محمود احمدی نژاد اولین وزیر زن کابینه خود را برکنار و کسی که مدعی تغییرات بزرگ در نظام سلامت کشور حتی در شش دقیقه بود را جایگزین وی کرد.اکنون با به صدا در امدن سوت پایان دولت دهم طریقت منفرد در حالی با وزارت بهداشت خداحافظی میکند که این وزارت خانه را با انبوهی از مشکلات و بحرانها برای وزیر آینده به جا میگذارد.

وزیر 6 دقیقه‌ای ، عاشق انتصاب است/ نگاهی به عملکرد وزیری که نیامده باید برود

سلامت نیوز: محمود احمدی نژاد اولین وزیر زن کابینه خود را با کسی که مدعی تغییرات بزرگ در نظام سلامت کشور حتی در شش دقیقه بود جایگزین کرد.اکون با به صدا در امدن سوت پایان دولت دهم طریقت منفرد در حالی با وزارت بهداشت خداحافظی میکند که این وزارت خانه را با  انبوهی از مشکلات و بحرانها برای وزیر آینده به جا میگذارد.

پایان عمر دولت دهم سررسید و بسیاری بر این امید هستند که با دولت جدید، اوضاع نابسامان حوزه سلامت سامانی گیرد. این حوزه خصوصا حوزه دارو در اواخر دولت احمدی نژاد با مشکلات و تنش های فراوانی روبرو شد و این مشکلات با برکناری دکتر دستجردی و روی کار آمدن دکتر منفرد شکل بدتری به خود گرفت.

به گزارش سلامت نیوز درحالی که حوزه سلامت با کمبودهای دارویی و عدم اختصاص ارز از سوی دولت دهم دست و پنجه نرم می کرد دکتر احمدی نژاد که از انتقادات دستجردی و معاونین وی از عدم اختصاص ارز به دارو رنجیده خاطر شده بود به جای رفع مشکلات ارزی دارو دست به تغییر وزیر بهداشت زد تا با روی کار آمدن دکتر منفرد و عدم پیگیری های مناسب وی برای اختصاص ارز به دارو، این حوزه با بحران جدی نایاب شدن و کمبودهای دارویی روبرو شود.

البته سکوت طریقت منفرد در برابر عدم اختصاص ارز به دارو تنها عامل این بحران نبود بلکه تغییرات مدیریتی وسیعی که وی با روی کار آمدنش حتی تا پایان کار دولت دهم ایجاد کرد که دامنه این تغییرات گریبان مدیران سازمان غذا و دارو را نیز گرفت و موجی از تغییرات در این سازمان که با مشکل جدی کمبودهای دارویی روبرو بود،مشکلات جدیدی را در این سازمان ایجاد کرد.

تغییرات مدیریتی حتی تا اواخر عمر دولت دهم نیز ادامه داشت تا جایی که در آخرین روز کاری دولت دهم شمس علی رضازاده، معاون دارویی سازمان غذا و دارو بعد از کمتر از دوماه برکنار شد و دکتر مهدی سلیمانجاهی جایگزین وی شد. این تغییرات وسیع بخشی از بحران های دارویی را رقم زده است.

وزیری که کم رای ترین وزیر دو دولت احمدی نژاد نام گرفت
دکتر طریقت منفرد که از هفتم دی ماه سال 91 طی حکمی از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست وزارت بهداشت بر سرکار آمد به دلیل مدت زمان اندکی که تا پایان عمر دولت باقی مانده بود توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد اما به دلیل اینکه از مجموع 224 رای تنها 113 رای موافق داشت، کم رای ترین وزیر دو دولت احمدی نژاد نام گرفت و بلاخره در 6 فروردین ماه 92 طی حکمی از سوی احمدی نژاد به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد.

کوتاهی عمر دولت، برگ برنده ای برای وزیر شدن
بسیاری از نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند که وزارت بهداشت با طریقت منفرد به جایی نخواهد رسید چرا که تنها اقدام مثبت وی از زمان روی کار آمدنش تغییرات عمده ای بود که در وزارتخانه در پست های مدیریتی و روابط عمومی ایجاد کرده بود و 28 تغییر حاصل روی کار آمدن وی تا زمان رای اعتماد گرفتنش از مجلس بود لذا نمایندگان بسیاری مخالف وی بودند و شاید بتوان تنها دلیل موفقیتش برای کسب رای اعتماد از مجلس را همان زمان کوتاه باقی مانده از عمر دولت دانست.

شکست جدی در بسیاری از برنامه های ارائه شده
اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع ، اجرایی کردن مفادی از قانون برنامه پنجم توسعه کشور، سازماندهی تامین و توزیع و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی،اجرای طرح تفویض اختیار مدیریت و ارائه خدمات درمان‌ بیمارستان‌ها، توجه ویژه به موضوع تغذیه و سلامت مواد غذایی در کنار بهداشت و درمان، تقویت مدیریت و تامین مالی در نظام سلامت از جمله برنامه هایی بود که طریقت منفرد برای تصدی وزارت بهداشت ارائه داده بود اما به دلیل سوء مدیریت وی نه تنها هیچ یک از این برنامه ها به صورت مناسبی اجرایی نشد بلکه در بسیاری از برنامه های ارائه شده با شکست جدی مواجه شد.

شاید در میان برنامه های ارائه شده توسط دکتر طریقت منفرد اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع  و نیز سازماندهی تامین و توزیع و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی مهمترین برنامه ها باشد که البته با بن بست مواجه شد.

قول انجام کارها حتی در 6 دقیقه!
دکتر طریقت از میان برنامه های ارائه شده بیشتر از هر برنامه دیگری تاکید بر اجرای برنامه پزشک خانواده داشت و زمانی که در ابتدای کار و در حاشیه مراسم معارفه اش خبرنگاران از وی پرسیدند که آیا در 6 ماه باقی مانده از عمر دولت می تواند این برنامه را اجرایی کند در جواب گفت:" 6 ماه که سهل است در 6 دقیقه هم می‌توان انجام داد و باید حداکثر تلاشمان را انجام دهیم" غافل از اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده شعار چندین ساله دولت احمدی نژاد بوده و وزرای قبلی بهداشت نیز نتوانستند این برنامه را به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم اجرایی کنند.

تلاش برای سند زدن پزشک خانواده به نام دولت های نهم و دهم
وی در حالی معتقد است که اجرای برنامه پزشک خانواده یکی از مهمترین اقداماتی است که از ابتدای دولت نهم جدی گرفته شده و این برنامه بعد از 17 سال توسط دولت نهم و دهم اجرایی شده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نه تنها اجرای این برنامه با شکست مواجه شده است بلکه اساسا اجرای این برنامه در روستا و شهر، پزشک خانواده نبوده است.

برنامه ای که پزشک خانواده نبود
دکتر عزت اله گل علیزاده از جمله کارشناسانی است که معتقد به شکست این برنامه از زمان اجرای آن در دولت نهم تاکنون است.
وی می گوید: برنامه پزشک خانواده از سال 84 به صورت شتاب آلودی در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر بدون ثبت ویزیت پایه و تشکیل هیچ پرونده الکترونیک سلامتی شروع به کار کرد که ابتر ماندن آن در سطوح دوم و سوم از یک سو و عدم همراهی وهمگامی سازمان های بیمه گر از سوی دیگر موجبات شکست این برنامه را در سطح روستا ها رقم زد این درحالی است که بدون هیچ چاره اندیشی جهت برون رفت از وضع موجود، برنامه پزشک خانواده شهری در سال 1389 در سه استان سیستان و بلوچستان ،خوزستان و چهار محال و بختیاری  پایه گذاری گردید و با وجودی که نتایج حاصل از اجرای آن هرگز منتشر نشده است اما بررسی ها حکایت از شکست این برنامه دارد.

وی ادامه می دهد: بعد از آن در سال 91 دستورعمل اجرایی برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری به نام نسخه "02" با مشارکت دو وزارت خانه بهداشت و رفاه تهیه و به استان ها ابلاغ گردید و دو استان فارس و مازندران جهت اجرای آن پیشگام شدند و با وجودی که سازمان نظام پزشکی کشور و بسیاری از انجمن های علمی نسبت به نسخه 02 انتقاداتی داشتند اما مسئولین مربوطه بدون توجه به این انتقادات و بدون آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز اتمام روند اجرایی برنامه پزشک خانواده را تا پایان عمر دولت دهم نوید می دادند.

این کارشناس سلامت می گوید: با روی کار آمدن دکتر طریقت به عنوان وزیر بهداشت و درمان دستور عمل جدیدی در اوایل سال 92 تهیه و جهت اجرا ابتدا در 7 استان آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، خوزستان، یزد، قزوین و خراسان جنوبی و سپس تهران و کل کشور ابلاغ می گردد. بنا به اظهار وزیر بهداشت،با تامین اعتبار 20هزار میلیارد ریالی توسط دولت بعنوان منابع سطح اول پزشک خانواده که شامل دارو و پاراکلینیک هم می باشد این برنامه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

گل علیزاده معتقد است با گذشت 8 سال از اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و نیز با وجود گذشت یک سال از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس به عنوان اولین استان پیشگام، آنچه که اجرا شده برنامه پزشک خانواده نیست و لازم است نتایج رسمی حاصل از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی منتشر شود.

پزشک خانواده قربانی شتاب زدگی
گزارشی از نتیجه اجرای پزشک خانواده منتشر نشد

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از جمله کسانی است که معتقد است پزشک خانواده قربانی شتاب زدگی دولت شده است. وی در اوایل تیرماه سال جاری با بیان اینکه گزارشی از چگونگی اجرای پایلوت پزشک خانواده ارایه نشده است، عنوان کرده بود: بعد از درخواست نمایندگان برای ارایه گزارش قرار شد بعد از تعطیلی صحن مجلس این مهم به کمیسیون ارایه شود.

شهلا میرگلوی بیات نیز از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که معتقد است ابتدا باید زیرساختهای طرح ملی پزشک خانواده آماده شود سپس اجرای آن را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر مشکلات مهمی که پیرامون حوزه سلامت وجود دارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت به جای اصرار بر اجرای پزشک خانواده در پی رفع مشکلات دارو باشد.

وی معتقد است وزارت بهداشت به جای آنکه با اقدامات تبلیغاتی در پی اجرای شتابزده طرح پزشک خانواده باشد بهتر است مشکلات اجرای این طرح را که در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده را برطرف کنند.

عدم ارائه گزارش از اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده در استان های کشور نیز توسط این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد اعتراض قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، همچنان ارائه یا عدم ارائه این گزارش در هاله ای از ابهام است و تاکنون هیچ خبری مبنی بر ارائه چنین گزارشی از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت منتشر نشده است.

هدر رفتن 90 درصد هزینه های پزشک خانواده
در جدیدترین اخبار منتشره درباره برنامه پزشک خانواده، رسول خضری عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از هدر رفتن 90 درصد هزینه های پزشک خانواده خبر داده و عنوان کرده است پزشک خانواده جزء اصلی‌ترین برنامه‌ها بوده اما تاکنون به جز ضررو زیان و بی‌اعتمادی چیز دیگری به همراه نداشته است.

اجرای پزشک خانواده سیاسی بود؟
اصرار دکتر منفرد بر اجرای برنامه پزشک خانواده به خصوص در اواخر عمر دولت آن هم بدون زیرساخت های لازم شائبه سیاسی بودن این طرح را به دنبال داشته است به طوری که دکتر حسن تامینی ،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: اجرای برنامه پزشک خانواده با اهداف سیاسی است و صرفا می‌خواهند بگویند که ما در این دولت، برنامه پزشک خانواده را اجرا کردیم.
وی عنوان کرده است: اکنون خیلی از استان‌ها میلیون‌ها تومان برای اجرای برنامه پزشک خانواده هزینه کرده‌اند اما در نهایت اجرای این برنامه در آنجا با شکست مواجه شده است.

کشتی پزشک خانواده با طریقت منفرد هم به ساحل نرسید
در هر حال دکتر طریقت منفرد که گفته بود من با پزشک خانواده تربیت شده ام و این برنامه را ادامه می دهم و در حالی که معتقد بود بدون پزشک خانواده نمی‌توان هیچ کاری کرد و طی مصاحبه هایی از اجرای برنامه پزشک خانواده تا پایان عمر دولت دهم خبر داده بود عملا نتوانست آن را به مقصد برساند و در این برنامه که جزء اهم برنامه های کاری اش بود، شکست خورد.

نداشتن شجاعت برای دریافت بودجه پزشک خانواده
شاید یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت وی نداشتن شجاعت برای دریافت بودجه پزشک خانواده و دفاع از حق مردم بود به طوری که دکتر کائیدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، طی مصاحبه ای با سلامت نیوز در انتقاد وزیر بهداشت گفته بود:« من با وزیر بهداشت صحبت کردم که از دکتر احمدی نژاد بخواهید بودجه پزشک خانواده را بدهد درجواب به من گفت "شما بگویید من چرا بگویم!" این وزیر نمی تواند وزیر خوبی باشد و از حق مردم دفاع کند. وزیری که این شجاعت را ندارد و با شرط و شروط بر سرکار آید و بگوید به شرطی وزیر می شوم که چنین امکاناتی راداشته باشم نمی تواند وزیر خوبی باشد.»

سه رقمی شدن کمبودهای دارویی در کارنامه آقای وزیر
سازماندهی تامین و توزیع و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی از دیگر برنامه های مهمی بود که وی برای تصدی وزارت بهداشت ارائه داده بود اما در اجرای این برنامه چنان ضعیف عمل کرد که کمبودهای دارویی در زمان وی 3 رقمی شد و اکنون که به پایان عمر دولت دهم نزدیک می شویم این کمبودها دو رقمی شده است.

دوره وزارت طریقت منفرد شاید بدترین دوره برای بیماران از لحاظ کمبودهای دارویی و گرانی قیمت داروها باشد. بیماران بویژه بیماران خاص و صعب العلاج بیشترین ضربه را در دوره وزارت وی متحمل شدند که شاید سرپوش وی بر عدم اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی را بتوان دلیل بحران های دارویی این دوره دانست.

افزایش 40 تا 80 درصدی قیمت داروها در سال جدید
در اردیبهشت ماه سال 92 بعد از حذف ارز مرجع از دارو علاوه بر اینکه موجب ناتوانی شرکت های دارویی در ترخیص داروها از گمرک به دلیل کمبود نقدینگی و در نهایت کمبودهای شدید دارویی شد، قیمت دارو رسما بین 40 تا 80 درصد با افزایش ناگهانی روبرو شد که اعتراض بسیاری از بیماران را به دنبال داشت و از آنجایی که این افزایش قیمت بدون هماهنگی با بیمه ها بود، بیماران باید مابه التفاوت آن را از جیب خود پرداخت می کردند و سازمان های بیمه گر زیر بار قیمت های جدید نمی رفتند.

یارانه دارویی به کجا رسید؟
وزارت بهداشت که در روزهای پایانی کار دولت دهم این حوزه را به حال خود رها کرده بود با حجم وسیعی از مشکلات دارویی روبرو شد و ناتوان از برطرف کردن مشکلات بوجود آمده دمادم وعده حل مشکلات را با پرداخت یارانه دارویی به بیماران می داد که البته این مسئله نیز اما و اگرهای فراوانی را به دنبال داشت و بسیاری از انجمن های حامی بیماران اعلام کردند که چنین یارانه ای برای پرداخت مابه التفاوت قیمت داروها در اختیار بیماران قرار نگرفته است و تا شب گذشته نیز چنین چیزی محقق نشد.

اوضاع بغرنج دارو تا جایی رسید که بسیاری از بیماران مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند و از اینکه نه تنها داروهایشان گران شده بلکه حتی به دلیل نایابی قادر به تهیه داروهای مورد نیاز خود نبوده و دوره درمانی اشان به تعویق افتاده است.

وعده ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک
با وجود مشکلات فراوان بیماران دپوی داروها در گمرک ادامه داشت تا اینکه وزارت بهداشت خبر از ترخیص بخشی از داروهای دپو شده در گمرک داد اما کمبودهای دارویی همچنان پابرجا بود. تازه ترین اخبار از انباشت 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام حکایت داشت و محمدرضا نادری از عدم همکاری وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای ترخیص داروها انتقاد کرده بود. یک روز بعد از انتشار این خبر بود که دکتر حاجی آخوندی خبر از آزادسازی داروها از گمرک داد و قرار بر این بود ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک از دوشنبه آغاز شود.

تغییرات وسیع مدیران سازمان غذا و دارو چه حاصلی داشت؟
البته شاید بتوان بخشی از مشکلات حاد شده حوزه دارو را برکناری رییس سازمان غذا و دارو و مدیران این سازمان و به دنبال آن عدم ثبات مدیریتی در این سازمان دانست که در بدترین زمان ممکن رخ داد. در حالی که حوزه دارو با مشکلات عدم اختصاص ارز و کمبودهای دارویی دست و پنجه نرم می کرد دکتر احمد شیبانی برکنار شد و دکتر عباس حاجی آخوندی به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو منصوب شد. البته این برکناری حاشیه هایی را نیز به همراه داشت.

در حالی که وزارت بهداشت از استعفای دکتر شیبانی سخن می راند اما دکتر شیبانی عنوان کرد که "بنده به هیچ وجه از سمت خود به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو استعفا نکرده‌ام و این مسئولیت را ترک نکردم، دوستان و مسئولان جدید وزارت بهداشت مایل به ادامه همکاری با بنده نبودند و قبل از تعطیلات و در آخرین روزهای سال گذشته به من گفتند که این سمت را تحویل دهم."

البته موج این تغییرات تا پایان کار دولت دهم نیز ادامه داشت به طوری که روز شنبه در آخرین روز کاری دولت احمدی نژاد، معاون دارویی سازمان غذا و دارو تغییر کرد و با حکم عباس حاجی آخوندی، رئیس سازمان غذا و دارو، مهدی سلیمانجاهی، مدیر کل دارو به جای شمس علی رضازاده، به عنوان سرپرست معاونت دارویی سازمان غذاو دارو منصوب شد. در پی این تغییر مدیریتی، پرداخت ارز به واردکنندگان دارویی که با تعهد خود داروها را از گمرک ترخیص کرده بودند تا بعد ارز دارویی اشان را دریافت کنند، به تاخیر افتاده و انتظار می رود که دیگر واردکنندگان دارو انگیزه ای برای واردات دارو نداشته باشند و حوزه دارویی منتظر بحرانی شدیدتر در آغاز دولت یازدهم باشد لذا وزیر بهداشت دولت یازدهم باید نسبت به این مسائل هوشیار بوده تا با برنامه ای مناسب مانع تاثیرگذاری منفی آن شود.

تغییرات گسترده مدیریتی اولویت اول وزیر بهداشت
به گزارش سلامت نیوز در حالی که وزیر جدید باید تمام هم و غمش برطرف کردن مشکلات از پیش روی بیماران باشد گویا به تنها موضوعی که علاقمند بود برکناری مدیران بخصوص افرادی بود که در دوره دکتر دستجردی وزیر سابق وزارت بهداشت، پست های کلیدی در این وزارتخانه داشتند. این در حالی است که پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ابقای همه معاونان و مدیران دوره دستجردی توسط دکتر طریقت منفرد خبر داده بود.

لیست تغییرات در وزارت بهداشت با حکم دکتر طریقت منفرد به شرح زیر است:
-    نخستین تغییر در وزارت بهداشت با برکناری حسن آقاجانی که پیش از این رئیس دفتر وزارتی و روابط عمومی وزارت بهداشت و مشاور ارشد، مرضیه وحید دستجردی، وزیر اسبق بهداشت بود، شروع شد و دکتر رمضان محسن پور، معاون امور مجلس وزارت بهداشت با حفظ سمتش به عنوان سرپرست دفتر وزارتی وزارت بهداشت نیز منصوب شد.

لازم به ذکر است که طریقت منفرد، اداره روابط عمومی وزارت بهداشت را از دفتر وزارتی جدا کرد و این اداره را به مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ارتقا داد.

-    برکناری مهندس عباس حامدیان و جایگزینی دکتر محمد علی شریعتی به جای وی به سمت مشاور و مدیر کل دفتر حراست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دومین تغییر در وزارت بهداشت بود.

-    دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت سومین هدف دکتر طریقت برای ایجاد تغییرات بود. وی بهرام عین اللهی را که پیش از این در زمان وزارت کامران باقری لنکرانی نیز مدتی به عنوان دبیر این شورا بود را به جای امیر محسن ضیایی منصوب کرد.

-    برکناری حمید حسینی و جایگزینی وحید رحمتی رودسری در سمت مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت چهارمین تغییر در وزارت بهداشت از سوی دکتر طریقت منفرد بود.

-    انتصاب سید رمضان محسن‌پور، معاون پارلمانی و رئیس دفتر وزارتی به عنوان سرپرست دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری پنجمین تغییر در وزارتخانه بود.

-    ششمین تغییر در وزارت بهداشت با انتصاب دکتر سیدجمال‌الدین سجادی به عنوان نماینده دکتر طریقت در شورای عالی نظام پزشکی آن هم در استانه انتخابات نظام پزشکی رقم خورد!

-    از دیگر تغییرات در وزارت بهداشت، انتصاب دکتر بهرام گودرزی را به عنوان مشاور و بازرس ویژه دکتر طریقت منفرد بود.
-    انتصاب دکتر سیدمحمود طباطبایی به سمت مشاور وزیر در امر بیمارستان‌های خصوصی.
-    انتصاب دکتر بهرام عین اللهی به عنوان  معاون آموزشی وزارت بهداشت
-    انتصاب دکتر فاطمه رخشانی به سمت معاون بهداشتی
-    انتصاب مهدی شایسته مجد به سمت مشاور وزیر و مدیرکل وزارت بهداشت
-    انتصاب دکتر تقی ریاحی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان
-    انتصاب دکتر عباس حاجی آخوندی  به ریاست سازمان غذا و دارو
-    انتصاب دکتر سیدرضا چراغزاده به عنوان نماینده وزارت بهداشت در هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج
-    انتصاب دکتر فاطمه رخشانی به عنوان دبیر کمیته سیاستگذاری بخش بهداشت
-    انتصاب دکتر محمود خدادوست به عنوان معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
-    انتصاب طاهر موهبتی به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که البته لازم به ذکر است این تغییر در پی ادغام دفتر امور حقوقی با معاونت امور مجلس صورت گرفته است.
-    انتصاب دکتر محسن زارع‌زاده به سمت سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بهبهان
-    انتصاب دکتر بهرام عین‌اللهی به عنوان مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه
-    انتصاب دکتر محمد سلامی به عنوان نماینده وزیر در هیأت نظارت بر تشکل های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
-    انتصاب دکتر سعید بوذری به عنوان سرپرست انستیتو پاستور ایران
-    انتصاب دکتر محمداسماعیل مطلق به عنوان سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان
-    انتصاب مهدی شایسته مجد مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی با حفظ سمت به عنوان نماینده وزیر و سرپرست دفتر هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری   
-    انتصاب دکتر مسعود فلاحی به عنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان
-    انتصاب دکتر علی سجادی به عنوان مشاور وزیر در امور پزشکان عمومی
-    انتصاب دکتر ایرج ضاربان به عنوان سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر
-    انتصاب دکتر احد زینالی به عنوان نماینده وزیر در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
-    انتصاب دکتر مهناز مردانی به عنوان نماینده وزیر در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
-    انتصاب دکتر اباصلت برجی به عنوان سرپرست دانشکده علوم پزشکی نیشابور که البته وی در پی بی عدالتی که از سوی شورای گسترش وزارت بهداشت در حق مردم نیشابوردر خصوص عدم ارتقاء دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه صورت گرفت، طی نامه ای خطاب به وزیر بهداشت از سمت خود استعفاء داد.
-    انتصاب دکتر سید حبیب اله موسوی بهار به سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی همدان
-    انتصاب دکتر علی دل پیشه به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایلام
-    انتصاب دکتر شمس اردکانی به عنوان سرپرست دانشگاه طب سنتی اسلامی- ایرانی

وزیری که منتظر تغییرات در وزارت بهداشت نبود برعکس عمل کرد!
انتصاب های اشاره شده به غیر از تغییراتی است که مدیران جدید در حوزه مدیریتی خود انجام داده اند. به گزارش سلامت نیوز، با وجودی که سرپرست وزارت بهداشت گفته بود" تیم ندارم، تنها آمده‌ام و تنها می‌روم، منتظر تغییرات در وزارت بهداشت نیستم؛ فقط منتظر حضرت صاحب‌الزمان(عج) هستم " اما تغییرات اساسی که در پست های مختلف مدیریتی وزارتخانه ایجاد کرد عکس این گفته را ثابت کرده است البته اگر این تغییرات گسترده، نتایج مثبتی را به دنبال داشت جایی برای انتقاد نمی گذاشت اما تغییر آن هم در روزهای واپسین کار دولت که روال عادی وزارتخانه را با تاخیر مواجه می کند قابل قبول نیست.

یک ارزیابی سطحی از عملکرد دکتر طریقت منفرد در وزارت بهداشت به خوبی مشخص می کند که برکناری دکتر دستجردی وزیر سابق و ریاست دکتر طریقت منفرد بر وزارت بهداشت تاثیر مطلوبی را به دنبال نداشته بلکه گاه به دلیل سوء مدیریت وی وزارتخانه با مشکلات اساسی مواجه شده است. البته برخی مشکلات مثل کمبودهای دارویی از گذشته در وزارت بهداشت وجود داشته است اما با حضور طریقت منفرد در وزارتخانه و نداشتن مدیریت صحیح در این وزارتخانه مشکلات قدیمی حادتر شد و سکوت وی در برابر مشکلات ارز دارو و بودجه وزارت بهداشت نیز از جمله مواردی است که قابل نقد است.

پیگیری احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران سیاسی بود؟
البته در کنار مدیریت ناصحیح طریقت منفرد در حوزه دارو و تغییرات گسترده ای که وی در سطوح مختلف مدیریتی وزارتخانه و نیز روسای دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد کرد و ونیز تاکید بی مورد بر اجرای پزشک خانواده بدون زیرساخت های لازم و هدر دادن منابع سلامت، باید از احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران که به اعتقاد بسیاری اقدامی سیاسی تلقی شد نیز به عنوان یکی از اقداماتی یاد کرد که اگر در زمان مناسب بود انتقادات گسترده ای را به دنبال نداشت اما به دلیل سیاسی بودن اقدام وزیر و لزوم صرف هزینه های هنگفت برای این کار و نیز هدر شدن هزینه های ادغام این دو دانشگاه اقدام وی در شرایطی که این وزارتخانه مشکلات حادتری همچون کمبودهای دارویی را پیش روی خود داشت معقولانه به نظر نمی رسید تا جایی که حتی این اقدام وی از دید مخالفان ادغام دو دانشگاه در زمان دکتر دستجردی مناسب نبوده است و به طور حتم با چنین عملکرد ضعیفی اگر در پایان کار دولت دهم قرار نداشتیم حتما وی استیضاح میشد.

شرایط برای وزیربهداشت دولت روحانی سخت خواهد بود
بی شک عملکرد طریقت منفرد در اواخر کار دولت دهم کار را برای وزیر بهداشت دولت دکتر روحانی سخت خواهد کرد و وزیر بهداشت دولت یازدهم به دلیل انباشته شدن مشکلات در وزارت بهداشت راه درازی را برای سرو سامان دادن به این وزارتخانه باید بپیماید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خادم IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    از نظر پاکدستی ، سلامت کاری و مبارزه با رواج تخلف مهندس حامدیان سرآمد مدیران وزارت بهداشت است
  • دکتر آقاجانی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    مهندس حامدیان یکی از توانمندترین و پاکدست ترین مدیران وزارت بهداشت می باشند که با رفتار ناشایست دکتر طریقت از سمت خود جابجا شدند آسیب این قبیل کارها در آینده نه چندان دور در بدنه وزارت بهداشت نمود خواهد کرد