سلامت نیوز-یك بررسی جدید و گسترده پزشكی در ایران كه تحت عنوان "مطالعه كاسپین" شناخته می‌شود، نشان می‌دهد تا سال ‪ ۲۰۲۰‬میلادی ‪ ۷۰‬درصد از موارد مرگ و میر در میان نوجوانان كشورهای جهان سوم از جمله ایران ، ناشی از مصرف تنباكو، چاقی و فشارهای عصبی خواهد بود.

بیماری‌های قلبی تهدیدكننده نوجوانان ایرانی
به‌گزارش پایگاه اینترنتی "بی.بی.سی"، نتایج مطالعه كاسپین كه در شماره ژانویه نشریه "انجمن اروپایی متخصصان قلب و عروق" منتشر شد، نشان می‌دهد كه در ‪ ۱۴‬سال آینده سه عامل ذكر شده منجر به بروز ضایعات عروقی خواهند شد و بزرگسالان در كشورهای توسعه نیافته، با نارسایی‌های قلبی - عروقی دست به گریبان می‌شوند.

در مطالعه كاسپین كه با همكاری سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته، فشار خون بیش از ‪ ۲۱‬هزار دانش‌آموز ایرانی از‪ ۲۳‬استان مختلف در یك دوره دو ساله مورد آزمایش قرار گرفته است.

مهمترین شاخص‌های مرتبط با فشار خون نظیر شیوه زندگی شهری یا روستایی، باورهای اجتماعی،وضعیت اقتصادی خانواده و بالاخره خصوصی یا دولتی بودن محل تحصیل نیز در این مطالعه ثبت شده‌اند.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد گرچه پسران و دختران به یكسان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی هستند ، اما نسبت بروز فشار خون بالا در میان پسران ایرانی بیشتر از دختران است.

از جمله نكات حائز اهمیتی كه در این گزارش آمده است وجود رابطه مستقیم میان كم تحركی و بلند قد بودن با افزایش فشار خون است.

به عبارت دیگر نوجوانان بلندقامتی كه فعالیت بدنی كمتری دارند، نسبت به‌همسالان خود كه كوتاه‌قد و كم تحرك هستند زمینه بیشتری برای ابتلا به فشار خون دارند.

بخشی از مطالعه جدید به رابطه فضاهای آموزشی در شهرها پرداخته و نشان داده كه دانش آموزان مدارس خصوصی در شهرها زمینه مساعدتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند.

علت چنین زمینه‌مساعدی در مدارس خصوصی به‌كمبود فضاهای ورزشی و در نتیجه كم‌تحركی دانش‌آموزان نسبت داده شده است.

محققانی كه مطالعه كاسپین را انجام داده‌اند ، معتقدند نگرش خانواده‌ها به دو موضوع چاقی و كم‌تحركی می‌تواند به رد یا پذیرش این دو موضوع در فرزندان منجر شود.

بنابر این نگرش ، هر چه افراد خانواده نسبت به چاقی اعضای خانواده بی‌تفاوت‌تر باشند و فعالیت‌های ورزشی نیز مورد تشویق قرار نگیرد ، نوجوانان خانواده نیز نسبت به چاقی و كم تحركی دید مثبتی پیدا می‌كنند و نتایج حاصل از این تغییر نگرش به بروز عوارض قلبی - عروقی در بزرگسالی می‌انجامد.

مطالعه‌كاسپین كه اولین نمونه از یك طرح سراسری برای ثبت فشار خون دانش - آموزان ایرانی است برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی در بزرگسالی به خانواده‌های شهری توصیه می‌كند چنانچه سابقه ابتلا به فشار خون بالا در میان اعضای خانواده وجود دارد، كودكان و نوجوانان را به ورزش كردن تشویق كنند.

آنچه از نظر زمانی مورد تاكید قرارگرفته فرارسیدن زمان شروع بیماری‌های قلبی- عروقی گسترده در كشورهای در حال توسعه از جمله‌ایران، است. این زمان چیزی در حدود یك دهه تخمین زده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha