یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 79617

سلامت نیوز : «از فردی پرسیدند چرا در جنگ شکست خوردی؟ گفت به هزار و یک دلیل، گفتند دلایلش را بگو، گفت اول اینکه اسلحه نداشتیم، گفتند خب هزارتای مابقی را نمی‌خواهد بگویی».پزشک خانواده و چالش‌های اجرای این رفرم نظام سلامت از منظر دکتر محمد شریعتی، سرتیم نسخه 02 پزشک خانواده همانند مثال فوق است که بیان می‌کند و می‌گوید: «مسئولان اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در آن زمان به‌رغم آنکه اسلحه (اعتبار) نداشتند با چنگ و دندان جنگیدند و کار را پیش بردند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ شریعتی که بعد از رفتن دکتر دستجردی از وزارت بهداشت، از گردونه اجرای این برنامه خارج شد، درباره علت رفتنش از وزارت بهداشت و دل کندن از برنامه‌ای که به آن امید بسته بود، با لبخند می‌گوید: «من به شرف «عزل» نائل آمدم؛ بروید علت را از آنهایی بپرسید که من را عزل کردند». وی که مخالف «پولی» شدن پزشک خانواده است، می‌گوید: از آنجا که اکنون مردم برای مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص اقبال بیشتری دارند، باید مراجعه به پزشک خانواده آنقدر سهل و راحت باشد که فرد حاضر باشد در هر شرایطی ابتدا به پزشک خانواده‌اش مراجعه کند و از طریق پزشک خانواده به تخصص یا فوق‌تخصص مربوطه ارجاع داده شود. از طرف دیگر بخش زیادی از مراجعه به پزشک خانواده جهت خدمات پیشگیری است، بنابراین نباید در قبال آن پولی از مردم اخذ شود.

البته اگر مردم در برنامه پزشک خانواده فرانشیز نپردازند نیز به معنای آن نیست که خدمات پزشک خانواده رایگان است؛ چرا که مردم قبلا این پول را از طریق حق بیمه پیش‌پرداخت کرده‌اند. شریعتی البته معتقد است که اجرای این برنامه در زمان خودش هم بی‌عیب و نقص نبوده اما از آنجا که تخصصش پزشکی اجتماعی و کارش health reforme است به اتفاق همکارانش تمام تلاش‌شان را انجام داده‌اند تا در برنامه‌ریزی نسخه شهری پزشک خانواده بر اساس «پزشکی مبتنی بر شواهد» در کنار «مدیریت مبتنی بر شواهد» اقدام کنند.وی موفقیت نسخه 02 را از آنجا می‌داند که در روند تدوین و اجرای آن به طور مستمر با مشاوران خارجی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت در ارتباط بوده‌اند و نماینده WHO در آخرین گروه مشاوران خارجی، نسخه 02 را از آنجا که توانسته PHC و بیمه سلامت و پزشک خانواده را بطور یکپارچه و ادغام‌یافته ارائه دهد، کاری بی‌نظیر خوانده ‌و از مسئولان وقت اجازه خواسته‌اند تا این نسخه به زبان انگلیسی و عربی منتشر شود و به‌عنوان الگو برای حدود 22 کشور عربی زبان بفرستد.

سرتیم نسخه 02 پزشک خانواده از زمان خداحافظی‌اش از وزارت بهداشت از هرگونه اظهارنظری درباره علت جدایی‌اش از این وزارتخانه و همچنین روند اجرای برنامه پزشک خانواده پس از وی، خودداری کرده بود اکنون که حاضر می‌شود سکوت خود را بشکند، علت انجام مصاحبه‌اش را این‌چنین عنوان می‌کند:« در شرایط فعلی که دولت جدید به تدریج می‌خواهد مستقر شود، ممکن است توضیحاتم کمک کند تا دولت و مسئولان آتی برنامه پزشک خانواده برای اجرای این برنامه مهم و استراتژیک تصمیم‌های دقیق‌تر و صحیح‌تری را اتخاذ کنند و به‌عبارت دیگر تحت تاثیر اطلاعات نه‌چندان صحیحی که این روزها توسط برخی‌ها داده می‌شود، قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha