سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی فلج عضلانی با درجات مختلف، اختلالات حسی عمقی و تن عضلانی را از جمله عوارض شایع پس از سکته مغزی عنوان کرد و گفت: فیزیوتراپی درمان منحصر بفرد این دسته از بیماران به شمار می رود بطوری که هیچ گونه روش جایگزین دارویی یا جراحی برای بهبود وضعیت و توانبخشی افراد پس از ابتلا به سکته مغزی وجود ندارد.

دکتر عبدالرضا زاهدی در گفت وگو با ایسنا ، بیماران مبتلا به سکته مغزی را براساس منشا بیماری به دو دسته گرفتگی شریانی و وریدی تقسیم بندی کرد و گفت: با توجه به اینکه کدام یک از این موارد عامل ایجاد سکته مغزی است یا بسته به وخامت عارضه همچنین ناحیه درگیرشده چگونگی توانبخشی به این بیماران متفاوت است.

وی با بیان اینکه عوارض مربوط به بینایی معمولا در بیماران مبتلا به سکته مغزی ناشی از انسداد شریان خلفی مغزی رخ می دهد، اظهار داشت: در گرفتگی شریان مغزی میانی که شایعترین علت سکته مغزی در افراد به شمار می رود اغلب شاهد ایجاد عوارض حسی و حرکتی در بیماران هستیم به طوری که معمولا این افراد با سه عارضه عمده درگیر می شوند و انجام فیزیوتراپی در رفع و بازتوانی هریک از آنها ضرورت می یابد.

این مسوول آموزش دانشکده توانبخشی دانشگاه شهید بهشتی، ابتلا به فلج عضلانی با درجات مختلف و اختلالات حسی به حس عمقی را از جمله عوارض سکته مغزی عنوان کرد و افزود: در اینگونه موارد حس لامسه و حرارت فرد صدمه نمی بیند اما حس عمقی که بیانگر موقعیت وی در فضا است دچار آسیب می شود. در واقع تجسم فضایی شخص از خودش در محیط پیرامون از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه تن عضلانی یکی دیگر از عارضه‌های سکته مغزی ناشی از گرفتگی شریان مغزی میانی است، اظهار داشت: وجود یک انقباض ملایم در عضلات سبب می‌شود بیمار به راحتی قادر به حرکت نباشد یعنی فرد در مسسیر حرکت خود با کوچکترین مساله‌ای دستخوش تغییر می‌شود. لازم به ذکر است با توجه به میزان گرفتاری فرد به این مشکل، دوره درمان وی توسط فیزیوتراپی متفاوت است.

دکتر زاهدی ادامه داد: معمولا انجام فیزیوتراپی بین دو تا شش ماه بهترین حالت برای بازتوانی بیماران مبتلا به سکته مغزی محسوب می شود اما باید به خاطر داشت ادامه این دوره درمان پس از شش ماه تا دو سال نیز برای رفع عوارض باقیمانده بیماری موثر خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از نبود روش‌های درمانی جایگزین برای توانبخشی افراد پس از ابتلا به سکته مغزی یادآور شد: فیزیوتراپی درمان منحصر بفرد این دسته از بیماران به شمار می رود و هیچ گونه راه حل دارویی یا درمان بوسیله جراحی برای بهبود وضعیت آنها وجود ندارد.

این متخصص فیزیوتراپی در پایان با اشاره به اینکه ریزفاکتورهای بسیاری در بروز سکته مغزی نقش دارد، خاطرنشان کرد: الکتروتراپی یکی از اقداماتی است که در روند انجام فیزیوتراپی این دسته از بیماران مورد استفاده می گیرد. تحریکاتی که به منظور کشش عضلانی و ارتقای سطح توانایی افراد مبتلا نقش بسزایی ایفا می کند. باید توجه داشت بسته به عامل بروز سکته مغزی رعایت رژیم تغذیه‌ای مناسب، پارامترهای مربوط به افزایش فشارخون همچنین کنترل استرس و سایر توصیه های مربوطه که توسط پزشک ارائه می شود درجهت بازتوانی و پیشگیری از ایجاد ضایعات بعدی به بیمار کمک کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha