سلامت نیوز : عبدالکریم حامدی، استاد بیماری های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ‌با اشاره به اینکه حدود 150 ماده مغذی در شیر مادر وجود دارد، اظهار داشت: ‌عوامل مصونیتی شیر مادر از طریق جفت و شیر مادر انتقال یافته و حداقل به مدت 4 ماه شیر خوار را محافظت می‌کند و ابتلا به بیماریهای عفونی در شیرخوار محروم از شیر مادر 5 تا 10 برابرب یشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حامدی با اشاره به اینکه بهترین تغذیه شیرخوار شیر مادر است حتی در زمانی که شیرخوار یا مادر بیمار باشند، خاطر نشان کرد: ‌در زمان ابتلا مادر به بیماریهای ویروسی همچون ویروس سرخک، سرخچه، اوریون، آبله مرغان و سیتومگالو همان طور که ویروس در شیر وارد می‌شود آنتی بادی هم از راه شیر به شیر خوار می‌رسد پس جدا کردن مادر و شیر خوار کار بیهوده‌ای است.

عضو کمیته تغذیه با شیر استان خراسان رضوی درباره ابتلا به هپاتیت B در مادران شیرده اظهار داشت: مهمترین راه انتقال این ویروس خون، مایع آمنیوتیک ،ترشحات مجاری زایمان و شیر مادر است که در این مورد به نوزاد واکسن و ایمونوگلوبولین اختصاصی تزریق کرده و از شیر مادر استفاده می کند.

حامدی در خصوص مادران مبتلا به ایدز گفت: ‌بر اساس اطلاعیه WHO به علت مزایای فراوان شیر مادر لازم است شیر مادر ادامه یابد که باعث جلوگیری از شدت یافتن یا اشاعه بیماری هم می‌شود اما اگر مادر ایدز سیمپتوماتیک دارد توانایی شیر دادن را ندارد.

وی گفت: ‌در مواردی که مادر HTLV-I  مثبت باشد هم می‌تواند شیر دهی را ادامه دهد. مگر اینکه مادر فلج و میلوپاتی داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌نوزادان شیرخواری که به بیماریهای مختلفی از جمله گاسترو آنتریت (اسهال و استفراغ )، بیماریهای تنفسی، گالاکتوزمی، هیپو تیروئیدی، ایکتر، شکاف کام و لب مبتلا هستند نیز می‌توانند از شیر مادر بهره‌مند شوند.

حامدی تأکید کرد:‌ هیچ بیماری وجود ندارد که مانع شیر دهی شود و مصرف شیر مادر در شیرخوار باعث بهبودی زودتر او خواهد شد و هیچ بیماری وجود ندارد که شیرخوار از شیر مادر محروم شود حتی در موارد بیماری متابولیک مثل فنیل کتونوری شیر خوار باید شیر مادر به همراه شیر رژیمی استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha