سلامت نیوز : رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت: در حال حاضر بخش عمده‏ ای از جمعیت روستایی کشور توسط بیش از 5 هزار پزشک عمومی تحت پوشش قرار گرفته اند. در حالی که حجم خدماتی که برای این پزشکان در نظر گرفته شده با زمان کار و جمعیت تحت پوشش آنها متناسب نیست و به همین لحاظ هنوز با گذشت حدود 8 سال از آغاز طرح، ویزیت پایه و ثبت پرونده سلامت به ‏طور کامل انجام نشده و ارجاع به سطوح 2 و 3 نیز شدیدا دچار مشکل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر عباس کامیابی به دغدغه‏ ها و مشکلات پزشک خانواده روستایی پرداخت و گفت: متاسفانه بحث پزشک خانواده شهری به‏دلیل تبلیغاتی که در سالیان اخیر روی آن صورت گرفته است موضوع روز رسانه‏ها شده و کمتر از مشکلات پزشکان خانواده روستایی که اهمیت خاص خود را دارد خبری هست و همین امر باعث شده که دردها و مشکلات همکاران شاغل در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر که با کمترین امکانات رفاهی، بدون امنیت مناسب شغلی و با کمترین ادعا در حال خدمتگزاری هستند، موقتا پنهان شود و مطالبات ابتدایی و به‏حق آن‏ها فراموش شود.

وی تاکید کرد: با اینکه تنها 4 ماه از شروع فعالیت هیئت مدیره جدید انجمن گذشته است اما سازماندهی برای بررسی مشکلات همکاران و مشکلات نظام سلامت در قالب کمیته‏های کاری و کارشناسی شروع شده است و کمیته پزشک خانواده جزء اولین کمیته‏های تخصصی است که در انجمن تشکیل و کارشناسانی از سطح کشوری و همچنین مرتبط با وزارتین بهداشت و رفاه انتخاب شده‏اند؛ و خوشبختانه تا کنون چندین جلسه کارشناسی با حضور عالی‏ترین مقامات وزارت بهداشت و وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی تشکیل شده است و به‏تدریج پیشنهادهای عملی انجمن و مستندات آن منتشر خواهد شد.

کامیابی با انتقاد از بی‏توجهی‏ها به مسائل پزشک خانواده روستایی و رها کردن آن در سایه تبلیغات پزشک خانواده شهری، اظهار داشت: در تعجب هستم که برنامه پزشک خانواده روستایی که از شروع آن حدود 8 سال گذشته است و دستورالعمل آن با 14 ویرایش اصلی و تعدادی ویرایش جزئی نشان دهنده بزرگ‏ترین عرصه آزمون برای یک طرح ملی محسوب می‏شود، این‏گونه مورد بی‏مهری قرار گرفته است. اکنون که این همه هزینه برای این برنامه ملی صرف شده است چرا از آن به عنوان یک عرصه مطالعاتی استفاده نشود و با رفع مشکلات و تکمیل آن، به یکی از دستاوردهای نظام سلامت تبدیل نشود؟

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران تصریح کرد: این برنامه فارغ از اشکالات ساختاری و برنامه‏ای، مشکلات فراوانی در ارتباط با اقتضائات صنفی پزشکان خانواده و اعضای تیم سلامت دارد. تن دادن به  قراردادهایی که در آن مصالح کلی و حداقل‏های مورد توافق جامعه پزشکی به‏ویژه پزشکان عمومی لحاظ نشده است یکی از مواردی است که باید سریعا مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.

عضو سابق شورای عالی نظام پزشکی با اعلام این که انجمن پزشکان عمومی ایران پیرو تحلیل‏هایی که قبلا از برنامه پزشک خانواده روستایی ارائه داده است قصد دارد به صورتی جدی به کارشناسی این برنامه ورود کند، افزود: تلاش خواهد شد کارشناسی‏های انجمن علمی، متقن و توام با نقد منصفانه و ارائه پیشنهادهای اثربخش باشد و امید آن می‏رود که مسئولان فعلی و آتی وزارتخانه‏های بهداشت و رفاه نیز با این حرکت همراهی کنند، زیرا منافع حاصل از رفع مشکلات، نهایتا به مردم عزیز خواهد رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد فرصت‏های عادلانه برای آحاد مردم در بهره‏برداری از امکانات است. اما متاسفانه به‏رغم تاکیداتی که تا کنون صورت گرفته است سرانه متفاوت برنامه‏های پزشک خانواده در شهر و روستا باعث شده است حق‏الزحمه پزشکان و ماماها در بخش روستایی نسبت به شهری حتی به کمتر از 40 درصد برسد. محاسبه حق سنوات نیز در این دو برنامه کاملا متفاوت و تبعیض‏آمیز است. این در حالی است که شرایط خدمت در روستاها و شهرهای کم جمعیت به مراتب سخت‏تر است و بدیهی است که این همکاران فارغ از حس نوع‏دوستی برای خدمت در مناطق محروم و روستاها، مخیر هستند که محل اشتغال خود را به شهرهای بزرگ منتقل کند و این به معنی شکست کامل طرح خواهد بود؛ به گفته مسئولین در یک سال گذشته بیش از 1000 نفر از پزشکان از این طرح خارج شده‏اند و این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی در خصوص وضعیت فعلی برنامه پزشک خانواده روستایی گفت: همچنانکه از قبل در مواضع انجمن مشخص شده بود، این برنامه با ادغام نظام بیمه در شبکه بهداشت شروع شد و در این مورد موفقیتی نسبی داشت اما هنوز فاقد مولفه‏های صحیح و جامع برنامه پزشک خانواده است.

کامیابی در پایان تاکید کرد: راه توسعه و موفقیت پزشک خانواده از محل رضایتمندی تیم سلامت در سطح اول عبور می‏کند و شرط این رضایتمندی علاوه بر تامین منابع مالی متناسب با خدمت، کیفی‏سازی این برنامه و اصلاح فرهنگ جامعه در پذیرش این تحول است که البته نقش پزشکان برای این فرهنگ‏سازی با اطمینان‏بخشی به مردم و ارائه خدمت مناسب، تاثیرگذارترین روش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha