سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: سیگار با پوکی استخوان رابطه مستقیم دارد همچنین مصرف قهوه غلیظ به میزان بیش از دو فنجان در روز باعث پوکی استخوان می‌شود.

احمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پوکی استخوان همان بیماری خاموش است که جزو چند دشمن اصلی بشر قرار می‌گیرد. دشمنی که هیچ علامتی ندارد اما ساختمان استخوان را بر اثر از دست دادن تراکم استخوان به هم می‌زند و باعث شکستگی استخوان می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: تا وقتی که استخوان نشکند فرد متوجه پوکی استخوان نمی‌شود اما وقتی که استخوان شکست بیش از 30 درصد تراکم استخوان از دست می‌رود.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: در بیماری پوکی استخوان دو عامل مؤثر است یکی پیشگیری و دیگری تشخیص و درمان آن.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: در بروز پوکی استخوان ژنتیک به میزان 60 تا 70 درصد مؤثر است اما باید از نوزادی به فکر پیشگیری از پوکی استخوان بود تا به طور عمومی مانع از پیشرفت آن شویم.

وی افزود: تغذیه مناسب با شیر مادر و استفاده از قطره ویتامین D -همزمان با شیر مادر- می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: در زمان بلوغ نوجوانان -در محدوده سنی 13 تا 17 سالگی - بیشترین رشد استخوانی رخ می‌دهد پس بهتر است با تغذیه و حرکت مناسب زمینه‌ای را فراهم کرد تا بهترین تراکم استخوانی برای نوجوان فراهم شود.

جمشیدی، استفاده از مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D مثل انواع لبنیات، میوه‌ و سبزی‌های تازه و ماهی را در ساخت و ساز استخوان کمک‌کننده دانست و افزود: اشعه آفتاب نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

فوق‌تخصص روماتولوژی ادامه داد: ویتامین D به دنبال تماس پوست با اشعه آفتاب ساخته می‌شود لذا باید روزانه حداقل 10 سانتی‌متر از پوست بدن را به مدت یک ساعت در معرض اشعه آفتاب ـ آفتاب ملایم- قرار داد تا ویتامین D مورد نیاز بدن ساخته شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: تحرک نیز باعث می‌شود که سلول‌های استخوان‌ساز بدن تحریک شده و استخوان سازی کنند و اگر نوجوان منعی بر انجام ورزش‌های پریدنی و دویدنی نداشته باشد انجام این گونه ورزش‌ها مناسب است.

جمشیدی ادامه داد: تند دویدن و بازی‌های پریدنی مثل والیبال و بسکتبال بهترین ورزش برای نوجوانان است و هر چه سن بالاتر رود ورزش نیز باید تعدیل پیدا کند.

فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: پیاده‌روی تند به مدت 20 دقیقه به حدی که بدن عرق کند در تحریک سلول‌های استخوان‌ساز و ساخت استخوان بزرگسالان مؤثر است.

جمشیدی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر استفاده از قرص کلسیم به منظور پیشگیری از پوکی استخوان گفت: لزومی به استفاده از قرص کلسیم نیست چرا که استفاده از سه واحد از لبنیات به طور روزانه ـ یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و پنیر به اندازه یک قوطی کبریت ـ می‌تواند میزان کلسیم مورد نیاز فرد را تأمین کند.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: اگر به هر علتی فرد نتوانند از لبنیات استفاده کند. باید از قرص کلسیم مصرف کند البته چون قرص کلسیم عوارض خاص خود را دارد باید تحت نظر پزشک این قرص را مصرف کرد.

فوق تخصص روماتولوژی، لاغری مفرط، استفاده از داروهای خاص مثل: کورتون، رقیق‌کننده خون، ضد صرع، روانپزشکی و شیمی‌درمانی را از جمله مواردی دانست که فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد.

جمشیدی ادامه داد: بیماری‌هایی همچون روماتسیم، کبد و سرطان نیز باعث پوکی استخوان می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیگار رابطه مستقیم با پوکی استخوان دارد لذا کسانی که در معرض پوکی استخوان هستند و سیگار می‌کشند باید از کشیدن سیگار بپرهیزند.

فوق تخصص روماتولوژی، مصرف قهوه غلیظ به میزان بیش از دو فنجان در روز را باعث پوکی استخوان دانست و افزود: افرادی که بیماری‌های خاص دارند یا از دارو استفاده می‌کنند یا در زمینه پوکی استخوان مشکلات ژنتیکی دارند باید به پزشک مخصص مراجعه کنند تا از لحاظ پوکی استخوان بررسی‌های کامل انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تنها راه تشخیص پوکی استخوان را انجام تست تراکم استخوان به خصوص از استخوان ناحیه کمر و لگن دانست و به افرادی که فاکتور خطر‌ساز دارند توصیه کرد: این دسته از افراد باید در هر سنی برای انجام این تست به پزشک متخصص مراجعه کنند.

جمشیدی در پاسخ به پرسش فارس مناسب‌ترین زمان انجام این تست را در افراد عادی و در آقایان از سن 65 سالگی دانست و افزود: خانم‌ها باید بعد از یائسگی برای انجام این تست مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha