یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 79631

این دمپایی‌ ها حاوی مواد سرطان‌ زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

سرطان در دمپایی‌ پلاستیکی
سلامت نیوز : دمپایی‌های تابستانی پلاستیکی به رنگ‌های مختلف یافت می‌شوند و برای کنار دریا بسیار راحت هستند. اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که این دمپایی‌ها حاوی مواد سرطان‌زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ به تازگی تحقیقی درباره مواد درون دمپایی های پلاستیکی تابستانی صورت گرفته است. این تحقیق ۱۰ جفت مختلف دمپایی پلاستیکی را بررسی و آزمایش کرده و نشان داده که شش جفت از آنها حاوی مواد شیمیایی سرطان زا بوده اند.

خطر دمپایی های پلاستیکی معطر

با توجه به تحقیق انجام گرفته، توصیه می شود که اگر کسی با وجود آگاهی از نتیجه تحقیق در مورد دمپایی های پلاستیکی دوست دارد از آنها استفاده کند، حتما جوراب بپوشد. افزون بر این، توصیه می شود از دمپایی هایی که به ویژه بوی خاصی می دهند، استفاده نشود.

بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایش محققان، ماده ای که در این رابطه خطرناک است و در بسیاری از کفش ها یافت می شود، هیدروکربن آروماتیک است.این ماده به شدت سرطان زاست. از ۱۰ جفت دمپایی بررسی شده در تحقیق یاد شده، شش جفت حاوی هیدروکربن های معطر بوده اند.

کارشناسان اداره محیط زیست آلمان همواره تلاش می کنند قانونی را به تصویب برسانند که میزان استفاده از این مواد را کاهش دهد.

در این آزمایش در دمپایی های یک مارک مواد هیدروکربن آروماتیک یافت نشد. با این حال، در این دمپایی ها محلول های دیگری وجود داشتند که منجر به تحریک پوست و آلرژی های مختلف می شوند.

مسئولان شرکت تولیدکننده این مارک می گویند که پارامترهای آزمایش محققان مشخص نیستند.آنها می افزایند: «شرکت ما خطری در رابطه با استفاده از این دمپایی ها نمی بیند. افزون براین، ما تولیدمان را طوری تنظیم کرده ایم که محصولاتمان با قوانین اروپا مطابقت داشته باشند.»

در آزمایش محققان، در هفت جفت دمپایی فلز سنگین نیز یافته شد. درست است که فلز سنگین از طریق پوست وارد بدن نمی شود، اما زمانی که این دمپایی ها به زباله تبدیل شوند، سرب و کرومی که دراین دمپایی ها یافت می شوند، سلامت محیط زیست را به خطر می اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha