یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 79616
سلامت نیوز : هر چند در روزهای ابتدایی وقوع زمین‌لرزه در شهرستان دشتی عنوان شده بود که این مناطق در سریع‌ترین زمان ممکن بازسازی می‌شود ولی هم‌اکنون این کار به کندی پیش می‌رود و عملیات بازسازی با انصراف برخی از پیمانکاران به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. مهر نوشت؛ بعد از ظهر روز 21 فروردین‌ماه زمین لرزه 1/6 ریشتری بخش‌هایی از شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزاند که این زمین‌لرزه موجب کشته و زخمی‌شدن تعدادی از اهالی این مناطق شد و بسیاری از واحدهای مسکونی و تجاری و اداری و مذهبی نیز در این مناطق از بین رفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان با حضور گروه‌های مختلف امدادی و مردمی از استان بوشهر و استان‌های دیگر با سرعت بسیار خوبی انجام شد و همین موضوع عاملی شد تا شاهد افزایش تلفات جانی در این مناطق نباشیم و در ادامه نیز برای اسکان موقت و تامین نیازمندی‌های زلزله‌زدگان تلاش‌های خوبی صورت گرفت.

بیش از سه‌هزار واحد مسکونی در این زمین‌لرزه آسیب دیدند که بیش از یکهزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی بود و مسئولان همواره تاکید داشتند که این بازساز‌ی‌ها تا پیش از فرارسیدن فصل گرما انجام شود. هرچند به اواسط فصل گرما رسیده‌ایم ولی هنوز بازسازی این واحدهای مسکونی به آن میزانی که موردنظر بوده، پیشرفت نداشته است. هنوز داغ زلزله بیستم فروردین 92 شهر شُنبه تازه است و این شهر هرازگاهی به لرزه درمی‌آید و در آخرین مورد این شهر روز چهارشنبه دوم مردادماه دوباره با زمین‌‌لرزه‌ 2/4 ریشتری لرزید. داغ زلزله نخست آنقدر هست که هنوز هم شعله‌هایش تن هر عابری را می‌سوزاند.

شهری که قرار بود دوماهه ساخته شود، هنوز روی گسل تمام زلزله‌هاست. بیست و یکم فروردین 92 بود که معاون اول رئیس‌جمهور وعده بازسازی دو ماهه منازل مسکونی را داد؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است! در این میان؛ اما گزارش‌ها نشان می‌‌دهد که روند بازسازی در این منطقه زلزله‌‌زده با مشکلاتی روبه‌رو است و مردم از کمبودها رنج می‌برند. شاید گرمای هوا در این منطقه جنوبی کشور نیز مزید بر علت شده تا روند بازسازی با مشکل روبه‌رو شود. تحمل گرمای بیش از 40 درجه سانتیگراد آنقدر طاقت‌فرساست که باعث شده کارگران از ساعت 10:30صبح تا ساعت 17نتوانند کار کنند و این امر موجب کاهش پیشرفت عملیات بازسازی در مناطق زلزله‌زده شنبه شده است.

به این مشکلات قطعی و نوسان خارج از تحمل برق شهر نیز اضافه کنید. قطعی گاه و بیگاه برق خصوصا روز چهارشنبه گذشته که بیش از 10 ساعت به طول انجامید، باعث شد مردم روزه‌دار به خاطر تحمل شرایط سخت گرما، به چشمه و رودهای جاری اطراف شهر پناه ببرند. هرچند برخی از مسئولان بارها عنوان کرده‌اند که شدت گرما سرعت بازسازی را تا حدودی در مناطق زلزله‌‌زده شنبه کاهش داده است ولی بر اساس شنیده‌ها برخی از پیمانکاران از وضعیت مالی خود رضایت ندارند. همچنین تعدادی از افرادی که به عنوان پیمانکار مسئولیت اجرای عملیات بازسازی را در این مناطق بر عهده دارند، استادکارهایی هستند که به علت دریافتی پائین بابت این بازسازی‌ها، کار را نیمه‌کاره رها می‌کنند. در برخی موارد نیز به خاطر آنچه نارضایتی پیمانکاران غیربومی عنوان شده است، این افراد کار را رها کرده و به شهرهای خود بازگشته‌اند که شاید مسائل مالی از مهم‌ترین دلایل آن باشد.

اینک ساکنین شهر شنبه که فاقد هرگونه سرپناه هستند، خود به دنبال یافتن پیمانکارانی برای ادامه ساخت و ساز منازلشان هستند. معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: عاملی که باعث کندی کار در بازسازی واحدهای مسکونی درمنطقه زلزله‌زده دشتی شده است، شدت گرما و نبود نیروی انسانی است. شاپور رستمی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر یکهزار و 261 واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده دشتی در حال ساخت است که انتظار پیشرفتی که داشتیم متصور نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha