان و حفره دهان به حالت طبیعی است که ممکن است در این نوع درمان ها و در ترمیم فک و دندان زیبایی هم به دست آید ولی اقدام اولیه برای ترمیم صرفا جنبه زیبایی ندارد.

دکتر اخوان آذری در رابطه با پرداخت بیمه عنوان کرد: برخی از بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمانی، تصحیح دفورمیتی‌های دندان، فک،‌ دهان و صورت دلایل ناکافی دارند و تصحیح این نابهنجاری ها را زیبایی تلقی می نمایند.

این متخصص و جراح دندانپزشکی افزود: ذهنیت لوکس بودن خدمات دندانپزشکی در اذهان عمومی به چند دلیل می تواند بوجود آمده باشد. یک دلیل ظاهراً این است که مشکلات این نوع درمان‌ها در مرگ و زندگی بی تاثیر و فقط در کیفیت زندگی اثر می گذارد اما دربسیاری از شرایط خرابی و عفونت دندان‌ها می تواند اثرات بسیار منفی در دستگاه‌ها،‌ اندام‌ها و اعضاء دیگر و تمام سلول‌های بدن داشته باشد و سلامت بدن دچار مشکلات جدی شود.

وی ادامه داد: اگر یک کانون عفونی در اطراف دندان‌ها وجود داشته باشد محل تجمع میلیاردها میکروب است که از آنجا به جریان خون وارد می شوند سپس به تمام بدن انتقال پیدا می‌کنند در این موارد بایستی به بیماران آگاهی بیشتر داده شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران انتقال فرهنگ دندانپزشکی به مردم را به فرهنگ سازی نیازمند دانست و افزود: این فرهنگ سازی وظیفه رسانه‌های گروهی است. رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات همگی نقش اساسی در اطلاع رسانی و آگاهی مردم دارند و انجمن‌های علمی می توانند در این راستا با رسانه ها همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: مراجعه به موقع به دندانپزشک رعایت صحیح بهداشت دهان و انجام رادیوگرافی‌های به موقع درمان‌ها را آسان تر و از پیچیدگی و افزایش هزینه‌های درمانی پیشگیری بعمل می آورد.

دکتر اخوان آذری درباره کانون‌های عفونی گفت: بسیاری از بیماران دندان‌های خود را با وجود عفونت اطراف آنها و توصیه دندانپزشک برای خارج کردن به عنوان دکور حفظ می کنند، در حالی که این مراکز عفونی منجر به تخریب استخوان شده و باعث می‌شوند که در بازسازی استخوان از دست رفته از مواد استخوان مصنوعی و یا پیوند استخوان از خود بیمار استفاده کنیم که هزینه درمان را بسیار بالا می برد.

توریسم دندانپزشکی در ایران وجود ندارد

رئیس انجمن دندانپزشکی ایران گفت: توریسم دندانپزشکی به شکل جدی در کشور وجود ندارد و خیلی محدود است. حضور چند نفر سخنران خارجی در هر کنگره به عنوان توریسم دندان پزشکی قابل قبول نیست و باید این تعداد افزایش یابد که شامل شرکت کنندگان و سخنرانان در کنگره های داخلی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران در رابطه با اهمیت انجمن‌های علمی مادر گفت: هر انجمن کلیه اعضاء یک حرفه را در بر می گیرد. بنابراین برای برنامه ریزی در آموزش و درمان بهتر و با کیفیت بالاتر، بجای متوسل شدن به یک دانشکده بهتر است کار به یک انجمن حرفه‌ای ارجاع شود در این صورت به جای مشورت با یک دانشکده مثل این است که تمام دانشکده ها مورد مشورت قرار گرفته اند چون استادان همه دانشکده‌ها عضو آن انجمن خاص هستند.

وی افزود: انجمن‌ها می‌توانند بالاترین مرجع نظرخواهی و برنامه ریزی‌های تئوری و عملی باشند، اما همانطور که می دانیم حوزه اختیارات انجمن‌ها به میزان پتانسیل آنها نیست و با وجود مجوزهای قانونی و دولتی، بازوی اجرائی ندارند.

دکتر اخوان آذری گفت: در صورتی که امور دست انجمن‌ها باشد شرایط علمی و درمانی می‌تواند بهبود یابد و مسئولیت‌ها نیز از دولت‌ها به حرفه منتقل خواهد شد که امیدوارم رئیس جمهور جدید به انجمن های علمی قدرت اجرائی بیشتری بدهند تا در چهارچوب قانون تصمیم گیری علمی و اصولی در امور درمان و آموزش گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha