یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 79625
سلامت نیوز :همه ما به خوبی می دانیم که مصرف هرچیزی اگر از حد طبیعی و لازم خود بگذرد نه تنها سودمند نیست بلکه ضررهای فراوانی نیز به همراه دارد که شاید برخی از آنها غیرقابل جبران باشد. دارو هم یکی از همین اقلام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما وای به روزی که درمان، خود تبدیل به درد شود آن وقت است که مشکلات کوچک و بزرگ و بیماری های مختلف شروع می شود. ما نیز بی اطلاع از منشاء آن خودسرانه و بدون تجویز دکتر مثل نقل و نبات دارو مصرف می کنیم تا بالاخره بر اثر مصرف این همه دارو به خیال خودمان درمان شویم. غافل از آن که بسیاری از این داروها می تواند جایگزین های طبیعی داشته باشد و این حجم مصرف داروی شیمیایی موجب اختلال در سیستم دفاعی بدن می شود. مصرف خودسرانه دارو که میان ما ایرانی ها بسیار شایع است معمولاً به دلایل زیر انجام می شود:

خوددرمانی: یکی از مهم ترین دلایل مصرف نابه جا و خودسرانه دارو خوددرمانی است.

برای هردردی مسکنی معرفی و به دیگران هم آن را پیشنهاد می کنیم. اما همه دردها یک منشاء و یک درمان ندارند حتی اگر شبیه هم باشند.وقتی داروهایی مصرف می کنیم که بدن ما به آنها نیازی ندارد این داروها به جای کمک به سلامتی بیگانه هایی تلقی می شوند که بدن ما در صدد مقابله با آنها برمی آید.

این طور است که ناگهان به جای یک درد چندین درد دیگر هم اضافه می شود.

ویزیت های گران پزشکان: متاسفانه هزینه های سنگین ویزیت پزشکان هم به این خود درمانی ها دامن می زند. خانواده هایی که تمکن بالایی ندارند و قشر متوسط را تشکیل می دهند ترجیح می دهند به جای پزشک به داروخانه مراجعه کنند و با قیمتی بسیار کمتر، دارویی تهیه و آن را مصرف کنند.

دارو به جای پول خرد: استفاده از قرص های مسکن مثل استامینوفن و سرماخوردگی به جای پول خرد در داروخانه ها بسیار شایع است.

زمانی که افراد از داروخانه خرید می کنند مسئول صندوق به جای بقیه پول خرد دوبسته قرص مسکن به خریدار می دهد که این خود نوعی ترویج خوددرمانی است.

کلام آخر این که میزان مصرف دارو در کشور ما بسیار بالاتر از استاندارد جهانی آن است بخشی از آن به دلیل فرهنگ اشتباه خوددرمانی است که به بیماران برمی گردد. بخش دیگر هم متوجه پزشکانی است که بی رویه دستور مصرف دارو صادر می کنند .

مسلماً این موضوع نیاز به فرهنگ سازی و ارائه آموزش های اجتماعی در حوزه سلامت دارد .یادمان نرود بسیاری از مسمومیت های دارویی و حتی اعتیاد به مصرف دارو، از همین خوددرمانی های نابه جا نشأت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha