یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با بدخلقی از خواب بیدار شوید و علت آن را ندانید؟ ممکن است علل زیادی وجود داشته باشد که برخی از این موارد تعجب آور است اما راه هایی برای از بین بردن آن وجود دارد.

شناخت علل نامتعارف افسردگی
سلامت نیوز : آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با بدخلقی از خواب بیدار شوید و علت آن را ندانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ممکن است علل زیادی وجود داشته باشد که برخی از این موارد تعجب آور است اما راه هایی برای از بین بردن آن وجود دارد. در این مطلب به چند علت اشاره می کنیم.

عدم تحمل غذا:عدم تحمل غذا، عامل بسیاری از ناراحتی های جسمی است از جمله حالت تهوع و معده درد. این امر روی خلق و خو نیز تأثیر می گذارد و باعث ناراحتی، بدخلقی، عدم تمرکز، پرخاشگری عصبی یا بیش فعالی نیز می شود. اگر به طور منظم دچار بدخلقی می شوید دفترچه ای تهیه کنید و هر غذایی را که می خورید و هر تغییری که در خلق شما ایجاد می شود در آن درج کنید تا بتوانید ارتباط بین آن ها را بیابید.

دکور منزل:دکور منزل به طور موثر روی خلق و خوی فرد تأثیر می گذارد. در حالی که رنگ قرمز ناراحتی و تنفر ایجاد می کند، رنگ زرد باعث شادابی و رنگ آبی آرام بخش است. بنابراین منزل خود را با رنگ هایی که تأثیر مثبتی روی خلق و خو می گذارد، تزئین کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد نصب عکس های آرام بخش روی دیوار و یا تابلوی نقاشی از منظره ای زیبا می تواند روی خلق و خو اثر مثبتی بگذارد و میزان استرس و اضطراب را کاهش دهد.

ارتقای شغلی:اگرچه خیلی از ما آرزو داریم ارتقای شغلی پیدا کنیم اما باید دانست که ارتقای شغلی علاوه بر بهبود بخشیدن به وضعیت کار، باعث افزایش فشار ذهنی می شود.

چراغ شب:خواب رفتن هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، می تواند پیامدهایی روی خلق و خوی فرد داشته باشد. نتایج بررسی ها نشان می دهد، روشنایی چراغ در شب تولید ملاتونین را کاهش می دهد. این هورمون تنها در تاریکی تولید می شود. بنابراین بهتر است پرده های ضخیم برای اتاق خواب در نظر بگیرید. تمامی چراغ ها را خاموش کنید تا اتاق کاملاً تاریک شود.

کمبود مواد مغذی:اگرچه افسردگی علت های مختلفی دارد اما در بسیاری از موارد علایم آن با برنامه غذایی اتخاذ شده بدتر یا بهتر می شود. کمبود ویتامین D، ویتامین های B (به ویژه B12,B6 و فولات) و اسید چرب امگا ۳ به احساس افسردگی و اضطراب منجر می شود. پس به برنامه غذایی خود مواد مغذی حاوی ویتامین های یاد شده را اضافه کنید تا علائم بهبود پیدا کند.

روابط اجتماعی:نتایج بررسی ها نشان می دهد که احساسات مثبت و منفی به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود بدون این که افراد متوجه آن شوند.به عنوان مثال احساسات کاربرهای فیس بوک می تواند به طور مستقیم روی احساسات دوستانشان تأثیر بگذارد.

 شب نشینی:کمبود خواب روی روحیه تأثیر می گذارد؛ اما زمان خواب همانند میزان خواب اهمیت دارد. برای پیشگیری از افسردگی سعی کنید زود بخوابید.

 مصرف دارو:زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند، ۲ برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی می شوند. در برخی زنان مصرف قرص ضد بارداری باعث تغییر خلق و خو و افزایش خشم می شود. این افراد قبل از مصرف دارو بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

استعمال دخانیات:همه ما می دانیم که سیگار عامل سرطان، بیماری قلبی و پیری است اما شاید ندانیم که استعمال دخانیات می تواند روی سلامت ذهنی فرد نیز تأثیر بگذارد. استعمال سیگار خطر بروز افسردگی را افزایش می دهد. افرادی که به نیکوتین اعتیاد دارند ۲ برابر بیشتر از دیگران دچار علایم افسردگی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha