یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 79611

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموعا 26‌هزار و 125 نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شدند که نشان از افزایش 1400 نفری مبتلایان نسبت به آمار گذشته دارد. این آمار‌ها در حالی میزان مبتلایان به ایدز در کشور را نشان می‌دهد که عضو هیات‌رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است این آمار و ارقامی که در دولت‌های نهم و دهم دریافت شده مغایر با واقعیت بوده است.

آمار مبتلایان به ایدز مغایر با واقعیت است
سلامت نیوز : طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموعا 26‌هزار و 125 نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شدند که نشان از افزایش 1400 نفری مبتلایان نسبت به آمار گذشته دارد. این آمار‌ها در حالی میزان مبتلایان به ایدز در کشور را نشان می‌دهد که عضو هیات‌رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است این آمار و ارقامی که در دولت‌های نهم و دهم دریافت شده مغایر با واقعیت بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم، با انتقاد از این‌که سازمان انتقال خون به‌طورکامل و واضح آمار ایدزی‌ها را اعلام نمی‌کند، گفت: واقعا باید پرسید که چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟ در حال حاضر 90‌درصد ایدز در جهان سوم است؛ اروپاییان توانستند ایدز را تا حدودی مهار کنند چون آمار و ارقامشان درست بود. ولی متاسفانه در کشور آمار و ارقامی که از سوی مراکز متولی این کار صادر می‌شود درست نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. البته بحث مبتلایان به ایدز از چند سال پیش که فاکتورهای آلوده خون به کشور وارد شد و در ادامه آن هم بیماران هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها این خون را گرفتند و به بیماری هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند، بیشتر شد.

این ابتلا به گفته خیلی‌ها، نتیجه سهل‌انگاری و اشتباهات سازمان انتقال خون بود. زیرا این سازمان، خون‌های وارداتی را به‌طور صحیح و در زمان مناسب آزمایش نکرده بود. البته پرونده‌های این بیماران هنوز هم وجود دارد ولی هیچ سازمانی مسئولیت این اشتباه را بر گردن نمی‌گیرد. خضری گفت: در چند سال گذشته شاهد بودیم که این فرآورده‌های خونی به شدت آلوده بودند، به‌گونه‌ای که جنجال‌های زیادی هم به پا شد و ابتلای بیماران تالاسمی و هموفیلی به ایدز و هپاتیت به دلیل همین اشتباهات بود.

البته بعد از بررسی‌ها مشخص شد هم خون‌های وارداتی و هم داخلی دارای مشکل بوده‌اند. به گفته او، سازمان فاصله زمانی «پنجره» را که ویروس خود را در آزمایش‌ها نشان نمی‌دهد و باید رعایت شود را در نظر نگرفته بود و تمام مشکلات هم از اینجا شروع شده است. او می‌گوید: «در کیفیت فرآورده‌های خونی ابهام وجود دارد. در حالی که باید آمارها به‌طور دقیق نشان دهد که وضعیت فرآورده‌های خونی چگونه است و آیا میزان مبتلایان به بیماری ایدز یا هپاتیت C بیشتر یا کمتر شده است.» در همین زمینه ملیحه عالی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: این موضوع از چند سال پیش مطرح است و هفته آینده حتما در کمیسیون بررسی می‌شود.

به گفته او، واردات خون‌های آلوده به کشور می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. به این ترتیب موضوعی که در این بین مطرح می‌شود این است که سازمان انتقال خون، فرآورده‌های خونی‌ای وارد می‌کند که از کیفیت آن‌ها مطمئن نیست. حتی با این‌که انستیتو پاستور قابلیت این را دارد تا از ظرفیت خود برای تولید فرآورده‌های خونی استفاده کند اما به گفته نمایندگان مجلس تنها از 20‌درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود و 80‌درصد آن بلااستفاده باقیمانده است. خضری معتقد است که انستیتو پاستور و سازمان انتقال خون مدیریت درستی ندارند و باید پیگیری شود که چرا این دو سازمان از ظرفیت‌های خود جهت تولید فرآورده‌های خونی استفاده نمی‌کنند؟

با این‌که استفاده از فرآورده‌های خونی در کشور محدود به تولید پلاکت و خون شده است ولی مردم در هر زمانی که مسئولان اعلام کرده‌اند حجم خون اهدایی کاهش داشته، به سرعت خود را به مراکز انتقال خون رسانده و خون اهدا کرده‌اند. مانند زلزله آذربایجان که مردم از تمام نقاط کشور برای اهدای خون صف بسته بودند. ولی تنها به دلیل این‌که حوزه سلامت از بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری رنج می‌برد، فرآورده‌های خونی باید از کشور‌های دیگر وارد شود؛ وارد شدنی که باعث می‌شود ارز زیادی از کشور خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha