سلامت نیوز : متخصص ارتوپدی گفت: سندروم کمپارتمنت، عدم جوش خوردگی استخوان‌ها، بد جوش خوردگی و دفرمیتی یا محدودیت حرکات مفاصل، لنگیدن و کوتاه و بلند شدن عضو از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیر تخصصی شکسته‌بندهای محلی است.

حسن انصاری در گفت‌وگو با فارس، در مورد ورود و نفوذ افراد غیر ارتوپد در حیطه شکسته‌بندی گفت: ابتدا باید چند نکته اساسی را مورد بررسی قرار داد و ابهامات موجود را کاملاً برطرف کرد چرا که افراد متخصص در طب سنتی و همچنین شکسته‌بند‌های محلی غیر متخصص در حیطه شکسته‌بندی ورود پیدا می‌کنند.

متخصص ارتوپدی اظهارداشت: بخشی از درمان متخصصان طب سنتی علمی و آکادمیک است و بر اساس برنامه استراتژی مدون و نظام‌‌نامه رسمی محدوده فعالیتشان مشخص شده و کاملاً تعریف شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: این گروه از متخصصان در مقوله فعالیت‌های ارتوپدی وارد نمی‌شوند بلکه در اموری نظیر ضرب‌دیدگی، کشیدگی تاندون و لیگمان، تورم‌های غیر عفونی مفاصل، کمردردها و غیره بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه با استفاده از ضمادها، روغن‌ها و داروهای گیاهی و سنتی اقدام به درمان می‌کنند.

وی افزود: این دسته از پزشکان ( متخصصان طب سنتی) در موارد حساس از قبیل شکستگی‌های باز، دررفتگی‌ها و غیره بیمار را به ارتوپد ارجاع می‌دهند چرا که این گروه خود پزشک بوده و تمام اقدامات آنها در راستای ضوابط علمی و بر اساس معالجات طب سنتی در محدوده تعیین شده می‌باشد.

متخصص ارتوپدی گفت: مشکل ما با شکسته‌بندهای محلی، تجربی و غیر پزشکان است. آنها گروهی از افراد جامعه هستند که اغلب اطلاعات علمی ندارند و به طور تجربی یا سینه به سینه از پدرانشان این فعالیت‌ها را آموزش دیده‌اند و در سال های بسیار دور و در نقاط دور دست که ارتوپد و جراح نبوده اقداماتی را انجام می‌دادند.

انصاری ادامه داد: فعالیتی که این گروه از افراد انجام می‌دهند با عملکرد متخصصان طب سنتی کاملاً متفاوت است و نباید با آنها مقایسه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه چرا عده‌ای مردم با وجود ارتوپد و جراح به شکسته‌بندهای محلی مراجعه می‌کنند، گفت: نا آگاهی و عدم اطلاع‌رسانی کافی به مردم و تعصب قبیله‌ای و محلی از جمله علل مراجعه مردم به این دسته از افراد است.

متخصص ارتوپدی، عدم دسترسی به پزشک و بیمارستان مخصوصاً در نواحی دوردست یا عدم تمایل به مراجعه به پزشک و بیمارستان به علت مشکلات مالی؛ همچنین اعتقاد فرد مبنی بر اینکه اندام شکسته یا در رفته نیاز به پزشک ندارد را از جمله موارد دیگر مراجعه مردم به غیر متخصص ارتوپدی دانست.

انصاری ادامه داد: بی‌توجهی به سلامت سیستم اسکلتی- عضلانی و همچنین دسترسی آسان و صرفه‌جویی در وقت در مراجعه به شکسته‌بندهای محلی از جمله دلائل دیگر مراجعه مردم به شکسته‌بندهای محلی عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دخالت شکسته‌بندهای محلی و آسیب‌های ناشی از اقدامات آنها اشاره کرد و افزود: ابتدا باید گفت که تمام شکستگی‌ها ناشی از تروما نبوده بلکه تعدادی از انها در زمینه‌های تومورهای استخوانی و بافت نرم دست‌اندازی شده به استخوان بوده یا به علت زمینه‌های عفونی، متابولیک، استئوپروز و مادرزادی رخ می‌دهند و دخالت اینگونه افراد در این امور به عوارض غیر قابل جبرانی منجر می‌شود چرا که این افراد اغلب بی سوادند یا از علم پزشکی بی اطلاع هستند.

متخصص ارتوپدی ادامه داد: سندرم کمپارتمنت در اندام ها که اغلب به از کارافتادگی یا قطع عضو منجر شده  همچنین عدم جوش خوردگی استخوان‌ها، بد جوش خوردگی و دفرمیتی یا محدودیت حرکات مفاصل، لنگیدن و کوتاه و بلند شدن عضو از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیر تخصصی شکسته‌بندهای محلی است.

انصاری، عفونت، مشکلات عصبی و سیستم اعصاب خودکار RSD و آمبولی چربی را از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیرتخصصی دانست و افزود: معلولیت و کاهش عمر مفید انسان به علت درمان غیر علمی همچنین بار مالی تحمیلی به جامعه، خود یکی از معضلات این گونه درمان‌هاست که مسئولان جامعه باید به طور جدی به آن توجه کنند.

متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشنهاد داد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی در امور شکسته بندهای محلی نظارت دقیق داشته باشند و افرادی که دانش روز را ندارند، بدانند در قبال اقدامات خود ضامن هستند و دخالتشان در امور پزشکی غیرقانونی است.

وی اظهار امیدواری کرد که آگاهی مردم در این زمینه بالا برود و بدانند که برای درمان باید به چه افرادی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha