از مجلس انتظار می‌رود وقتی بین چند دستگاه برای تامین داروی مردم ناهماهنگی اتفاق می‌افتد، مداخله کند، زیرا در نهایت مردمی که دارو به دستشان نمی‌رسد متضرر می‌شوند.

آخرین وضعیت ذخایر دارویی داروخانه‌های کشور
سلامت نیوز : رییس انجمن داروسازان ایران آخرین وضعیت ذخایر دارویی داروخانه‌های سطح کشور را تشریح کرد و مداخله و نظارت مجلس شورای اسلامی بر وضعیت دارویی بویژه رخداد ناهماهنگی میان چند نهاد از جمله وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک برای تامین دارو را ضروری دانست.

دکتر محمود فاضل در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره توضیح داد: وضعیت کنونی داروخانه‌ها از بابت ذخایر دارویی، چندان تفاوتی با ماه گذشته نداشته است.

وی ادامه داد:‌ البته این گفته متوجه داروهای معمولی نیست. شربت سرماخوردگی و مانند آن همیشه در داروخانه‌ها وجود دارد وهیچ‌گاه کمبود پیدا نکرده است اما درباره اقلام تخصصی‌تر وضعیت کمی متفاوت است.

فاضل ضمن انتقاد از عملکرد شرکت‌های پخش در تحویل دارو عنوان کرد: متاسفانه شرکت‌های پخش که سابق بر این به هنگام تحویل دارو چک‌هایی با بازپرداخت طولانی‌تر را می پذیرفتند، اما اکنون این مدت بازپرداخت بسیار کوتاه شده و شرکت‌ها در برخی موارد، دارو را در قبال وجه نقد تحویل می‌دهند. این امر کاهش قدرت خرید داروخانه‌ها را به دنبال داشته است.

رییس انجمن داروسازان ابراز امیدواری کرد با توجه به افزایش واردات اقلام دارویی به کشور ذخایر دارویی داروخانه‌ها نیز گسترش یابد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سامانه 1490 نیز بر مدیریت و اطلاع رسانی کمبودها تاثیرگذار بوده است. در اسفند ماه سال 91، 30 تن دارو در گمرک دپو شده بود، اما اکنون این میزان به 330 تن رسیده است و به حدود 11 برابر افزایش یافته است. متاسفانه به علت مشکلی که بین چند ارگان از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت بهداشت و گمرک وجود داشت داروهای مورد نیاز مردم تاکنون ترخیص نشده بود.

فاضل به تخصیص خط اعتباری ویژه شرکت‌های دارویی اشاره کرد و گفت: بناست مبلغ 2 و نیم میلیارد دلار با ارز مرجع 1226 تومانی به دارو و کالاهای اساسی تخصیص یابد که از میزان یک میلیارد دلار سهم دارو و کودهای شیمیایی است. اگر این یک میلیارد دلار تخصیص یابد، بخش بزرگی از کالاها از جمله داروها ترخیص می‌شوند که البته این امر هم کمی زمانبر خواهد بود. البته این اقدام مقطعی است و سیستم بهداشت و درمان ما از این اتفاقات مقطعی به جای اینکه سود ببیند ضربه می‌خورد، دقیقا همانند آبی که مدام یخ و مدام داغ شود، مسلم است که هر جسمی درون آب باشد، ترد و شکننده خواهد شد.

رییس انجمن داروسازان مولفه‌های برون‌ سیستمی و خارج از اراده وزارت بهداشت را در بروز مشکلات بی‌تاثیر ندانست و گفت: از مجلس انتظار می‌رود وقتی بین چند دستگاه برای تامین داروی مردم ناهماهنگی اتفاق می‌افتد، مداخله کند، زیرا در نهایت مردمی که دارو به دستشان نمی‌رسد متضرر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha