سلامت نیوز : محمود بهمنی در آخرین روزهای ریاستش بر بانك مركزی، افشاگری كرده و گفته است توانسته مانع رانت‌خواری شود. رئیس‌كل بانك مركزی با اعلام اینكه عده‌ای این روزها با شلوغ‌كاری می‌خواستند ۷۵ كشتی خودرو و كالای لوكس را به‌اسم دارو و كالای‌اساسی وارد كنند كه او اجازه نداده است، كسانی را كه می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، تهدید به برخورد قضایی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه رئیس كل بانك مركزی در دوسال گذشته و با وجود تلاطم قیمتی كالاهای‌اساسی، نوسان ارزی و رانت به وجود آمده میان ارز مرجع و آزاد، واكنش چندانی به اتفاقات مشابه نداشت و حالا در آخرین روزهای ریاستش، به ناگاه تصمیم به مقابله با رانت‌خواران گرفته است. در دو سال گذشته بارها رسانه‌ها از واردات كالاهای لوكس از جمله خودرو و لوازم غیرضروری با ارز مرجع خبر داده‌بودند اما بانك مركزی و شخص رئیس كل در بهترین حالت، در مقابل اینگونه خبرها سكوت كردند اما اكنون محمود بهمنی معتقد است باید حافظ «بیت‌المال» بود و از قطع دست رانت‌خواران می‌گوید و حتی آن عده را تهدید به برخورد قضایی می‌كند.

از سوی دیگر موانعی كه بانك مركزی برای ترخیص كالاهای‌اساسی از گمرك ایجاد كرده بود با مخالفت و هشدارهای مختلفی روبه‌رو شد. از جمله اسدالله عسگراولادی هشدار داد كه انبارها خالی است و باید سریع كالاها ترخیص شوند. این اعتراض‌ها درخصوص معطل ماندن كالاهای‌اساسی باعث شد تا جلسه چهارجانبه‌ای در بانك مركزی برگزار شود و دستور هر چه سریع‌تر ترخیص شدن كالاهای‌اساسی از جمله دارو داده شود. اسدالله عسگراولادی روز گذشته بار دیگر تاكید كرد، بیش از 10 هزار كانتینر كالاهای‌اساسی، دارو و موادغذایی در انتظار ترخیص هستند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران گفت: «همچنین اخباری منتشر شده، مبنی بر اینكه بین 4 تا 5 هزار كانتینر كالا نیز در بندر جبل‌علی در انتظار ترخیص است.

در جلسه‌ای كه بین گمرك، بانك مركزی و وزارت صنایع برگزار شده است قرار شده، از روز شنبه نماینده هر سه دستگاه جلسه‌ای در گمرك امام خمینی(ره) داشته باشند و داروها ترخیص شوند، چرا كه بیش از 3 هزار تن دارو در حال حاضر در انتظار ترخیص است.» اما بهمنی در گفت‌وگویی كه روز گذشته داشته در پاسخ به برخی اظهارنظرها كه معتقد بودند در ماجرای داروهای مانده در گمرك بانك مركزی مقصر است، گفت: «اینها یك مقدار شلوغ می‌كنند و قصد دارند كالاهای غیراساسی را هم لابه‌لای دارو و كالای‌اساسی با نرخ 1226 تومان ترخیص كنند و بعد در بازار آزاد با نرخ 3000 الی 3170 تومان بفروشند.»

بیت‌المال را مجانی تحویل‌شان نمی‌دهم

هفته گذشته خبر رسید یك میلیون تن كالای‌اساسی و 330 تن دارو در گمرك‌های كشور مانده و ترخیص نمی‌شود. دلیل عدم ترخیص آن هم ممانعت بانك مركزی است، چرا كه بانك مركزی تاكید كرده بود از ابتدای تیرماه دیگر كالایی با ارز 1226 تومان وارد نخواهد شد.

با اینكه در قانون بودجه سال 92 پیش‌بینی شده است برای واردات كالاهای‌اساسی باید فاصله میان ارز 1226 تومانی با ارز مبادلاتی به صورت یارانه پرداخت شود. حال بعد از اینكه اعتراض به رفتار بانك مركزی ادامه یافت، قرار شد از روز گذشته ترخیص كالاها آغاز شود.

اما رئیس‌كل بانك مركزی باز هم عقیده دیگری دارد و معتقد است، پشت پرده اعتراضات به عدم ترخیص دارو و كالای‌اساسی نقشه برای ورود كالاهای لوكس با ارز 1226 تومان و فروش با ارز 3000 تومان است. او درخصوص داروهای دپوشده در گمرك گفت: «درباره دارو و كالای‌اساسی هیچ مشكلی نداریم و اینها با ارز 1226 تومان ثبت سفارش می‌شوند و مابه‌التفاوت آن با ارز رسمی هم در بودجه دیده شده است و پرداخت می‌شود.»

بهمنی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینكه چرا بانك مركزی آنقدر دیر تصمیم به ترخیص دارو و كالاهای‌اساسی با دریافت تعهد از واردكنندگان گرفت، اضافه كرد: «خیر. عده‌ای می‌گویند این كالاها را مجانی بدهید و ما ببریم هركاری دلمان می‌خواهد با آن انجام دهیم، اینطور كه نمی‌شود. یك عده به‌دنبال استفاده از رانت و فرصت‌های مذكور هستند اما من هم در همین ارتباط گفتم بسیار خوب، آن كالاهایی كه جزو كالاهای‌اساسی به حساب می‌آیند حتی اگر پول ندارند بیایند تعهد بدهند كه بعد از ترخیص كالا و فروش در بازار مابه‌التفاوت را پرداخت می‌كنند.»

بهمنی تاكید كرده‌است، مگر می‌شود خزانه را همین‌طور داد تا عده‌ای بردارند و بروند؟ این پول مملكت است، پول مردم است، اجازه نمی‌دهم با این پول هركاری خواستند انجام دهند. او در پاسخ به این سوال كه چرا درباره داروهایی كه با جان مردم و بیماران ارتباط مستقیم داشت، آنقدر دیر تصمیم گرفتید؟ پاسخ داده است: «درباره ترخیص دارو هیچ مشكلی وجود نداشته و ندارد. بیشتر از سال گذشته برای دارو ارز تخصیص دادیم؛ توجه داشته باشید كه بانك مركزی ارز را تخصیص می‌دهد و باید در مقابل ریال را از این افراد دریافت كند. منتها چون آقایان قصد ندارند ریال ارز دریافتی از بانك مركزی را پرداخت كنند فكر می‌كنند با شلوغ كردن می‌توانند كالاها را ترخیص كنند و پولش را هم ندهند و یك آب هم رویش بخورند. اجازه بدهید من راحت دراین‌باره بگویم، داستان به این سادگی نیست؛ هیچ مشكلی از نظر دارو و كالای‌اساسی نداریم؛ بانك مركزی فقط جلوی رانت و فساد را به هر ترتیبی شده گرفته است.»

او با اشاره به اینكه واقعا هیچ مشكلی برای ترخیص دارو و كالای‌اساسی با ارز 1226 تومان وجود ندارد، گفت: «اما عده‌ای شانتاژ می‌كنند و بر این باور هستند كه با شلوغ‌كاری می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این درست نیست كه ما بیت‌المال را ــ دقیقا تاكید می‌كنم بیت المال را ــ مفت و مجانی با ارز 1226 تومان در اختیار این افراد قرار دهیم كه آنها در بیرون با نرخ 3100 تومان بفروشند.»

تهدید به برخورد قضایی

در همین حال بهمنی در هفته گذشته به شدت مخالف ترخیص كالاها با ارز 1226 تومان بدون پرداخت مابه‌التفاوت بود؛ اما تنها چند روز مانده به پایان كار دولت دهم رضایت داد كه دارو و كالاهای‌اساسی دپوشده در گمرك ترخیص شود. او درخصوص این دوگانگی در تصمیم‌ها گفت: «رضایت ندادم. یارانه كالاهای‌اساسی در بودجه دیده شده و بایستی مابه‌التفاوت آن را پرداخت كنند ولی نكردند به همین منظور بانك مركزی تعهد گرفت كه بعد از ترخیص و فروش این مبلغ را برگردانند.» رئیس‌كل بانك مركزی با رد این نكته كه بانك مركزی اجازه ترخیص داروها از گمرك را نمی‌دهد، گفت: «می‌دانید چرا این را می‌گویند؟

اول توجه داشته باشید كه ما برای ترخیص داروها اجازه می‌دهیم اما مشكل اینجاست كه آقایان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع كالاهای لوكس و تجملی را ترخیص كنند. اینها به‌هوای دارو و كالای‌اساسی قصد دارند یكسری كالاهای دیگر را هم ترخیص كنند كه بانك مركزی اجازه انجام این كار را نمی‌دهد و می‌گوید باید برای ترخیص این كالاها مابه‌التفاوت به بانك مركزی پرداخت شود؛ اینطور نیست كه با دلار 1226 تومان كالا ترخیص شود و هرطور و با هرقیمتی كه دل‌شان خواست در بازار بفروشند.» بهمنی در عین حال شرط حضور نمایندگان بانك مركزی، گمرك، وزارت بهداشت و وزارت صنعت، هنگام ترخیص دارو و كالاهای‌اساسی را چنین شرح می‌دهد: «دیگر نباید خودرو به‌اسم دارو و با ارز 1226 تومان ترخیص شود.

من بیشتر از این توضیح نمی‌دهم؛ اما شما توجه كنید كه یكسری كشتی در گمرك می‌آید و بعد اعلام می‌كنند فلان مقدار كشتی پشت بندر منتظر است، این كشتی‌ها حامل چه چیزی هستند؟ باید یك نفر از نزدیك برود و ببیند این كشتی‌ها واقعا چه‌چیزی حمل كرده‌اند.» نكته این است كه مطابق گفته‌های بهمنی پیش از این به نام دارو، خودرو وارد كشور شده است و رئیس كل بانك مركزی از آن اطلاع داشته است. او در نهایت از برخورد قانونی و قضایی با افرادی خبر داد كه در مصاحبه‌های خود بانك مركزی را متهم اصلی عدم ترخیص دارو و كالای‌اساسی اعلام كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha